Zwolle – De wensen en criteria voor het ontwerp van de nieuwe busbrug over het spoor bij het station zijn door het college van b&w vastgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf maart krijgen aannemers de kans mee te dingen naar het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de nieuwe busbrug, die eind 2018 gereed moet zijn.
Opvallend is dat er geen voetgangerspad over het spoor langs de nieuwe busbrug wordt aangelegd, hoewel dat aanvankelijk wel de bedoeling was. Het college van b&w heeft hiertoe besloten, omdat de voordelen van zo’n voetpad niet opwegen tegen de nadelen en dat het beschikbare budget beter besteed kan worden aan andere wensen met "meer toegevoegde waarde." Wel zal er later in de ontwikkeling van de spoorzone een loopbrug over de sporen worden gebouwd, zodat stadsbewoners niet door de spoortunnel met poortjes hoeven te lopen.
Bij het opstellen van de wensen en beoordelingscriteria zijn de waardevolle ideeën meegenomen uit de Inspiratiesessie van 2 december 2015 met buurtbewoners en andere belanghebbenden. De busbrug zal een vloeiende lijn krijgen passend binnen de omgeving. “Elegant, rank en slank.” Ook wordt er aandacht besteed aan het zicht op de brug en moeten de verschillende onderdelen een harmonieus geheel vormen. Busreizigers zullen vanaf de busbrug zicht hebben op het spoor en de stad.
In de beoordelingscommissie die uiteindelijk op basis van de vooraf vastgestelde criteria het winnende ontwerp zal kiezen zitten ook twee buurtbewoners van het spoorcomplex en hun mening telt zwaar mee in de uiteindelijke keuze.
Kunnen ze zo langzamerhand niet gewoon een heel dak bovenop die sporen bouwen, er komt de ene brug na de andere over het spoor heen.
Inderdaad overbodig, goed dat ze het niet doen. Scheelt weer wat in de kosten.
Ze hadden beter het station ondergronds kunnen maken 😛
Nu ga je mensen krijgen die over de busbaan gaan lopen en fietsen, let maar op 😉
Kansloos, een brug omdat er poortjes gesloten gaan worden. wat is er mis met de van karnebeektunnel? Drie minuten omlopen….
Laten we het geld inderdaad beter gebruiken. Bijvoorbeeld fatsoenlijke fietsenrekken dichtbij de ingang van de station.
Nou mensen zullen er echt niet overheen gaan fietsen, als je vanaf die kant richting de ijsselhallen etc wil kun je zoals gezegd de van karnebeektunnel gebruiken of de tunnel bij het koggepad.
Plus, het word zo ingericht dat het totaal niet uitnodigt om er overheen te rijden.
overheen rijden met de fiets dan;D