VVD Zwolle wil lagere parkeertarieven

Zwolle – De VVD Zwolle wil onderzoeken of de Zwolse parkeertarieven structureel omlaag kunnen. Aanleiding hiervoor is de onverwacht hoge ‘netto meevaller’ van de parkeergelden. Uit de Beleidsreportage (Berap) 2009 blijkt dat er een parkeerwinst is gemaakt ter grote van liefst € 583.000.

vvd zwolle.jpg

Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat Zwolle de duurste Overijsselse gemeente is qua parkeertarieven. “De VVD vreest dat Zwolle zich met deze hoge parkeertarieven uit de markt prijst en in een ongunstiger concurrentiepositie komt ten opzichte van omliggende koopcentra”, stelt VVD-fractievoorzitter Piet van Dijk. “Dit kan een mogelijk koopkrachtverlies betekenen voor de Zwolse detailhandel.” Daarom wil de VVD dat de ‘netto meevaller’, mits structureel van aard, voor een substantieel deel aangewend wordt voor een tariefsverlaging van het betaald parkeren bij parkeerautomaten, van vergunninghouderplaatsen en van parkeerabonnementen. De VVD-fractie vraagt tijdens de komende gemeenteraadsvergadering het College van B & W om te onderzoeken in hoeverre de in de Berap genoemde meevaller een structureel karakter heeft, als gevolg waarvan een structurele tariefsverlaging voor parkeren kan worden doorgevoerd.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

42 gedachten over “VVD Zwolle wil lagere parkeertarieven”

  1. Een heel slecht plan. De parkeertarieven zijn nog steeds te laag. Het vinden van een parkeerplek in Zwolle is nog steeds een crime.

    Beter is het om deze meevaller te gebruiken voor de verdere verbetering van de toegankelijkheid van de stad voor de fiets.

  2. De Zwollenaren komen toch al massaal op de fiets naar het centrum. Alleen mensen van buiten de stad komen met de auto en juist die groep zal sneller geneigd zijn om naar een ander koopcentrum te gaan als de parkeertarieven te hoog zijn. Zou zonde zijn als je die bezoekers kwijtraakt doordat Zwolle zichzelf uit de markt prijst.

  3. Is dat zo Dick?

    Rugpijn
    PvdA-minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken is verantwoordelijk voor toepassing van het Voorzieningenbesluit. Maar zelfs zij stapte over op een auto die niet aan de normen voldoet: eveneens een A8. Haar woordvoerder: ??Ze had eerst een A6. Maar ze zat beroerd. Niet in de zin dat ze misselijk werd of wagenziek, hoor. Er ontstonden rug-, spier- en gewrichtsklachten.??

    Een dikke A8 autobezit voor hun niet zo belangrijk?

  4. Naar mijn mening kunnen de Zwolse tarieven nog net, 2 euro per uur is volgens mij het duurst. Maar als ik bijvoorbeeld iets wat in het centrum te koop is ook op een bedrijventerrein kan kopen, ga ik zeker niet naar het centrum.

    1 euro per uur vind ik een redelijk parkeertarief. Echter, men heeft de neiging deze elk jaar weer te verhogen zonder dat er extra parkeerruimte bij komt. Dan wordt het een melkkoe. Maar al met al is het in Zwolle nog niet zo slecht gesteld.

  5. 😀 Goed punt. Vind dat ministers en de MP (let wel, de functie!) te weinig respect krijgen in NL. Het schijnt dat de MP ook niet zoveel verdient. Het is wél de meest verantwoordelijke functie in ons mooie land en de MP krijgt bakken bagger over zich heen van iedereen. In dit geval (JP) vind ik dat ie het over zichzelf uitroept.

    Vind dat Guusje het geweldig doet en ken het verhaal. Blijkbaar geloof je haar niet; da’s jouw probleem. Maar natuurlijk moeten de ministers en de MP in goede auto’s worden gereden door uitstekende chauffeurs.

    On-topic……Nog niet zo héél erg lang geleden, waren auto’s geen vanzelfsprekendheid maar een luxe-artikel. Volgens mij zijn de parkeertarieven helemaal niet zo hoog voor een provinciehoofdstad derk. Heb jij er zicht op?

    Een beetje Zwollenaar gaat toch ook meestal met de fiets, de scooter, de motor, de brommerT, de taxi of de bus naar onze stad. Dat ze de bus op sommige momenten in de week aantrekkelijk prijzen….dat vind ik goede maatregelen….zouden ze uit mogen breiden. Wie wil er nu verdorie niet door zo’n topperT als Jaap K. worden gereden?

