Opening nieuwe verkeerssituatie Kranenburgweg

Zwolle – Vrijdag werd door wethouder Verkeer en Vervoer, Janco Cnossen en gedeputeerde Verkeer en Vervoer Provincie Overijssel, Job Klaasen, de nieuwe verkeerssituatie Kranenburgweg officieel geopend. 

 

Op het kruispunt Kranenburgweg-Campherbeeklaan vinden jaarlijks veel bromfietsongevallen plaats. Om de verkeersveiligheid op het kruispunt te vergroten, was een aantal verkeersmaatregelen en een reconstructie van het kruispunt noodzakelijk. De belangrijkste maatregelen zijn de verlaging van de maximumsnelheid van 70 naar 50 kilometer per uur en het verplaatsen van de bromfietsers van het fietspad naar de rijbaan. Om dit te ondersteunen is de inrichting van de Kranenburgweg en de Oude Meppelerweg gewijzigd. Een dubbele as-streep zorgt voor een visuele versmalling van de weg. Door het verwijderen van afslagvakken en oude bus- of parkeerhavens is de weg ook fysiek versmald. Naast deze veranderingen zijn ook de bushaltes toegankelijk gemaakt voor minder valide personen.


De halteperrons zijn verhoogd waardoor de instap op gelijke hoogte van de busvloer ligt. Hierdoor kunnen mensen met een handicap gemakkelijker in- en uitstappen. Verder zijn er blinde geleide tegels aangebracht. Terugdringen bromfietsongevallen

Met de aanpak van deze ´black spot´ willen gemeente en provincie bereiken dat vooral het aantal bromfietsongevallen drastisch terugloopt. Het project werd mede gefinancierd door de Provincie Overijssel.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Opening nieuwe verkeerssituatie Kranenburgweg”

  1. bromfietsers op de Kranenburgweg hoezo veilig >:( nu zijn ze overgeleverd aan de roekelose autorijder die gewoon 70 blijft rijden en zullen er nog meer ongelukken gebeuren het eenigste voordeel is dat de fietsers nu met 4 man naast elkaar kan fietsen en niet meer voor brommers aan de kant hoeven

  2. Belachelijke nieuwe situatie aldaar. Dit is naast de A28 de enige rechtstreekse verbinding met Hessenpoort (en straks met IKEA). Dat ze daar nu zo’n knulig weggetje van hebben gemaakt is echt belachelijk.
    Amateurisme ten top!

  3. Die nieuwe situatie is ook nog steeds niet goed. Wel de goedkoopste oplossing zo. Ik verwacht alleen geen vermindering van ongelukken. Nu al fors meer bijna ongelukken gezien doordat mensen in eens links af moeten slaan en geen voorsortering meer mogelijk is.

  4. @an:
    Het wordt tijd dat brommerrijders wat meer aan zichzelf denken. Niet angstvallig aan de kant van de weg gaan rijden maar gewoon hun plek duidelijk innemen op de rijbaan zodat er geen gelegenheid is om in te halen. Dat scheelt een heleboel gevaarlijke capriolen van automobilisten. Mochten ze dan wel wat vreemde dingen doen, dan heb je als brommerrijder nog een halve rijbaan rechts van je tot je beschikking om uit te wijken (wat dus niet lukt als je helemaal rechts rijdt)

    De auto’s worden dan vanzelf gedwongen om langzamer te rijden.

    Maar roekeloze autorijders hadden ze eerder ook al last van. Bijvoorbeeld optrekkende auto’s voor het (brom)fietspad terwijl er net een fietser of bromfietser aan kwam. Tja, dat moet fout gaan.

    Maar misschien is het ook eens tijd om de automobilisten die de regels bruut overtreden, weer eens flink worden aangepakt. Het roze papiertje hebben ze niet bij een pakje boter gekregen, ze hebben er iets voor moeten doen. Daaronder geldt het kennen van de regels (en natuurlijk het toepassen). Een automobilist moet zich eens wat meer bewust zijn van het feit dat hij weil een paar honderd kilogram met flink wat pk’s onder z’n achterwerk heeft waarmee hij een potentiëel moordwapen bestuurt, mits verkeerd gebruikt.

  5. Ik ben het wel met WFvN eens, dat áls de bromfietsers dan toch op de weg moeten (wat volgens bepaalde mensen de verkeersveiligheid ten goede komt) ze zich moeten gedragen als een motorrijder. Dit houdt in: net iets links naast de middenas van de rijstrook rijden. In geval ze met zijn tweeën rijden: niet naast elkaar rijden en blijven etteren en ouweho*ren! Maar gewoon netjes baksteensgewijs rijden!

    Verder is het hele plan om de bromfietsers op de rijbaan te hebben gewoon absurd! In Nederland wordt alles gedaan om de snelheid er overal uit te halen! Alsof minder snelheid per definitie alles veiliger maakt.

    Gisteren twee mooie voorbeeldjes gezien. We waren naar het Noorder dierenpark in Emmen geweest. (ERG leuk!) Zaten we op een gegeven moment op een 80 km/uur waar een bord naast stond:”Pas op! Korte uitvoeger.” Dat heb je wel eens… Maar wat was hier het geval: ze hadden een SCHITTERENDE LANGE uitvoegstrook! Maar wat hebben de s*kkels gedaan?!? Ze hebben de 2/3 van de uitvoegstrook verwijderd door er een verdrijvingsvlak van te maken! Waardoor de mensen die willen uitvoegen dus langer op de hoofdrijbaan blijven. Dáár al in snelheid moeten minderen en daarmee het overige verkeer afremmen. Ik zou zo graag de ontzettende nitwit die dat bedacht heeft eens een keer spreken! Precies dát wat je bij je rijles leert (op de hoofdrijbaan op snelheid blijven en pas minderen op het moment dat je op de uitvoegstrook zit) wordt hier onmogelijk gemaakt!

