Discussie over integratie van allochtonen

Onder leiding van studenten journalistiek van Windesheim praatten bekende en minder bekende Zwollenaren maandagavond in de centrale bibliotheek over het probleem van integratie van allochtonen op de arbeidsmarkt.

 

Samen met deskundigen en een vijftigtal belangstellenden gingen ze deze avond op zoek naar oplossingen. Aan de orde kwamen o.a. anoniem solliciteren, het dragen van hoofddoeken en het Islamitisch onderwijs.

‘Lees verder’ voor een verslag van www.zwolsnieuws.nl …

Hoofddoek

De vraag is of de hoofddoek een probleem is bij het vinden van werk. Souheilah is een ‘vrijgevochten’ moslima die sinds vrijwillig een hoofddoek draagt. “Er zijn mensen die het ongemakkelijk vinden in het begin, maar mensen moeten me accepteren zoals ik ben. Ik begrijp dan ook niet waarom ik geen hoofddoekje zou kunnen dragen op het werk. Bij bepaalde functies kan ik het me voorstellen, maar ik kan toch normaal functioneren mét hoofddoekje?”

Wurtin is wel praktiserend moslim, maar draagt desondanks géén hoofddoek. “Voornamelijk omdat de samenleving dit niet toestaat.” Dat de integratie op veel plekken nog moeizaam verloopt ligt volgens haar echter niet aan moslims. “Integreren is aanpassen aan de omgeving, maar dat kan alleen als de mensen daar ook echt voor open staan.” Duzgun Yildirim, SP-lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezing, vindt dat we terughoudend moeten zijn met hoofddoekjes op het werk. “We zijn dit soort uitingen niet gewend. Het gaat in de eerste plaats om de uniformiteit van de functie, die staat centraal en niet het individuele persoon.”

De verantwoordelijkheid ligt volgens Ellen de Boone van uitzendbureau Dactylo bij de werkgevers. “Je moet de weg openen voor moslima’s, zodat ook zij aan het werk kunnen. Tegenwoordig merken we wel dat het de goede kant op gaat, al is er nog altijd een aantal bedrijven dat geen hoofddoekjes toestaat.” Een kwalijke zaak aldus Yildirim: “De wetgeving moet op dat vlak duidelijk zijn. Jezelf uiten moet mogelijk blijven, maar er moeten heldere richtlijnen komen wanneer er wel en wanneer er niet een uitzondering mag worden gemaakt.”

Wurtin denkt dat moslima’s gewoon stug moeten volhouden. “Waarom kan de bedekte moslima niet overwinnen zoals de achtergestelde vrouw dat eerder ook kon? Je moet juist geen beperkingen opleggen voor hoofddoekjes, dan komt de acceptatie vanzelf.” Maar het moet van twee kanten komen, beaamt Souheilah. “De westerse wereld moet er open voor staan, maar de hoofddoek blijft op.”

(Anoniem) solliciteren

Voor veel allochtonen is het vinden van een baan een moeilijke opgave. Tabibi, een allochtone uitzendkracht van Dactylo heeft al heel wat moeite gehad om een baan te vinden. “Dat kan aan mijn afkomst liggen, of omdat ik een taalachterstand had.”

Ellen de Boone (uitzendbureau Dactylo) denkt het probleem komt doordat allochtonen moeite hebben zich goed te presenteren: “Het heeft te maken met zelfvertrouwen en houding.”

Martin Zilversmid van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) heeft een project opgezet waarbij hij veel allochtone vrouwen aan het werk heeft gekregen. Hij ziet nog wel enkele andere obstakels. “Taal is een van de meest belangrijke dingen, motivatie ook en de man van zo’n vrouw moet er ook achter staan.”

Anoniem solliciteren, het schriftelijk reageren op bedrijven zonder naam en informatie over je (religieuze) achtergrond, is volgens sommigen een mogelijkheid. Tabibi gelooft niet dat anoniem solliciteren de oplossing is. “Dan wordt je er op het gesprek zelf alsnog uitgepikt.”

Ook Zilversmid gelooft niet in anoniem solliciteren. “Dat soort projecten werkt niet. Er zal dan wel wat gaan veranderen maar niet genoeg.” De Boone heeft wel een andere oplossing om meer allochtonen aan het werkt te krijgen: “Gewoon allochtone kandidaten blijven aanbieden en zo die mensen toch binnen proberen te krijgen.”

