Zwolle – Maandagmorgen rond 08.30 uur is op de Hermelenweg (Parallelweg A-28) een fietsende scholiere aangereden door een bus. Het meisje werd ernstig gewond naar het ziekenhuis vervoerd.
Bij de aanrijding is een 14-jarig meisje uit Nieuwleusen ernstig gewond geraakt. Rijdend in de richting Zwolle werd zij op haar fiets aangereden door een haar achteropkomende lijnbus. De bus werd bestuurd door een 49-jarige man uit Meppel. De scholiere werd in ernstige toestand per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Naar het ongeval wordt een onderzoek ingesteld.
k heb ze zien staan.
ik vermoed dat ze met zn 3en of meer naast elkaar fietsten…..
maar zeker weten doe ik het niet.
Als je richting Zwolle rijdt wordt je altijd verblind in het donker door verkeer op de snelweg. Zeker met regen zoals ook vanmorgen.Voor een fietspad is geen geld. Nog altijd verbaasd dat er niet meer ongelukken gebeuren op deze weg. Misschien gaat men nu na dit ongeval eens weer nadenken hoe deze weg voor fietsers veiliger kan worden gemaakt. We maken zelf veel gebruik van deze weg en ervaren de verlichting van het verkeer op de snelweg als heel vervelend/verblindend.
Ik vernam van een collega dat het een 14-jarige fietster uit Nieuwleusen betreft.
Nare bedoening weer…..
Ze fietste met een aantal scholieren richting Zwolle en werd geraakt door een bus die het groepje inhaalde. Het slachtoffer is in ernstige toestand met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De bus werd bestuurd door een man uit Meppel. De weg was enige tijd afgesloten. De politie onderzoekt nog hoe het ongeluk kon gebeuren.
Bron rtv oost.
Wat verschrikkelijk zeg dat dit gebeurd is!
Ik heb ook vaak het idee gehad dat het daar als fietser beroerd moet rijden in het donker en in de regen… Hopelijk wordt er nu eindelijk wat aan gedaan en kunnen de fietsers er binnenkort veilig rijden! Misschien een idee om een wand te maken tussen de snelweg en de parallelweg?
Sterkte voor het meisje in elk geval!
Een wand tussen de snelweg en de parallelweg is toch nergens voor nodig. Het ongeluk was op de parallelweg zelf. Een fietspad zou beter zijn
De enige optie om dit soort ongelukken te voorkomen is om ook bussen te weren van de parallelweg. Sinds er een extra rijstrook beschikbaar is, is het voor de doorstroming niet langer noodzaak dat bussen gebruik maken van de parallelweg.
@dennis
Wat goed zeg zo`n niets zeggende suggerering.
Schrijf dan niks.>:(
Zo vaak bij verschillende instanties aangegeven.
Net als voetgangers ’s avonds .. de fietsers tegen het verkeer in
laten rijden..
Gevolg: – geen acherop komend verkeer!
– bij verkeerslichten .. geen dodehoek (vrachtwagens)
Streekvereniging De Marsen vecht al jaren voor een vrijliggend fietspad langs de gevaarlijke Hermelenweg. Het probleem is dat de automobilisten de fietsers niet of vaak te laat opmerken door dat men verblind wordt door de vele lichten op de A28. De snelweg ligt zo,n 65 cm hoger dan Hermelenweg, daar komt bij dat alle koplampen van autoá naar rechts staan afgesteld. Ook pleit De Marsen al die tijd al voor lichtschermen tudden de A28 en de naast gelegen parralelwegen tot de Raad van State aan toe. Men blijft doof bij Rijkswaterstaat en provincie Overijssel. De gemeente Zwolle heeft er geen geld voor.
Blijft er niets anders over dan dat de buurt zelf maar een fietspad aanlegd
@dennis
als je niet weet wat er gebeurd is, moet je ook niets gaan suggereren. Het meisje fietste alleen.
Al met al een vreselijk ongeluk.
Sterkte voor dit meisje en haar familie.
En een oproep aan de instantie’s die hierover gaan, doe wat met de suggestie’s van de streekvereniging, zij zien iedere dag wat er gebeurd op deze weg.
Ben het met een paar schrijvers eens! Als je ’t niet weet, suggereer dan ook niets. En aan deze weg liggen ook bushaltes, dus bussen weren? verschrikkelijk wat er gebeurd is. Familie sterkte van zowel het meisje als buschauffeur.
vreselijk ongeluk… maar wat mij opvalt is dat niemand hier zich afvraagt of de fietster wel een werkend achterlicht had…. En er zijn er vele die dat niet hebben! Volgens de wet is de bus altijd de schuldige. Maar zonder verlichting op je fiets ben je zeer slecht zichtbaar in het donker, en verhoog je het risico op een ongeluk…. zou ze geen licht hebben gehad, dan verbaast me de aanrijding niks, vooral niet met het tegenlicht van de snelweg. De buschauffeur zal haar dan misschien pas op het laatste moment hebben gezien. Hopelijk hersteld ze snel. Dit wens je niemand toe.
ik hoorde dat ze zojuist is overleden.. RIP.
Inmiddels is er een nieuw nieuwsbericht gepubliceerd waarin staat dat het meisje is overleden, vreselijk.
Wat mij opvalt is dat ik op bovenstaande foto geen verlichting langs de weg zie staan. Geen wonder dat fietsers niet worden gezien, fietsverlichting of niet. Ik kan me voorstellen dat een fietser -ook met verlichting- niet of laat wordt opgemerkt als het regent:
Veel regendruppels op de voorruit die worden opgelicht door de autolichten vanaf de snelweg. Dat ene fietslichtje tussendoor zal dan dus niet opvallen.
Ik fiets er ook nogal eens. Ten eerste verwacht je als fietser bijna geen verkeer, want het is verboden voor voertuigen, anders dan bestemmingsverkeer, tussen 7-9 uur (dacht ik). Een enkel voertuig rijd er soms en dat is dan vaak een trekker, shovel of inderdaad: de lijnbus. Die maakt tegenwoordig echter weinig geluid en al fiets ik (bijna) nooit met oordopjes op, soms schrik ik wel even als die mij onverwachts voorbij rijd, niet gehoord door het geraas van de naastgelegen snelweg. Aangezien de weg op sommige plaatsen flink wat gaten heeft kan het zo gebeuren dat ik midden op de weg fiets (maar meestal kijk ik dan wel even achterom) om de gaten te omzeilen. Kortom: het lijkt de ideale fietsweg, heeft de schijn van veiligheid, maar dat is het niet. Mede gezien door inderdaad de lampen van de auto’s op de snelweg.
Ten eerste wil ik alle betrokkenen heel veel sterkte toewensen en de familie van het meisje condoleren,
en hierna wil ik even reageren op de reactie van ferdinand, waar moeten de mensen dan opstappen volgens jou die langs die bij de haltes opstappen langs de parallelweg?? er zitten toch een stuk of 4 a 5 haltes waar moeten die mensen dan heen? Lijkt me niet handig dat de bus dan dat hele stuk gaat overslaan. het lijkt me beter dat er gewoon wat aan de verkeersveiligheid gedaan wordt zodat alle weggebruikers op een normale en veilige manier via deze weg kunnen gaan.