Volgende week zaterdag staat Zwolle weer in het teken van de Scania Halve Marathon. Een evenement waar de stad trots op is. De truckbouwer is een van de grootste werkgevers van Zwolle, die aan de lopende band vrachtwagens produceert. Vrachtwagens die geen meter kunnen rijden zonder fossiele brandstoffen.
Ook kent de stad veel autodealers en autoverhuurbedrijven, ze houden de Zwollenaren mobiel en maken reclame voor hun bedrijven. Het onlangs door de gemeenteraad aangenomen verbod op fossiele reclame is dan ook een schop tegen het zere been van de VVD. Symboolpolitiek is het eerste woord dat Branco Schoenaker, bestuurslid van de JOVD Zwolle, te binnen schiet. Johran Willegers, de voorzitter van de Zwolse VVD-fractie, noemt het linkse censuur.
Afscheid van fossiele economie
Willegers en Schoenaker zijn er helder over, Zwolle moet zich inzetten voor een beter klimaat. Alleen moet dat volgens hen wel op een goede manier gebeuren. “Het klimaat wordt niet beter door een verbod op fossiele reclame,” stelt Schoenaker. Wat er wel mee wordt bereikt is volgens hem een onacceptabele inperking van de onwelgevallige vormen van reclame. Schoenaker kent voorbeelden genoeg van Zwolse ondernemers die stap voor stap naar een fossielvrije economie gaan.
Met trots neemt de JOVD-bestuurder een kijkje bij Jan Kok, een autobedrijf op de Marslanden. De fossiele reclame vliegt je er om de oren, maar het kan niemand ontgaan dat de ondernemer geleidelijk aan afscheid neemt van de fossiele economie. Voor de garage staan de vervangende auto’s voor klanten. Beide geheel elektrisch aangedreven.
Grondrechten opzij schuiven
Ook prijkt er een groot spandoek op het pand om duidelijk te maken dat de ondernemer binnenkort geheel overstapt op zonne-energie. Een installateur is al bezig om de benodigde zonnepanelen te installeren op het dak van de garage. “Dat is het ondernemerschap wat ik graag zie,” zegt Schoenaker. “Dit soort initiatieven maken het verschil om te zorgen voor een beter klimaat in de stad!”
Wat de liberaal net zo belangrijk vindt, is dat er geen grondrechten klakkeloos opzij worden geschoven. De overvloedige aandacht in de media voor het Zwolse fossiele reclameverbod ergert hem dan ook mateloos. “Het verbod is er gekomen dankzij de enthousiaste medewerking van linkse fracties in de gemeenteraad.”
Onwelgevallige reclame verbieden
“Hiermee is het hek van de dam is, omdat dit verbod de weg vrijmaakt voor het verbieden van alle onwelgevallige vormen van reclame,” zegt Schoenaker. “Gaan we straks als gemeente ook de reclame voor Second Love verbieden, omdat de christelijke medemens deze website ongepast vindt?”
De door GroenLinks ingediende motie werd gesteund door ChristenUnie, PvdA, Volt, Partij voor de Dieren en SP. De VVD was niet de enige die tegen het verbod op fossiele reclame stemde. Ook Swollwacht, D66 en CDA waren tegenstanders.
Stunt van linkse partijen
Willigers is duidelijk over dit Zwolse reclameverbod. “Het is groene censuur. De vrijheid van meningsuiting is top, totdat we het er niet mee eens zijn,” zegt Willegers. “Ik vrees wat de volgende stap wordt. Wij zijn faliekant tegen dit selectieve betuttelen.”
Beide liberalen beschouwen het verbod als een stunt van linkse partijen. Het klimaat in Zwolle wordt er niet beter door en milieubewegingen gaan prat op het feit dat Zwolle de eerste stad ter wereld is met een wettelijk verbod. “Het is onzinnig dat Zwolle het enige fossielvrije reclame-eiland zal worden,” zegt Schoenaker.
Landelijk verbod regelen
“Fiets de gemeente uit en de fossiele reclames komen je met rasse schreden tegemoet.” Dit soort zaken hoort volgens de liberalen niet thuis in de lokale politiek. “Als de linkse wolk in de raad het probleem daadwerkelijk gedegen wil aanpakken, dan moeten ze zo dapper te zijn om naar de eigen Kamerfractie te stappen en een landelijk verbod te regelen.”
“Het riekt naar symboolpolitiek van linkse partijen die maar al te graag laten zien hoe goed ze het voor hebben met ons klimaat,” zegt Schoenaker. Hij roept de verantwoordelijk wethouder op om de motie naast zich neer te leggen en weer snel aan de slag te gaan met maatregelen die onze stad echt duurzamer maken.