Zwolle – GroenLinks Zwolle lanceert tijdens het raadsdebat over de gebiedsontwikkeling een plan om de spoorzone te vergroenen. Met een spoorpark aan de kant van Hanzeland en een groene zoom langs Assendorp wordt de spoorzone niet alleen aantrekkelijker voor Zwollenaren. Ook treinreizigers krijgen een veel betere indruk van Zwolle als een van de groenste steden van ons land.
Tien jaar na de eerste schetsen van stedenbouwkundige Jo Coenen blaast GroenLinks de plannen voor een groene scheg, een Hanzepark en een lommerrijke Assendorperallee nieuw leven in. "Als er een tijdelijke loopbrug wordt gebouwd om een extra verbinding te maken tussen binnenstad en Hanzeland, verleid mensen dan om daar te verpozen in een groene stadsoase," licht woordvoerder Patrick Rijke het idee toe. "Hanzeland is nu stenig en ‘gebouwig’, een onaantrekkelijke omgeving om te verblijven. Als er een mooi stadspark ligt, is dat niet alleen fijn voor bewoners van Hanzeland, maar trekt dat ook mensen over de loopbrug. Je zult zien dat er dan ook nieuwe initiatieven op af komen die het gebied verder verlevendigen."
Het plan sluit aan bij bestaande ontwerpen van de gemeentelijke beleidsmakers voor een groen plein aan de zuidkant van het station. Het idee van GroenLinks is dat er één langgerekte groene strook ontstaat waarlangs vanuit Hanzeland mensen parallel aan het spoor tot in de IJsselzone kunnen fietsen en wandelen. Dat past uitstekend in de ‘groene vingerstructuur’ van Zwolle. GroenLinks wijst niet alleen op het belang van zo’n ‘groene scheg’ voor ecologische verbindingen, maar ook als ommetje voor het personeel van de kantoren en bedrijven in Hanzeland. "En het mooie is dat treinreizigers dan ook door de ‘groene uiterwaarden van het spoor’ een goede indruk krijgen van het bomenrijke karakter van onze stad," aldus Rijke. Iets vergelijkbaars geldt ook voor de andere kant van het spoor, aan de kant van Assendorp. De huidige plannen voor de spoorzone richten zich in de ogen van GroenLinks te veel op Hanzeland. De troosteloze strook tussen spoor en Assendorp moet hoognodig weer in het vizier komen, vindt de partij. Ook hier ziet GroenLinks groene kansen: een statige allee vol bomen zoomt Assendorp groen af en biedt tegelijk plek om parkeerplekken uit de smalle wijkstraatjes te verplaatsen naar de spoorstrook.
De Assendorperallee omvat de huidige Oosterlaan en Deventerstraat, die in elkaars verlengde komen te liggen, zoals Jo Coenen een decennium geleden al in zijn dictionaire voor de spoorzone voorstelde. Ze begint bij het stationsplein, waar een breed bordes de monding van de tunnel verbindt met de stad. "Geen lelijke winkeltjes met schreeuwerige reclames, maar een groene entree." Ook aan de westelijke kant van het stationsplein komt een statige allee; ook in de huidige gemeentelijke plannen met de Westerlaan. "Het zou mooi zijn als entree van de Westerlaan als het ware een groene poort van bomen aan weerzijden krijgt." Een opvallend element in het plan is een fietsonderdoorgang onder de ‘spoorbocht’. Zo kunnen fietsers vanaf de Rieteweg en de Harm Smeengekade makkelijk het Hanzepark bereiken. GroenLinks ziet dit als een optie voor de langere termijn. "Als de tijdelijke passerelle aanslaat en het Hanzepark tot leven komt, zou zo’n extra verbinding voor fietsers en voetgangers voor een flinke verbetering van de toegankelijkheid zorgen."
Perfect plan. Die ideeën van Jo Coenen destijds sloegen nergens op….
Mee eens. Want wat is dat een kaal en saai gebied. Met meer groen wordt het een stuk sfeervoller.
Een belangrijk onderdeel ontbreekt, namelijk het vergroenen van de spoordriehoek tussen Kamperlijn en Amersfoortlijn. Het lelijke proraildepot komt binnen afzienbare tijd vrij, een ‘ProRailparkje’ zou deze toegang flink upgraden. De impressie in bijgaande tweet geeft slechts groene randen weer, invulling van het terrein ontbreekt.
https://twitter.com/ton_venselaar/status/800029464646320129
Als ze toch bomen gaan planten, zet er dan ook een behoorlijk aantal op het L?beck plein neer. Momenteel is het daar een betonnen tochtgat, vergelijkbaar met de DDR van weleer.
@Veldwachter
Daar mag inderdaad heel veel groen komen.
Yep, dat zou heel erg mooi zijn.
Maak er groens van en een prettige plek om
te werken en te wonen.
Er is ZOVEEL mogelijk met al die ruimte.
Nu is ’t gewoon nutteloze ruimte, iets waar
je doorheenloopt met de blik op oneindig.
Krijg er geen inspiratie bij.
@Hik&Zucht
Helemaal met jou eens Dick.
Goed idee, een mooie aanvulling bij ” de meest versteende ” wijk van Zwolle om deze te upgraden met een mooi groen gebied!!,
Genoeg groen in Zwolle, er een groen veld met wat bomen van maken dat is het nu ook eigenlijk al.
Als er een plek is waar nieuwbouw als inbreiding kan komen dan is dat hier wel.
Met woontorens behoud je het meeste groen, de torens zijn dan als het ware de bomen in het park. En een heleboel zwollenaren die er kunnen wonen dicht bij station en centrum met uitzicht op stad en ijsseldelta.
En voor de trein reizigers een een poort voor de stad.
Aan de andere kant van het spoor aan de veerallee dat moet de groene ader worden die van de IJssel tot de binnenstad rijkt.
Bomen op het L?beckplein? dat zal niet gaan aangezien daar een parkeergarage onder zit. Met andere woorden; Het ontbreekt daar aan plantdiepte voor bomen. Bovendien is het plein ooit anders bedoeld dan hoe het gebruikt wordt; het is niet bewust ‘leeg’ ontworpen. Bomen zijn ook niet per definitie een oplossing voor ruimteverbetering zoals vaak wel onterecht gedacht wordt. De spoorzone en Hanzeland kunnen daarentegen zeker wat meer groen gebruiken!
@Pieter Dik
Je haalt nu een aantal argumenten aan om geen bomen te planten m.b.t. het L?beckplein, maar wat is dan wel in jouw ogen om dat verschrikkelijke L?beckplein een ander aanzien te geven?