Zwolle – Het College van B&W heeft na afweging van de diverse ontwikkelingen op bedrijventerrein Voorst, besloten ProRail te verzoeken tot opheffing van de goederenspoorlijn op het bedrijventerrein.
De belangrijkste redenen om de spoorlijn op te heffen zijn de toekomstige vertramming van de Kamperlijn, het verbeteren van de bereikbaarheid, de uitbreidingsmogelijkheden voor enkele percelen en het opheffen van planologische beperkingen. De spoorlijn zelf is eigendom van ProRail. De ondergrond is eigendom van de gemeente Zwolle.
In de afweging tot het besluit heeft het college diverse ontwikkelingen in en rond het bedrijventerrein Voorst meegewogen. Het gaat hierbij om:
- Ontwikkelingsplan bedrijventerrein Voorst (uitvoeringsplan Masterplan).
- Vertramming Kamperlijn.
- Mogelijkheden C&I-Holland BV.
Visie en infra-aspecten Voorsterpoort-Oost.
Het opheffen van de goederenspoorlijn is in lijn met het gevoerde beleid van de afgelopen jaren. Na het vertrek van de ROVA is de spoorlijn nauwelijks meer gebruikt. In de discussie over verduurzaming van bedrijventerrein Voorst is steeds het uitgangspunt geweest het opwaarderen van de openbare ruimte en een intensiever grondgebruik. Dit is terug te zien in het Masterplan Duurzame Versterking Voorst (2005).
De goederenspoorlijn Voorst kan in drie stukken worden opgedeeld. Over fase 1 (ROVA) en fase 2 (Scania) bestond geen discussie. Het weghalen van het spoor in fase 1 en 2 is inmiddels gebeurd. Over fase 3 zijn de meningen verdeeld. C&I Holland BV heeft als eigenaar van de Katwolderhaven en mogelijke gebruiker van de stamlijn op Voorst bezwaar tegen het opheffen van dit derde deel van de spoorlijn. Feit is dat C&I de spoorlijn nauwelijks gebruikt. In de belangenafweging met andere ondernemers is uiteindelijk besloten tot een positief advies over opheffing.
Blijft jammer.
Ik ben liefhebber van allemaal oude spoorlijntje en het volgen van waar spoor allemaal loopt en gelopen heeft.
Met pijn in het hart heb ik ook al gezien dat rondom Harderwijk onlangs van alles is verdwenen….
Is dat het oude VAM lijntje ?
een goed moment om ook de bodem te saneren. decennia lang hebben hele families asbest groentes gegeten van de naast de spoorlijn gesitueerde groente tuintjes.
Misschien iets voor op je zolder Andre,oude spoorlijntjes.Op een bedrijventerrein kan ik me voorstellen dat ze deze weghalen,maar ik ben het met je eens dat het wel jammer is.
😮 Je mag toch verwachten dat deze poster zich er wel in verdiept heeft
,
Zijn er ook gevolgen bekend van het eten van asbest?
Hoe groot was de hoeveelheid asbest die ze per hap opaten?
wel als je het opsniffeld
D’r echt boven gaan hangen….zodat je een overdosis mg binnekrijgt. Is bekend hoe de gezondheidstoestand van de sniffelaars is :'(
Asbest kun je gerust eten, als je maar geen asbestvezels in je longen krijgt door inademing. Bij een vochtgehalte van 10% in de grond blijven de asbestvezels al liggen, dus als de groenten nooit verdroogd zijn, zal het helemaal goed gekomen zijn.
Best jammer, maar begrijpelijk dat het spoor opgeruimd wordt. Misschien leggen ze nog wel een zijspoor aan bij de Rova op Hessenpoort.
Bedankt voor de info RP, wist wel dat er al snel errug veel comedy werd gemaakt bij het woord “asbest”, nu is het nog duidelijker.
Eens met
….zou het nodig zijn trouwens dat zijspoor?
Het raccordement Katwolde, zoals Prorail het noemt, was al buiten dienst genomen maar tijdelijk weer geopend. De helft, het stuk vanaf het viaduct naar de Retham, is echter al verwijderd.http://www.trapho.net/foto/special/oudspoor/vam/index.html