Duzgun Yildirim van de SP is blij met de bestaande projecten, maar denkt dat de oplossing ergens anders ligt. “We moeten discriminatie als zodanig aanpakken. Als bedrijven geen allochtonen in dienst willen nemen moet je die bedrijven aangeven.”

Islamitische scholen

Is islamitisch onderwijs goed voor de integratie? Bilal is leerling van het Islamitisch College in Amsterdam (ICA) en denkt niet dat Islamitisch onderwijs de integratie in de weg staat. “Ik zou niet weten waarom het een belemmering zou zijn. Veel verschil met andere scholen is er trouwens niet, alleen krijgen we een paar uur in de week Islam-les.”

Het islamitisch onderwijs kwam eind vorig jaar negatief in het nieuws, omdat het niveau van de school volgens een onderzoek van Trouw, bedroevend zou zijn. Rector Piet Guijt van het ICA vindt de kritiek niet helemaal terecht. “De school is nog jong en we zijn gestart met een jong team. Dat onze school nu zo slecht gescoord heeft mag je overigens niet gaan betrekken op alle islamitische scholen.” Yildirim (SP) vindt ook dat er te snel conclusies worden getrokken. “Dat moet je niet doen op basis van één onderzoek, maar na tien of twintig jaar.”

Pedagoog professor Dr. Wilna Meijer is schrijfster van een boek over islamitisch onderwijs in Nederland. Zij denkt dat islamitisch onderwijs hier heel goed kan. “De islam heeft juist een lange traditie van goed onderwijs.” Yildirim wijst er wel op dat het onderwijs voor iedereen open moet zijn. “Ik kom ook op islamitische scholen die te veel met de eigen geschiedenis bezig zijn. Dat helpt niet mee aan de integratie.” Guijt denkt mensen daar niet bang voor hoeven te zijn: “Iedereen is welkom, zolang de grondslag van de school maar wordt geaccepteerd.”

Bilal ziet vooral de voordelen van islamitisch onderwijs. “We leren van beide kanten wat. Van de Nederlandse samenleving én van de islam. Dát is integratie. Ik kom na schooltijd ook andere mensen tegen en dat gaat altijd goed.” Meijer denkt ook dat de islamitische school een oplossing kan zijn voor het integratievraagstuk. “Zie het juist als een mogelijkheid. Misschien kan de islamitische traditie nog iets voor ons betekenen.”

Bron: www.zwolsnieuws.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

55 gedachten over “Discussie over integratie van allochtonen”

  1. Ik ben een zelfstandig ondernemer, en mijn werknemers mogen van mij geen hoofddoek om .
    Nu zullen wel bepaalde (ZWOLLENAREN) mij weer racistisch vinden, maar het is mijn bedrijf, en ik vind het niet passen binnen mijn bedrijf.
    Aanpassen heet dat

  2. De hoofddoek is een symbool van onderwerping, van de ongelijkheid tussen man en vrouw, tussen gelovige en ongelovige. De hoofddoek is veel meer dan een religieus symbool.Het is een symbool van het ‘wij-tegen-zij-denken’,een symbool van de ongelijkheid tussen man en vrouw,een symbool tussen gelovige en ongelovige,een symbool van de zelfgekozen apartheid,een fase in het moeizame proces van integratie…De islamitische hoofddoek is ook het symbool voor een akelige ideologie, die over de hele wereld voor onderdrukking, geweld en doden zorgt en dat al 14 eeuwen lang!…Weg met de hoofddoek en boerka,weg met verschrikkelijke islam…

  3. Kunnen we het ook eens hebben over de integratie van autochtonen? Daar valt ook nog heel wat aan te verbeteren namelijk.

  4. vind het wel mooi: voorheen CDA-supermarkt aan de Hogenkampspassage is nu Jumbo: geelzwarte bedrijfskleding, met zwarte hoofddoekjes.

  5. Riet_Pluim.
    Als je het allemaal zo mooi en fijn vind, stop dan met reageren en doe lekker een islam dingetje.
    Fijn met je kopvot naar buiten, binnen achteraf aan een tafel je eten nuttigen.
    En de tv programma’s die Nederlands zijn van je tv af . Computer doeii. En iets gezamelijks doen betekend dan voor jou iets doen met alleen vrouwen en af en toe een tik om je bij de les te houden, om niet te vergeten wie je profeet was. Je kinderen krijgen btw zijn naam.
    Dit moet jou ideaal beeld zijn gezien je reacties afgelopen tijd.
    Als je een vrouw bent natuurlijk , anders word het allemaal wat makkelijker.
    Dan is het rijden in een kinderbijslaggesusidieerde Mercedes met een baard en een geurboompje aan je spiegel jouw deel.

