De fracties van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraden van Zwolle en Deventer en in de Provinciale Staten van Overijssel hebben de handen ineen geslagen om de al jaren slepende discussie over een betere spoorverbinding tussen beide steden in een stroomversnelling te brengen. Nu verschillende regio’s een beroep doen op de extra middelen die het Rijk in spoorwegen wil investeren, vragen de drie PvdA-fracties om versterking van de lobby voor verdubbeling van het spoor tussen Olst en Deventer en nieuwe stations in Zwolle-Zuid en Deventer-Noord. De raadsfracties doen dit via schriftelijke vragen aan de colleges van B&W, de Statenfractie kaart de zaak op 17 januari aan in de Statencommissie Verkeer en Vervoer.
De fractievoorzitters Jan Slijkhuis (Zwolle) en Rob de Geest (Deventer) zeggen hierover: “Er wordt in onze steden al jaren gesproken over nieuwe stations in de stadsdelen Zwolle-Zuid en Deventer-Noord. De trein rijdt daar bij veel inwoners bij wijze van spreken voor de deur langs. De nieuwe stations die mogelijk worden door de spoorverdubbeling brengen het OV voor veel meer mensen binnen handbereik. Daarom willen we dat de bestuurders van de gemeenten en de provincie nu samen in actie komen”.
Woordvoerder Hans Nooter van de PvdA-Statenfractie voegt daaraan toe: “De flessenhals Olst-Deventer schaadt de punctualiteit en de snelheid van het treinverkeer tussen Zwolle en Deventer en verhindert de bouw van de twee nieuwe stations. Rapporten uit 2015 en 2017 over verbetering van de spoorverbinding spreken elkaar tegen als het gaat over noodzaak en kosten. Het laatste rapport lijkt gebaseerd te zijn op aannames die de kosten alleen maar verhogen. Dat gaan we volgende week in de Statencommissie aan de orde stellen. Er moet juist werk gemaakt worden van de verbetering.”
Goed plan. Doen!
Eens!
Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom dit enkelspoor is gebleven:
Volgens Wiki:
“Staatslijn A is de volgens de wet van 18 augustus 1860 door de Staat der Nederlanden aangelegde spoorweg die de steden Arnhem, Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel en Leeuwarden met elkaar verbindt. Het traject is, met uitzondering (uit kostenoverweging??) van het gedeelte tussen Deventer en Olst, dubbelsporig en is in 1952 en 1953 geëlektrificeerd.”
en ook:
” De spoorlijn blijft echter vooral belangrijk voor het binnenlandse spoorwegvervoer. Echter wordt sinds de opening van de Hanzelijn het spoor tussen Deventer en Zwolle af en toe gebruikt om de Intercity tussen Amsterdam en Berlijn via Zwolle om te leiden, indien het niet mogelijk is om de trein via Amersfoort en Apeldoorn te laten rijden.”
Afgezien van het feit dat we binnenkort verkiezingen hebben, mag de PvdA hier ook wel grotere spelers (o.a. internationale verbinding) bij betrekken, want wzdb zoete, lieve G.?
Zal inderdaad het een en ander kosten. Dat stuk zal niet voor niets enkelspoor gelaten zijn. Maar inmiddels zo onlogisch dat er dan maar wat meer geld aan besteed moet worden. Wat betreft wzdb: Ik niet. Of nou ja, indirect toch wel een stukje daarvan.
Als ze maar geen station hier in zuid aan gaan leggen.
Extra overlast voor nabij gelegen woningen met uitermate weinig baten. En dat terwijl het huidige station om de hoek is.
Zal voornamelijk interessant zijn voor bewoners van buiten de wijk ivm gratis parkeren….
Ipv opleggen dat het er moet komen, zou het verstandig zijn eerst de bewoners objectief te informeren over de voor- nadelen en dan stemmen. Maar goed, dit is PvdA. Heeft niets te verliezen.
Welke projecten (in de afgelopen 50 jaar) in mooi-Zwolle ken je Me., gerealiseerd door Rijk, Provincie, Waterschap of Gemeente….waar NUL inspraak was?
En wat is het verschil tussen informeren en objectief informeren? Bedoel je “nep-nieuws/leugens/indrukken/stoken/ondemocratisch informeren”?
Oh voorbeelden genoeg denk ik. Neem alleen al de “werkgelegenheid” die luchthaven lelystad zou opbrengen. Of de te verwachten geluidsbelasting. Of….. Dat alles onder beleid van Dijksma, ex-PvdA.
Lelysyad is niet alleen aan gem Zwolle, dat is helder. Maar de politiek werkt immers zo: we drukken het er op een gegeven moment gewoon door. Omdat iemand graag zijn naampje in de eerste gevelsteen wil hebben staan.
En objectief is inderdaad reële verwachtingen, zowel positieve als negatieve gevolgen voor de wijk, kosten, baten, etc.
Het aantal pasagiers dat er regelmatig gebruik van gaat maken door lopend naar het station te gaan en dan naar Deventer wil is (gok ik) heel erg klein. Wil je de andere kant op, moet je al snel zodanig lang wachten dat je gelijk naar het huidige station wil.
Kom je met de fiets naar het nieuwe station, dan fiets je net zo makkelijk naar het huidige station.
Kom je met de auto, dan kom je dus niet uit Zuid en heeft het voor de wijk negatieve gevolgen. Dan ga je alleen naar station Zuid omdat je in het centrum hoge parkeertarieven hebt.
@ Me. Kan alleen maar voor mezelf spreken.
Was destijds bij de inspraakavonden over “De Knip in Stadshagen”. Was nog wel een dingetje in de tijd van gemeenteraadsverkiezingen…
– Ivo, inhoudsloos, Opstelten kwam zelfs (in de sneeuw) bij mij langs in wit VVD-jasje (waarvan er in 1980 een stuk of duizend moeten zijn gemaakt.
Bromsnor had geen enkel besef waar hij over praatte. Een voor mij onbekend persoon hield dan ook gelijk op met filmen, toen hij relevante antwoorden had moeten geven.
– Het AZC aan de Van Thienenweg. Dit heb ik via het “onvolprezen WeblogZwolle” gevolgd.
– Alle waterschaps-projecten.
– Inspraak over station Stadshagen was toch ook voorelkaar?
– Over gescheiden inzameling afval is toch ook uit en te na gecommuniceerd?
Jij bedoelt dus alleen over het station in Stadshagen?
Of ook over de luchthaven? Heb hier (volgens mij) alleen meegelezen over de drukbezochte bijeenkomst in Berkum.
Maar de bijeenkomsten worden door overheidsinstanties georganiseerd. En heel soms, ook door een politieke partij.
Hoeft natuurlijk niet, want je kunt je mening al op de bijeenkomsten vormen.
Had jij graag gezien dat de PvdA een eigen bijeenkomst zou vormen over “voortzetting spoorverbetering Zwolle-Deventer”?
Goed plan! Hoe beter Zwolle bereikbaar is, hoe beter de stad kan functioneren.