Zwolle – Na de kerstvakantie op 9 januari gaat er op proef een nieuwe Deltionbus rijden vanaf het station naar het Deltion College en terug. De proef met de 21-meter lange bus op acht wielen is een gezamenlijk initiatief van de provincie Overijssel, gemeente Zwolle, Syntus en Deltion. Een normale stadsbus is 12 meter lang, de bekende harmonicabus is 18 meter lang, waarin ongeveer 80 scholieren tegelijk kunnen worden vervoerd. Met de nieuwe bus kunnen in een keer 200 studenten meerijden, maar de meesten moeten dan wel staan. Er zijn maar 37 zitplaatsen in de nieuwe bus. Als veel scholieren met een rugtas reizen is er minder ruimte. Hierdoor kunnen er per keer veel meer studenten worden vervoerd. De bus heeft 5 toegangsdeuren zodat er snel kan worden in- en uitgestapt.
De nieuwe bus krijgt een nieuwe opstapplaats voor het ABN AMRO gebouw. Omdat hier meer ruimte is dan op het huidige busperron van lijn 9, komt dit de veiligheid van de studenten ten goede en levert dat ook minder stress op voor de buschauffeurs. Ook de andere bussen van lijn 9 zullen vanaf 9 januari vertrekken vanaf deze nieuwe halte. Op het huidige perron is het soms dringen geblazen vlak naast de aankomende en wegrijdende bussen. Voor de nieuwe halteplaats moeten 6 Kiss & Ride plaatsen wijken. Omdat deze instapplaats aan de andere kant van het busstation komt te liggen worden er wel extra verkeersregelaars ingezet om de studenten veilig naar de overkant te begeleiden. De uitstapplaats bij het busstation verandert niet. Uiteindelijk zullen de haltes worden verplaatst naar de zuidzijde van het station als het nieuwe busstation gereed is, waar de perrons zijn berekend op bussen van deze lengte.
De nieuwe Mercedes CapaCity bus rijdt in Nederland alleen nog maar in Groningen en rond Schiphol. Oorspronkelijk is deze lange bus voor het eerst ingezet in Hamburg. De buschauffeurs die met deze bus gaan rijden krijgen een opleiding. Zo’n lange gelede bus van 21 meter lengte wijkt aan de achterkant anderhalf meter uit als er een bocht wordt genomen of een rotonde moet worden gepasseerd. De chauffeur moet dan extra scherp letten op het hem omringende verkeer. Ook de bediening van deze bus wijkt af van de huidige bussen. Tegelijkertijd heeft hij de verantwoording over 200 jonge mensen die in de bus zitten en staan. Eind januari vindt de evaluatie plaats van deze proef en zal worden besloten of deze nieuwe langere bus definitief zal worden ingezet op lijn 9.
Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle
Mooi voertuig! Nu die studentjes nog een keer leren normaal over te steken onder het Deltion zelf op de Mozartlaan. Ze steken daar als kippen zonder kop de weg over en met regelmaat heb ik er bijna zelf 1 onder de auto die nog even snel naar de bus rent.
Dat terwijl er 20 meter verderop een zebrapad en rotonde is waar iedere student met voorrang en veilig kan oversteken.
Zelfde geldt voor het oversteken bij het winkelcentrum Holtenbroek. Ze kijken niet eens achterom of er ?berhaupt iets aan komt. Ook daar ligt een zebrapad t.h.v. de brievenbus maar het enigste waar ze naar kijken is de frikandelbroodjes en blikjes energiedrink bij de Jumbo.
Er moeten 6 kiss & ride plekken voor wijken.
Dat is meer dan de helft van de nu toch al weinig plekken.
Hoezo veilig, lijkt mij niet. Is niet handig van de partijen. Maar die lopen er ook niet. alles van de kaart lijkt me.