Zwolle – Het ‘Nieuwe Tsjechië’ introduceren met een festival en een vernieuwde website om het ‘saaie’ Tsjechië aantrekkelijk te maken voor studenten. Dit is de insteek van de reclamecampagne bedacht door studentenbedrijf Kroko Marketing (krokomarketing.nl) van kennisinstelling Windesheim in Zwolle.
Tijdens hetprestigieuze Prague International Advertising Festival wist Kroko Marketing een internationale vakjury bestaande uit gerenommeerde reclamebureaus en multinationals te verrassen met hun concept en sleepten hiervoor de hoofdprijs van €8.800,- binnen. Aan deze internationale wedstrijd deden studententeams van universiteiten uit acht verschillende landen mee. Volgens de internationale vakjury presenteerden Arnout van Kooten, Tom Kargbo, Corné Geijtenbeek en Patrick Hofman een helder en onderbouwd inzicht in de behoefte van de doelgroep. De studenten werden geprezen voor hun sterke en creatieve concept dat oog heeft voor de kernwaarden van Tsjechië en aantrekkingskracht voor de doelgroep.
Minor Marketingcommunicatiebureau
De studenten van de opleidingen Small Business en Retail Management en Communicatie startten in januari aan de minor Marketingcommunicatiebureau. Ze namen deel aan een internationale marketingwedstrijd in Praag voor het Tsjechische Bureau voor Toerisme en drongen met drie andere Nederlandse studententeams door tot de halve finale. Ze reisden hiervoor af naar Praag. Een deel van de hoofdprijs van € 8.800,- gaat naar de minor. Het overige bedrag wordt verdeeld onder de studenten. Het plan van de studenten wordt door een professioneel reclamebureau herschreven en opgepakt.
Contacten gelegd voor structurele samenwerking
De studenten zelf zijn door het dolle heen: ‘Het is onvoorstelbaar dat je in januari begint met een minor in Zwolle en in korte tijd in Praag zo’n prestatie neerzet. Dit is natuurlijk mede dankzij onze docenten en Windesheim, die ons in staat hebben gesteld om ons ding te doen’. Dankzij deze prestatie is er een basis gelegd voor een structurele samenwerking tussen Windesheim en het Tsjechische Bureau voor Toerisme, de organisatie van Prague International Advertising Festival en de directie van reclamebureau Ogilvy International in Praag (best agency award 2014).