Zwolle – De tweede editie van Business4Students is gewonnen door Social Work-student Laura Molema van Hogeschool Viaa. Zij wil met workshops en trainingen mensen bewust maken van het effect van woorden.
Het evenement Business4Students, dat op donderdag 16 maart plaatsvond in Meppel, had als doel om jongeren en ondernemers met elkaar te verbinden. Deze verbinding werd onder meer tot stand gebracht bij de pitchwedstrijd, waarbij leerlingen en studenten hun ondernemende ideeën aan de coaches en jury presenteerden. Iedere deelnemer wordt na het evenement verder geholpen met het ondernemende idee door één van de coaches. De winnaar sleept bovendien een prijs van 500 euro in de wacht.
Winnaar Laura Molema is student Social Work bij Hogeschool Viaa. Laura wil mensen bewust maken hoe negatieve opmerkingen desastreus kunnen zijn en positieve woorden kunnen opbouwen. Het is haar missie om de wereld een stukje beter te maken door de kracht van positieve communicatie. Haar plan is workshops en trainingen te verzorgen in het onderwijs, in de groepen 7 en 8. Met behulp van die aanpak wil Laura kinderen vroeg bewust laten worden van het effect dat taalgebruik heeft op anderen. Laura ontving uit handen van de juryvoorzitter de prijs van 500 euro, mogelijk gemaakt door Rabobank MMS.
De businesscases van de verschillende studenten waren verrassend innovatief en ook de publieksjury, onder leiding van Gert-Jan Holterman, was blij verrast over zoveel talent. Laura sleepte met haar idee ook de publieksprijs binnen: een assessment ter waarde van 425 euro, aangeboden door AT7T9 Werving en Selectie uit Meppel. Initiatiefnemers van Business4Students zijn Huiswerkschool Meppel en de Regiocampus. Zij willen ‘leren ondernemen en ondernemend leren’ stimuleren door jongeren en ondernemers met elkaar te verbinden. Wichert Trip, docent verpleegkunde introduceerde Business4Students bij studenten van Hogeschool Viaa. Trip is een groot voorstander van het stimuleren van ondernemerschap bij studenten: "Als Hogeschool Viaa willen we ondernemerschap aanmoedigen. Dit event is daarvoor een prachtige aanleiding geweest. Er is binnen je studie alle ruimte om eigen idealen na te streven." Naast de grote onderwijsinstellingen in Meppel en Zwolle participeerden diverse vooraanstaande regionale ondernemers. Het programma van Business4Students bestond uit twee delen; een collegetour met Omar Munie en de pitchwedstrijd.
Omar Munie, een jonge ondernemende designer van tassen, was hét voorbeeld van hoe ondernemerschap ondanks tegenslagen kan leiden tot succes. De door Omar ontworpen armbanden ‘Business4Students omarmt diversiteit’ werden massaal aangeschaft. Het volledige bedrag komt ten goede aan een aantal goede doelen, waaronder Stichting Congo uit Meppel. De presentatie van Business4Students was in handen van Mas Boom van Koninklijke Boom Uitgevers. Hij leidde als gastheer de deelnemende leerlingen, studenten en ondernemers door het programma, maar bleek bovenal een uitstekende interviewer tijdens de collegetour. Naast Mas kregen ook de studenten volop gelegenheid vragen te stellen aan Omar Munie.
Goed initiatief!