Zwolle – Sinds het begin van dit jaar biedt Isala in Zwolle een nieuwe service: twee werkdagen voor de afspraak op de polikliniek, ontvangt de patiënt een sms of e-mail om hem of haar te herinneren aan de afspraak. Inmiddels stuurt Isala zo’n 600 sms’jes per dag en ruim 50 e-mails. Hiermee bereikt het ziekenhuis meer dan de helft van de patiënten.
Het verbeteren van de informatie naar patiënten, is een verbetering van de zorg, vindt Isala. De afspraakherinnering is een extra geheugensteuntje, wat door patiënten erg wordt gewaardeerd. De afspraak wordt vaak al ruim van tevoren ingepland. Dan wel door de patiënt zelf, dan wel door Isala. Of een afspraak is tussentijds verzet naar een andere datum. Daardoor kan het wel eens vergeten worden. Deze zogenaamde ‘No-Show’ is vervelend voor de patiënt, omdat zijn behandeling wordt uitgesteld, maar ook voor andere patiënten, die daardoor onnodig moeten wachten.
Ruime tijd van te voren bericht Ik moet binnen 3 dagen de dingen regelen zodat ik naar het ziekenhuis kan
De berichtenservice werkt voor mij heel goed; het voorkomt vergissingen in de datum en het tijdstip van de afspraak. Prima geheugensteun en goed doordacht !!.
Wat kost deze ongein? Laat mensen zelf hun afspraken registreren en onthouden. Het ziekenhuis is er om mensen te verplegen en verzorgen, niet om ook nog eens een keer extra administraties te verzinnen, daar zijn er namelijk al teveel van. Handen aan het bed en niet aan een bureau.
Email is gratis en een SMS zal ook drie keer niks zijn omdat het hier om grote contracten gaat. Laat de eenmalige aanpassing van het systeem een 5000 euro zijn geweest. (geen idee hoor, ik ken hun systeem niet, heb het maar ruim aangehouden.) Hadden ze al veel eerder moeten doen als je daarmee bereikt dat minder mensen niet op hun afspraak verschijnen.
@leonardo
Ik denk dat de extra kosten een fractie zijn van de kosten van iemand die niet komt opdagen. Immer artsen staan klaar en er moet weet achteraan gebeld worden.
De relatief simpel te automatiseren handeling lijkt mij dan ook prima.