Zwolle – Iedere dag rijden er zo’n 1800 bussen van en naar het station. Die bussen gaan straks naar de zuidkant van het station. Voor de bussen vanuit de binnenstad en het noorden van de stad komt er een nieuwe verbinding; een busbrug over het spoor die het toekomstige busperron aan de Hanzelaan verbindt met de kruising Westerlaan/ Nieuwe Veerallee/Willemskade.
Het Programma van Eisen (PvE) voor de busbrug is bijna klaar. Hierin staan de randvoorwaarden, eisen en wensen waaraan het ontwerp moet voldoen. Het PvE voor de busbrug bestaat eigenlijk uit twee delen. Een deel beschrijft Stand van zaken busbrug de technische eisen waaraan de brug moet voldoen, zoals ligging, hoogte en breedte. Het andere deel beschrijft de kwaliteitseisen voor de vormgeving van de brug. Daarbij gaat het om zaken als uitstraling, de beleving van de brug als object in de ruimte, het silhouet en het uitzicht vanuit de bus. Het leidende principe in de vormgeving is dat de busverbinding vanaf het nieuwe busperron tot aan het kruispunt een vloeiende lijn vormt. De gemeente maakt het PvE, maar doet dat in overleg met partners NS, Pro- Rail en DC Vastgoed (eigenaar van het voormalig postsorteerbedrijf aan de Westerlaan). Daarnaast denkt en praat een werkgroep bestaande uit bewoners en vertegenwoordigers van belangenorganisaties mee over de inhoud van het programma. Deze input krijgt ook een plek in het voorstel dat naar raad en college gaat. Voor die tijd wordt het nog een keer in de werkgroep besproken. Het PvE zal in februari tijdens een inloopbijeenkomst gepresenteerd worden.
Tekening: zwolle.nl
Naar verwachting staat het PvE in februari 2015 op de agenda van de gemeenteraad. Dat is wat later dan gepland. Om de vaart erin te houden start gelijktijdig de voorbereiding van de aanbesteding, zodat die volgens planning in de zomer van start kan gaan. Het college van B&W heeft gekozen voor de aanbestedingsvorm ‘Design, Construct & Maintain’ (DCM). Hierbij zitten het ontwerp, de bouw en ook het onderhoud van de busbrug in één overeenkomst. De planning is dat de eerste bussen in de loop van 2018 over de nieuwe busbrug rijden.
Zeikerts in 3..2..1..
Nee, ik ben erg positief over het hele idee om de bussen naar de zuidkant van het station te verhuizen. De puinhoop voor het station aan de stadskant is een stad als Zwolle onwaardig??
prachtig 😀 mooi werk 😉
Mocht van mij ook wel eerder dan 2018. Mooi plan.
Is er wel eens overwogen om op de een of andere manier aansluiting te zoeken met de van karnebeektunnel? Die ligt er niet ver vandaan…
Mooi wark
@Fonst:
Daar hebben ze wel over nagedacht, maar de Van Karnebeektunnel ligt aan de andere kant van het station, waardoor je nog steeds het Stationsplein en de Oosterlaan belast.
De weg van de nieuwe brug begint op de kruising Veerallee-Rieteweg en is een logisch vervolg op de Willemskade/Pannenkoekdijk, waar een busstation voor de stad wordt gecreëerd, om de Eekwal te ontlasten.
Nu maar hopen dat ze de brughoofden dit keer wat beter aanleggen. 8)