  6. Kijk, dit soort lompe reacties is een mooi voorbeeld van slecht geïntegreerde autochtonen.

    Je misdragen is blijkbaar prima als je een blanke Nederlander bent.

  7. Een slecht geïntegreerde autochtoon is nog wel in staat zijn mening te geven. Dat kunnen we vanwege het analfabetisme van een slecht geïntegreerde allochtoon niet zeggen. Misschien maar beter ook.

  8. Dat zijn heftige onderwerpen voor de vrijdagavond:

    De cultuur
    De identiteit

    Etc. Maar we kunnen het altijd proberen. Welke specifieke cultuur?

  9. Omdat het volgens mij niet veel ernstiger kan. Je zou het voor jezelf ook makkelijker maken als je geen zondebok voor van alles en nog wat lijkt te zoeken. Geen negativiteit zaaien, maar proberen met mensen van allerlei pluimage samen te leven. Gebruik maken van elkaars sterke punten. Of is dat te Halleluja?

  10. Probeer dat ook maar eens duidelijk te maken aan dat pluimage dat om de haverklap joden en homo’s lastig valt in onze mooiste stad van Nederland. Of is dat te veel gevraagd?

  11. Zwolle? Maar “dat pluimage” is een nogal onbeschofte benaming voor mensen. Voor mij zijn alle mensen gelijk en er gaat een procedure in werking, in een rechtsstaat, na aangifte.

  12. plui·ma·ge (de; v; meervoud: pluimages)
    Vogels van diverse pluimage mensen van allerlei slag.
    Nou nou wat onbeschoft.
    Duidelijk dat de antihaters hier de grootste haters zijn.
    Dom (s)links volkje.
    Riet. “Je misdragen is blijkbaar prima als je een blanke Nederlander bent.”
    Hoe stupid kan je zijn.

  13. In de context…Probeer dat ook maar eens duidelijk te maken aan dat pluimage

    Vind ik van weinig respect getuigen. Maar dat is een mening. Zoals ik anti-haters een vreemde benaming vind voor mensen die schijnbaar met een positieve houding in het leven staan. Anti-haat is immers liefde. Ja ik probeer liefde te geven en te zaaien. Het is misschien gek, maar in de praktijk blijkt vaak dat wat je zaait, je ook kunt oogsten.

  14. Om welke reden probeer je nou de benaming (pluimage) in een slecht daglicht te stellen.
    Compleet padje af. Samen met Riet.

  15. Riet_Pluim
    Een van de autochtonen die nederland verziekt ben jij .
    Heb je gvd enig idee waarom men hier naar toe komt?
    En het daarna naar hun eigen hand willen zetten.?
    Jaja natuurlijk zijn er mensen die echt willen.
    Dat ongelovelijk kleine %tje. Sterkte.

  16. De partner en broer van een zeventienjarig Libisch meisje hebben in Duitsland de jonge vrouw met messteken levensgevaarlijk verwond en beelden daarvan aan de nieuwe vriend van het slachtoffer gestuurd. De mannen pleegden de moordaanslag omdat de zwangere tiener een vriend had en af wilde van het traditionele islamitische huwelijk met een 34-jarige Syriër, meldden Duitse media zaterdag.
    Niets bekend gemaakt

    De moordaanslag was afgelopen dinsdag in Laupheim circa 80 kilometer ten zuidoosten van Stuttgart. Over de toedracht werd in eerste instantie niets bekendgemaakt.
    ‘Broer stond bekend als extremist’

    Het meisje werd thuis bij haar ouders in haar kamer met een mes aangevallen door de Syriër en haar twintigjarige broer. Ze raakte zo ernstig gewond dat ze vrijdag nog steeds niet kon worden verhoord, aldus de politie. Die heeft wel bevestigd dat ze inmiddels buiten levensgevaar is en dat de foetus overleeft.

    De politie gaat ervan uit dat eerwraak het motief was. De betrokkenen zijn als vluchteling naar Duitsland gekomen. De broer is bij de Duitse justitie bekend als extremist. Hij en de Syrische partner zijn op de vlucht geslagen, maar konden snel opgepakt worden.

    Integratie lukt goed in Europa en nog zijn er van die wousen die er in geloven hoe gek kun je zijn.

