Een 41-jarige Assenaar is aangehouden voor fraude met een gestolen pinpas. Dat meldt de politie vandaag op haar website. De man probeerde met een gestolen bankpas van een vrouw van 90 bij een winkel in Zwolle dure producten te kopen, waaronder de nieuwste iPhone.
Winkelmedewerkers vertrouwden de situatie niet en spraken de man aan. In afwachting van de komst van de politie hielden ze de verdachte op. De man gebruikte voor de aankoop een bankpas die bij het slachtoffer in Zwolle was buitgemaakt via bankhelpdeskfraude.
Agenten hebben contact gelegd met het slachtoffer. De vrouw zei dat ze enkele uren met een ‘bankmedewerker’ gesproken had. De 41-jarige man is aangehouden voor fraude. Verder onderzoek naar mogelijk andere betrokkenen is opgestart, deelt de politie mee.
De politie waarschuwt voor oplichters die bellen uit naam van de bank. Deze oplichters winnen het vertrouwen van hun slachtoffer door zich voor te doen als een bankmedewerker. Deze ‘bankmedewerker’ probeert je ervan te overtuigen dat je bankrekening is gehackt en dat je je geld beter kunt overmaken naar een ‘veilige rekening’. Of dat je pasje besmet is en opgehaald moet worden voor een nieuwe. Ze doen er alles aan om het zo geloofwaardig mogelijk te laten lijken.
In werkelijkheid heb je dus een crimineel aan de telefoon. Een bank zal nooit vragen om geld over te maken naar een ander rekeningnummer of een bankpasje mee te geven aan een medewerker.