Zwolle – Het was afgelopen zaterdag winterkoud. ’s Nachts had het enkele graden gevroren. In de theaterzaal aan Rieteweg 10 vond de auditie plaats voor de muziektheatervoorstelling “We zijn er bijna”, die midden in de zomer op 20 juni 2019 in première zal gaan. Omdat het verhaal zich afspeelt in een verzorgingshuis zijn met name zestig plussers opgeroepen zich te melden “voor of achter de schermen.
Theaterervaring is geen vereiste.” Een enkeling had van te voren even gebeld met de vraag “ben ik niet te oud?” Tot verrassing van artistiek leider en regisseur Lisi de Schepper hebben zich ongeveer vijfentachtig Zwollenaren aangemeld om mee te doen met deze voorstelling. Niet alleen als acteur, maar ook zangers en andere vrijwilligers, zoals fotograaf Carry Premsela die het hele productieproces met haar camera gaat vastleggen. Zaterdag vonden de audities plaats voor de zogenoemde sprekende rollen, waarvoor zich twintig belangstellenden hadden opgegeven. Omdat dit aantal rollen beperkt is, zal er een selectie moeten worden gemaakt. Degenen die afvallen kunnen doorschuiven naar de zwijgende rollen.
Het viel Lisa Buitenhuis van het productieteam Rimpels & Vouwen op dat iedereen mooi op tijd was voor de auditie: “bij pubers is dat wel anders.” Tijdens het kennismakingsrondje vertelde Wilma dat ze zich vroeger al eens had aangemeld voor een auditie om toegelaten te worden tot de theateracademie, maar ze mocht van haar vader het artiestenvak van “hoeren en snoeren” niet in en is daarna maar administratief werk gaan doen. Nu heeft ze zich tientallen jaren later opnieuw aangemeld. “In de herfst van mijn leven een nieuwe kans.” Een aantal deelnemers heeft al wel enige ervaring bij het amateurtoneel. Enkelen hebben zelfs al op het theaterpodium gestaan. Voor anderen is het iets geheel nieuws. Margriet van 67 jaar heeft al wel podiumervaring in een zangkoor, maar wil nu ook toneelspelen. Als voorbereiding voor de auditie moesten ze enkele stukken tekst voorbereiden en uit het hoofd leren, maar de meesten erkenden dat dat op hun leeftijd toch wel wat meer moeite kost dan vroeger. Iemand biechtte zelfs op dat ze dacht dat ze de tekst op papier wel mocht voorlezen tijdens de auditie.
Regisseur Lisi de Schepper leidde de audities in. De muziektheatervoorstelling heeft een serieuze ondertoon, maar kent ook veel hilarische scenes, waarbij smakelijk gelachen kan worden. Humor is belangrijk, zelfs bij de treurige taferelen in een verzorgingshuis. “Hoe absurdistischer hoe meer dat zal leiden tot discussie en nadenken over de zorginstellingen voor onze ouderen.” Het is zeker niet de bedoeling de ouderenzorg in een kwaad daglicht te stellen. Het productieteam is zelfs samenwerking aangegaan met Landstede, die jonge mensen opleidt voor verzorgende beroepen. Door deze jongeren volgend jaar uit te nodigen voor de theatervoorstelling hopen Lisi de Schepper en haar mede-theatermakers dat er meerdere leerlingen zullen kiezen voor het werken met ouderen. Ouderenzorg is niet heel erg populair onder de jeugd.
Tijdens de auditie werden er verschillende korte scenes gespeeld. Zowel tijdens de dialogen als monologen konden de zestig plussers hun acteertalent uitleven en aan het productieteam laten zien. Lisi de Schepper en regieassistent Marleen Jansen Geerling gaven instructie en aanwijzingen. Het leverde prachtige stukjes acteerwerk op. De jonge vrouwen van het productieteam zullen nog moeite hebben tot een goede selectie te komen, zo goed werd er gespeeld. Aan het eind complimenteerde Lisi zelfs met: “Hier en daar zal ik het script waarschijnlijk aanpassen en er enkele rollen bijmaken naar aanleiding van datgene wat de spelers hebben laten zien.”