  17. een arrestatieteam heeft maandag met gebruik van een granaat de ’extreem gevaarlijke’ jihadist Mohammed G. uit zijn Maastrichtse flat gekregen. De reclassering acht hem in staat om aanslagen te plegen. Justitie laat weten dat hij is aangehouden vanwege ’een ernstig geweldsmisdrijf’. Dat schrijft De Telegraaf vandaag.

    De Iraaks-Nederlandse G. verbleef, voorzien van een enkelband, in een flat van het Leger des Heils in Maastricht. Hij was sinds oktober vrij na een veroordeling tot drie jaar en tbs met voorwaarden.

    Een buurtbewoner verklaart tegenover De Telegraaf dat het gebouw stevig onder handen is genomen voordat G. er in huis werd geplaatst. “Het blok werd leeggehaald en daarna opnieuw ingeruimd.”
    Lijstjes AIVD

    De gearresteerde man staat wat terreurdreiging betreft al jaren boven aan de lijstjes van justitie en de inlichtingendienst. In 2012 werd hij na een bericht van de AIVD ook al van zijn bed gelicht. De politie vond bij hem thuis een kruisboog, een zwaard, messen, afscheidsbrieven, volgepakte rugzakken en extreem-islamitische boeken.

    Op zolder had G. een schietbaan waar hij trainde. Hij deed verschillende pogingen om uit te reizen naar Syrië of Irak.
    Mooi man eigen schietbaan in Nederland.

  18. Die nazi’s die mij in elkaar mepten toen ik nog geen twintig was waren anders lelieblanke Nederlanders hoor.

    Iets dergelijks heeft geen Syriër, Surinamer, Turk of Marokkaan me ooit aangedaan.

    Maar ja, autochtonen hè, die mogen doen en laten wat ze willen zonder dat hun afkomst ooit ter discussie staat.

    Heb je zelf wel door hoe xenofoob je bent?

  19. Toch gek, als een allochtoon crimineel is dan heet het gebrek aan integratie, maar als een autochtoon crimineel is dan niet. En maar ontkennen dat je racistisch bent.

  20. Ook gek: als je tegen racisme bent dan denken de racisten dat je wel een allochtonenknuffelaar zult zijn. Alsof het een het ander uitsluit.

  21. Riet is Zwolse niet. Heb het een en ander terug gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat Zwolse nog geen drie woorden achter elkaar goed kan schrijven. Dat kan Riet wel.

  22. Mee eens! Ik ben helemaal tegen elke religieuze uiting op het werk, keppel, hoofddoek, tulband en opzichtige kruizen. Geloof is iets voor thuis waar je niet mee te koop loopt. Wanneer men religieuze uitingen in de vrije tijd wil dragen, prima. Tijdens werktijd en ip school pas je je aan. Reeën werkgever hoeft zich echt niet aan te passen; wie betaald, bepaald!

  23. “Riet_Pluim 3 maart 2018 om 10:10
    Allejezus wat een zelfhaat moet die Ramautarsing hebben. Lult over de superioriteit van het blanke ras en ziet er zelf uit als een baviaan.”
    Lul jij maar een eind weg Riet, maar serieus neem ik je echt niet meer.

  24. Afschuwelijk verhaal. Helaas gebeurt dat vaker en niet alleen in allochtone kring. Eerwraak is een lekker woord in sommige kringen, maar hoe noem je de moord op die hoogzwangere vrouw in Hattem?

  25. Die Ramautarsing heeft wel zelfkennis wanneer hij als donkere heteroman beweert dat het IQ van blanken en homo’s hoger is dan van donkere mensen en hetero’s. 🙂

  26. Lees wat Heiko schrijft Riet.
    Jij begint te reageren op een artikel van 11 jaar oud.
    En tegen mij vervolgens:
    “De Cock, je bent geobsedeerd door buitenlanders. Je kunt wel blijven zoeken naar bevestiging van jouw obsessie”
    Misschien dat je het nu snapt. Of heb je nog geen aandacht genoeg.?

  27. Ik ben nog nooit bij een voedselbank geweest? Ik zou het werkelijk niet weten, Roos. Ik lees zojuist op de website dat de verschillende stichtingen in Nederland wel aan statushouders een voedselpakket geeft.

  28. Precies. De Cock houdt van met vingertjes wijzen zonder op de details te letten. Als links of de buitenlanders het maar gedaan hebben.

Reacties zijn gesloten.