Zwolle – Onlangs maakte Defensie melding van het feit dat de Scania Gryphus 100kN High Operational (HO), inclusief container, niet voldeed aan de maximale hoogte van 4,00 m. Leverancier Scania is naar aanleiding hiervan een onderzoek gestart en heeft nu maatregelen geïdentificeerd om de maximale hoogte van de Gryphus binnen de normen te krijgen. Defensie is akkoord gegaan met de voorgestelde oplossing. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de metingen van Scania inmiddels gevalideerd en in overeenstemming verklaard met de betreffende EU-regelgeving.
Het robuuste ontwerp van de Gryphus is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden met zware lading én op de plaatsing van een gepantserde cabine ter bescherming van de chauffeur en bijrijder tijdens missies. Deze cabine is uitgevoerd met ballistische bescherming en voegt dan een aanzienlijk gewicht aan het voertuig toe. Dit extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en de vering enkele centimeters ingedrukt worden. De hele configuratie van vering, ophanging en banden is bij aflevering en ingebruikname door Defensie hierop ingericht. Bij regulier gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig iets hoger en het zijn nét deze centimeters waarmee de maximale hoogte wordt overschreden.
Het pakket aan maatregelen omvat diverse ingrepen die gezamenlijk de totale hoogte van het voertuig in lijn brengen met de geldende regelgeving. Zo zijn er nieuwe instructies voor het afregelen van de bandenspanning en aanpassing van de benodigde software waarmee dit wordt gecontroleerd. Daarnaast is het nog steeds te verwachten dat, zoals bij ieder nieuw geleverd voertuig het geval is, het voertuig gedurende het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken.
Met een ‘update-campagne’ gaat Scania zo snel mogelijk de reeds geleverde Gryphus 100kN High Operational (HO) voertuigen aanpassen. Hiervoor worden nu de nodige voorbereidingen getroffen om dit via de voorgeschreven standaarden te laten verlopen. Scania heeft de coördinatie van de overeengekomen aanpassingen en draagt hiervan ook de kosten. Uiteraard wordt de nieuwe standaard ook toegepast voor alle voertuigen die nog geproduceerd en afgeleverd moeten worden.
Wat heeft dit nieuws met Zwolle te maken dan? Toen bleek dat die dingen niet goed waren las ik niks hier, propaganda dus. Wel mooi dat er een oplossing is gevonden btw.