Zwolle – DeltaWonen heeft samen met Stichting Lezen & Schrijven trainingen ‘Signaleren laaggeletterdheid’ georganiseerd voor medewerkers. DeltaWonen is onderdeel van een pilot in Zwolle waarbij laaggeletterde huurders hulp krijgen als ze problemen hebben met hun administratie. Dit vraagt om een signaleringsfunctie van medewerkers die veel klantcontacten hebben.
Martijn Sweitser, adjunct-directeur klant en wonen deltaWonen: “In november zijn we gestart met trainingen voor medewerkers die vaak klantcontacten hebben. De training is gericht op het signaleren van laaggeletterden, op een effectieve manier doorvragen en de huurder verder helpen. Ons doel is huurders helpen en ervoor zorgen dat ze niet tussen wal en schip raken. In de leeftijdsgroep 16 t/m 65 jaar hebben 1,3 miljoen Nederlanders moeite met taal. Dat betekent concreet 1 op de 9 mensen. Dat is voor ons ook een belangrijk gegeven om makkelijk er en toegankelijker te communiceren. Laaggeletterden ervaren vaak gevoelens van schaamte en onbegrip als ze informatie niet goed begrijpen. Dit heeft een grote impact op hun dagelijkse leven. Als woningcorporatie kunnen we huurders helpen.”
Naast de trainingen wil deltaWonen op een eenduidige en begrijpelijke manier communiceren naar haar huurders. Of dit nu via telefoon is, mail, brieven of internet. In de organisatie helpen schrijfcoaches medewerkers op een begrijpelijke manier (B1 niveau) te schrijven. Daarnaast kijken we per boodschap welk middel effectief is. Een instructievideo of strip werkt soms beter dan een brief of tekst.
Laaggeletterden uit Zwolle die klant zijn van Wehkmp, Zilveren Kruis of deltaWonen krijgen hulp als ze problemen hebben met hun administratie. Het gaat om een pilotproject van Stichting Lezen & Schrijven in samenwerking met de gemeente Zwolle. De organisaties stellen vragen aan klanten om erachter te komen of ze hulp nodig hebben bij het begrijpen van hun post en rekeningen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die moeite hebben met lezen of rekenen een groter risico hebben op schulden. Als de hulpvraag van de klanten in kaart is gebracht, helpen de vrijwilligers van Op Orde hen verder hun administratie op orde te krijgen.
DeltaWonen is een actieve corporatie met bezit in de gemeenten Zwolle, Kampen en Oldebroek; twee steden en een landelijke gemeente. In het werkgebied van deltaWonen wonen ongeveer 200.000 mensen. Van deze 200.000 mensen wonen er circa 40.000 in onze 15.000 woningen. DeltaWonen biedt nu en in de toekomst woon- en leefkwaliteit, in het bijzonder voor mensen die dat niet zelf kunnen realiseren. Duurzaamheid is voor deltaWonen één van de belangrijkste thema’s.
Ik vind dit een supergoed initiatief van Delta Wonen. Echt goed gezien en over nagedacht.
Ik heb me oprecht wel eens afgevraagd wat het bestaansrecht van woningbouw verenigingen
is/was. Nu maakt Delta wonen zo te lezen echt verbinding met de samenleving.
Wel een puzzelpuntje wat ik niet snap. Lezende ‘In de leeftijdsgroep 16 t/m 65 jaar
hebben 1,3 miljoen Nederlanders moeite met taal. ‘
Nepnieuws wat betreft de cijfertjes. Maar toch, goed bezig van Delta Wonen.
Iek vint het en fatnatishe plen! Iek vint wol raare dat deltawoonun det zal muten tun.