Zwolle – Ongeveer 40 leerlingen van 3- en 4Mavo van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle hielden op maandagmiddag een verlate Nieuwjaarsduik in de vijver achter hun school. Nadat er eerst een wak in het is was gehakt werd, in verband met de veiligheid van de leerlingen, per viertal in het ijskoude water gesprongen. Het Rode Kruis stond standby voor eventuele calamiteiten of verwondingen, maar zover kwam het gelukkig niet. Gillend, trillend maar zeer voldaan renden de kinderen na de duik weer de warme school in.
De leerlingen zouden op hun eerste lesdag, 5 januari een nieuwjaarsduik houden, maar deze was door de strenge vrieskou toen afgelast. De frisse duik stond tevens symbool voor het omdopen van de naam ‘TL’ in ‘Mavo’. Het idee voor de Nieuwjaarsduik ontstond vlak voor de kerstvakantie bij Hans Veldink, Teamleider 3- en 4 Mavo. Hans Veldink: “Tijdens een gesprek met leerlingen uit 3TL1, de sportklas bij ons op school, werd opgemerkt dat dagelijks een koud bad nemen de concentratie en het denkvermogen bevordert. “Wat let je dagelijks een duik in onze vijver achter school te nemen?”, was mijn reactie. Al verder pratend werd het idee geboren een Nieuwjaarsduik te organiseren in 2009″.
Het enthousiaste 3-4 MAVO-team pakte dit leuke initiatief meteen op. Allerlei ideeën vlogen over tafel waaronder het serveren van erwtensoep, warme chocolademelk en een bedrukte badhanddoek voor de deelnemers. Ook werd al snel het idee gelanceerd een sponsoractie aan de duik te koppelen, met het doel een goede fotocamera aan te schaffen om alle bijzondere momenten in 3 en 4TL vast te kunnen leggen. Tot slot werd de Nieuwjaarsduik gekoppeld aan de letterlijke doop van de TL in MAVO, waartoe inmiddels door het bestuur van het Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio in overleg met de directie van de Thorbecke Scholengemeenschap besloten was.
De volgende dag werd het uitgewerkte idee voorgelegd aan de directie. Die reageerde enthousiast mits voldaan werd aan de volgende voorwaarden:
q De waterkwaliteit mocht geen risico vormen voor de gezondheid van de deelnemers.
(Er was inmiddels contact geweest met het Waterschap en dat ons liet weten dat het water in de vijver geen risico vormt voor de gezondheid van de leerlingen.)
q Leerlingen mochten alleen deelnemen met schriftelijke toestemming van de ouders.
De organisatie kon nu echt gestart worden. Een informatieve brief werd per post naar alle ouders/verzorgers van de leerlingen in de bovenbouw van de MAVO gestuurd. Een eerste peiling leverde ongeveer 60 deelnemers op.
Getracht werd sponsors te zoeken voor het kunnen aanschaffen van handdoeken voor elke deelnemer en voor de te schenken erwtensoep en chocolademelk. Al snel was de leverancier van de automaten in de school bereid de handdoeken te bekostigen.
Uiteindelijk hebben 47 leerlingen zich opgegeven voor deelname aan de duik. Elke leerling heeft een maatje uitgekozen. Het maatje is aanwezig bij de duik, volgt ‘de duiker’ in het water en staat klaar met de handdoek. Duiker en maatje hebben een mondelinge en schriftelijke instructie gekregen. Na de doop gingen de duikers douchen en werd vervolgens met alle 3- en 4 MAVO leerlingen de Nieuwjaarsduik afgesloten met soep, chocolademelk, oorkondes en het bekendmaken van de sponsoropbrengst.
TL wordt mavo
De belangrijkste redenen voor deze naamsverandering zijn:
· Herkenbaarheid van deze unieke vorm van voortgezet onderwijs voor heel veel ouders, die zelf met dit onderwijstype grootgebracht zijn.