    Ik moet er niet aan denken, dat ik weer ooit mijn rijbewijs opnieuw zou moeten halen. Ik ken geen enkel examen wat zo enorm subjectief is als het rijexamen! Vaak zie je, dat wanneer mensen gezakt zijn voor een examen ze andere zaken de schuld gaan geven en gaan zoeken naar manieren om vooral zichzelf niet de schuld hoeven te geven. Lang verhaal kort: zelfs nu ik het examen gehaald heb (inmiddels 12 jaar geleden) blijf ik zeggen, dat ik mijn 3e examen vele malen slechter heb gereden dan mijn eerste examen. Daarnaast heb ik de gang van zaken bij mijn vriendin (die een paar jaar geleden haar examen heeft gehaald) een beetje gevolgd en ook daar weer zie ik dat het pure geld trekkerij is. Hoe anders was gelukkig het halen van het motor rijbewijs. Daarbij werd tenminste écht gekeken of je het apparaat onder controle had en je je realiseerde wat je aan het doen was en vooral of je je in het verkeer kon handhaven en gedragen.

    Het tweede voorbeeld gisteren was een man op de parkeerplaats. Hij wilde zijn parkeervak uitrijden. Had daar al hulp bij nodig en heeft het vervolgens op een parkeerplaats voor elkaar gekregen om zichzelf alsnog 2 keer ongeveer “vast” te rijden. Aan de totaal beschadigde auto was ook al te zien, dat deze mijnheer geen flauw benul had van wat te doen met zijn auto. Naar zo iemand wordt nauwelijks gekeken. (Hij rijdt immers niet te snel!)

    Nee, op enkele excessen na vind ik het beleid dat OVERAL de snelheid uit gehaald moet worden. Dat telkens wanneer er een ongeluk gebeurd is snelheidscontroles een oplossing moeten zijn. Dat is zum Kotzen! (Zoals de Duitsers het zo mooi kunnen zeggen.) Ik kan er echt hoe meer hoe pissiger over worden.

  6. vind dit ook een SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRRRR SLECHTE ACTIE,
    je denkt toch niet dat ik met me scootertje 25 km per uur (blauw kenteken) op de weg ga rijden waar inderdaad de auto’s gewoon 70 blijven rijden!!!! dan geef ik mezelf een weekje voor dat ik in het ziekenhuis lig of ergens anders!!!!!!!!! BELACHELIJK! ook trouwens voor de andere brommers en scooters hoor, want het is niet alleen daar waar het gevaarlijk is, het gaat hier om de hele weg vanaf kranenburg tot aan het einde van industrieterrein hessenpoort! want het is elke dag raak, of bijna raak!

  7. beste Sannie alleen brommers met geel nummerbord moeten op de rijweg niet de blauwenummerborden deze worden verkeerstechnische gezien als fietsers, en vlak voor v.d. Valk moet je weer terug op het fietspad, heb toevallig vandaag op de kranenburgweg gereden iets rechts van het midden maar zo’n auto klever achter mij wilde er langs ik reed 45 km (mag op de rijweg) maar nog probeerde hij mij van de weg te krijgen in de berm ( helaas voor hem niet gelukt) ik voel me nie prettig op deze rijbaan, het is ook nog een sluiproute voor de A 28 dus bij drukte wordt het levensgevaarlijk voor de brommers.

  8. @sannie: serieus, lees de regels er nog eens op na want ik het de indruk dat het bij jou wat teveel is weggezakt. Snorfietsen horen gewoon op het (brom)fietspad en niet op de rijbaan, tenzij er uiteraard geen fietspad is (en dan zitten er nog wat uitzonderingen bij)

    @an:
    wat betreft die foute actie van die auto: juist dáárom dus méér ruimte in beslag nemen met je brommer. Ik zei middenop, Plantje zegt dus zelfs iets links van het midden. Hoe meer ruimte je ze geeft (door rechts te halen), hoe meer gelegenheid ze zien om capriolen uit te halen.

    Ik ga (en mag) met m’n fiets ook menig keer de rijbaan op. Als ik tegenliggers heb, ga ik gewoon midden op de rijstrook rijden om inhalen te verhinderen. Zodra het wat rustiger is, ga ik wel wat meer naar rechts om auto’s fatsoenlijk de ruimte te geven.

    Maar ook al rijd ik een werkelijke 50 km/h (bij een autoteller vaak al 55 km/h) op een plek waar 50 is toegestaan, dan nog lijkt menig automobilist te denken dat hij mij MOET inhalen. Dat gebeurt zelfs als ik in een 30-zone fiets en al ruim boven de toegestane 30 km/h rijd (op een autoteller rijd ik doorgaans 40 km/h)

  9. Ik heb nog een toepasselijk filmpje, met name voor mensen die het niet kunnen hebben als ze erop gewezen worden dat ze met hun auto een potentiëel ‘wapen’ in handen hebben bij verkeerd gebruik. En met verkeerd gebruik bedoel ik niet echt zozeer te hard rijden maar heel wat andere dingen.

    Maar goed, bekijk het filmpje met volle aandacht!

Reacties zijn gesloten.