Zwolle – Maandagochtend vond op de Ambelt in Zwolle de aftrap van de ‘Praktijkweek ASS’ plaats. Tijdens deze week, die georganiseerd wordt door orthopedagogisch centrum de Ambelt en Windesheim OSO (Opleidingen Speciale Onderwijszorg), kunnen leraren en andere professionals hun kennis en vaardigheden over AutismeSpectrumStoornissen (ASS) vergroten door middel van praktijkopdrachten en/of verschillende lezingen. Maandagochtend werd de praktijkweek geopend door prof. Rutger Jan van der Gaag (verbonden aan het Universitair Medisch Centrum St. Radboud) met een algemene inleiding over o.a. de nieuwste ontwikkelingen op gebied van ASS.
Prof. Rutger Jan van der Gaag opende zijn lezing met een boodschap die eigenlijk een vraag is, namelijk: “Wie is er het meest gehandicapt, leerling of leerkracht”? Het antwoord hierop is de leerkracht, want het omgaan met ASS wordt enorm onderschat. “Met het lezen van boeken of presentaties bijwonen weet je nog niets over een leerling met ASS. De kunst is de leerling leren kennen”, aldus Van der Gaag.
Verder vinden deze week lezingen plaats over ‘communicatie en autisme’ door Steunpunt Autisme, ‘prikkelverwerking’ door de Ambulante Dienstverlening van de Ambelt, ‘spel en vrije tijd’ door kenniscentrum het Leo Kannerhuis en ‘emoties en ASS’. Om deze emoties beter te begrijpen worden er tips gegeven door Monique Nelen, docent Windesheim OSO en Hester Rijken en Aletta Pastink, Ambulant Begeleiders van de Ambulante Dienstverlening van de Ambelt.
Aanmelden nog mogelijk
Mensen die ook interesse in deze week hebben, hebben geluk. Er zijn nog een aantal vrije plaatsen voor lezingen op woensdag 22 april. Men kan zich hiervoor aanmelden bij het Secretariaat van de Ambelt (mail naar info@ambelt.nl. De toegangsprijs is 25 euro. Deze dient ter plaatse betaald te worden).
Genomineerd
De praktijkweek ASS is onlangs voorgedragen voor een prijs bij de Landelijke Vereniging Cluster-4. De Ambelt en Windesheim zijn hierbij echter niet in de prijzen gevallen.
Ik ben het er absoluut mee eens dat het de docent of leerkracht is die hier de gehandicapte in is en kan er nog altijd niet bij dat er ongeschoolde mensen dan maar een kind in de klas krijgen met stoornissen en dat er dan gezegd wordt door onze regering: “je kan het wel h?? scheelt ons namelijk veel geld als we het kind naar het reguliere onderwijs sturen!” Waarom daar niet eens wat mee (terug-)gedaan wordt, is me dus nog altijd een raadsel. Niet iedere docent/leerkracht is geschikt om les te geven aan iedereen…
Oh ja en er wordt natuurlijk niet door onze regering dit letterlijk zo gezegd, maar iets in de trant van “uit onderzoek is gebleken dat dat kan”… Mensen wordt toch eens verstandig.