· De naam stond vaak garant voor:
– kleinere scholen, waar iedere leerling gezien werd en de saamhorigheid groot was.
Op de TSG hebben ze binnen de toch redelijk grote school ook zo’n warme bovenbouwafdeling van de MAVO. Op de benedenverdieping heeft 3-4 MAVO een eigen gezellige ruimte met multifunctionele lokalen. Spontane activiteiten zoals de Nieuwjaarsduik maar ook de schoen-zet-actie op 5 december verhogen daarnaast het saamhorigheidsgevoel.
– Een degelijke school waar kwalitatief een hoog niveau bereikt werd.
Daar werken wij op onze school ook aan door onder andere alle leerlingen een extra examenvak aan te bieden en een zorgvuldig traject om leerlingen voor te bereiden op de overstap naar het HAVO.
– Een school waar persoonlijke aandacht voor elke leerling voorop stond.
Ook dat is een van de sterke punten van onze MAVO. Betrokken mentoren die door nauwe samenwerking met de leerling-begeleidster en decaan oog hebben voor alle leerlingen. Waar door middel van RT, WAO-uren, structuurgroepen, examenvreestraining en rouwgroepen optimale kansen en aandacht krijgen.
De M van MAVO voor de school staat voor Moderner onderwijs, wat zichtbaar wordt door ons Leerwerkhuis, waar leerlingen in onze multifunctionele ruimte gedurende enkele uren per week werken aan hun eigen programma. Moderner onderwijs ook door de afwisseling van de klassikale lessen met projecten.
/**/
Dit meen je niet
Gaan ze nu werkelijk de naam veranderen omdat ouders er mee groot geworden zijn? Dat terwijl de leerlingen hun hele basisschoolperiode groot geworden zijn met de verschillende richtingen in het vmbo????
Oh ja en die nieuwjaarsduik…. was dat niet een idee van de kinderen?? Dat in eerste instantie niets met de naamsverandering te maken had??? Hoe zet je iets, over de rug van kinderen, in de markt…..
Nixxx mis met de MAVO 😉
mooie foto’s harry!
Ga niet praten dan
Wat ga je lopen zijken dan over die mavo!
En ja het was een idee van de leerlingen zelf, en er waren genoeg enthousiaste reacties, zo heb ik me dus ook opgegeven! En weetje wat het is, als het je niet aan staat reageer der dan gewoon niet op. Ik zal zo zeggen noem jij het nog lekker het VMBO, tegenwoordig zit ik weer in de MAVO!
Loeters
Dat begrip MAVO is echt bedrog van/door het onderwijs. We hebben van het VMBO zo’n puinhoop gemaakt dat de scholen en ouders naarstig op zoek zijn naar iets beters. Dus dan noemen we het VMBO -theoretische leerweg gewoon weer MAVO. Het is dus gewoon VMBO-TL maar het mag weer MAVO heten van de minister. En veel van die leerlingen willen absoluut niet naar Deltion of Landstede maar door naar de HAVO. Maar dat hebben de VO-scholen met halve waarheden lang geprobeerd tegen te houden. Maar daar lijken ze nu op terug te komen. Het percentage leerling VMBO-TL ers dat doorgaat naar HAVO ipv MBO is snel aan het stijgen en ligt al rond de 25%. Prima want in dat MBO leer je toch nauwelijks iets. Het is vooral kunstjes leren onder de noemer stagelopen. MBO-ers doen het dan ook duidelijk slechter in het HBO.
Positivo
Positivo, bedankt voor deze verduidelijking.
Leerlinhouden VMBO TL = leerlinhouden Mavo. Ouders en leerlingen, laat je niet voor de gek houden.
wegzetten
Realiseert Thorbecke zich wel dat ze met deze actie impliciet de VMBO leerlingen wegzetten: daarmee willen de TL (sorry, mavo) leerlingen zich blijkbaar niet vereenzelvigen!
Geen echt pedagogische kwaliteit!