  6. Een Audi A6 is al niet de eerste de beste, een A8 spant de kroon.
    Vooral bij een partij van de ARBEID..
    Zou een minder opvallend exemplaar automobiel (met betere zetels)niet bestaan?

    Parkeren in Zwolle:
    Er is altijd plaats. Je moet alleen niet te beroerd zijn om een stukje te lopen (en buiten de grachten is het tarief lager).

  7. De Zwollenaren komen toch al massaal op de fiets naar het centrum.

    Ik rolde bijna van de bank van het lachen…… 😀

    You’ve got to be kidding! Zelfs hier in de wijk rijden ze liever 1 kilometer met de auto dan 500 meter lopen of fietsen als ze de kinderen naar school brengen of boodschappen halen.

  8. Beetje Zwollenaar fiets naar de stad, ik weet niet anders. Dus jij begeeft je in kringen van luie, gemakszuchtige mensen? Jammer voor je 😉

  9. Alleen wonen we in dezelfde wijk en begeef jij je dus op dezelfde manier in dezelfde kringen van luie, gemakszuchtige mensen. De mensen die ik aan de ene kant van het winkelcentrum de parkeergarage zie inrijden, zie jij aan de andere kant naar buiten komen (en omgekeerd)

  10. Moet zeggen dat de auto pakken wel ernstiger is geworden. Van Stadshagen-“schil” naar Stadshagencity-centre pakken sommigen ook al snel het stinkbakkie. Maar daar meld jij toch ook wel fijntjes wat over? het is daar ook nog gratis parkeren he….

  11. Achja, gratis parkeren 😀
    Ik ben nog _nooit_ in de 10 jaar dat ik hier woon met de auto naar het winkelcentrum geweest. De parkeergarage ben ik wel in (lees: door) geweest maar dat was met de fiets met gruwelijk hondenweer en zo heb ik toch even een fors stuk afgesneden.

    Maar goed, even ontopic:
    Wat betreft de bedragen in het centrum: tja, aangenaam is echt anders. En ja, ik weet er wel wat van. Afgelopen week ook één keer met de auto naar de stad geweest met het hele gezin. Dat leek op dat moment een stuk praktischer zo met het hele gezin en qua tijd. Ik kom echt niet vaak met de auto in de stad maar als ik er kom, dan is het meestal het Eiland waar ik parkeer en dat gaat meestal probleemloos (lees: genoeg plekken vrij).
    Of de bedragen lager moeten? Zolang nog altijd massa’s mensen parkeren in de garages en er ook nog ruimte genoeg vrij is denk ik niet dat de bedragen te hoog zijn.

    (ohjee, dit gaat me minnetjes opleveren 😀 )

  12. Werd tijd dat dit weer on-topic werd omgebogen. Bij De Brink betaal je nog geen Euro voor (bijna?) een uur. Dan moet je even lopen om de Diezerstraat in te lopen, tjonge het zou ook wat. Volgens mij zijn de tarieven laag. Zeker in vergelijking met andere steden. Wie hebben er eigenlijk belang bij een verlaging? Juist veelal de sterkste schouders, die hun 2e bakkie parkeren. Welke druk heeft de post maandelijkse parkeertarieven op bij elkaar opgetelde maandsalarissen (vaak)? Heb ook nog nooit gehoord dat toeristen/passanten Zwolle mijden om de tarieven. Er zijn zo enorm veel betere bestedingen te bedenken, ook op het vervoersvlak.

  13. @ZK, om 17:57

    Parkeergarage Diezerpoort en op de Turfmarkt is altijd wel plek toch?

    Denk het wel. Die bij de Diezerpoort zijn ze zelfs aan het verbouwen om meer parkeerders te lokken. Bij het eiland zie ik zaterdagsmiddags toch bijna altijd het rode bordje VOL branden en bij het maagjesbolwerkstaat het verkeer vaak helemaal vast. Ik kom zelf ook bijna nooit in parkeergarages omdat ik dicht bij de stad woon. Het maakt mij dus niet zoveel uit. Als de parkeervergunningen maar betaalbaar blijven. Mijn bericht was ook meer bedoeld als start voor een discussie.

    Wel denk ik dat investeringen in de bereikbaarheid per fiets de middenstand meer oplevert dan diezelfde investeringen in de bereikbaarheid per auto.

  14. parkeervergunningen
    Als er toch wat aan de tarieven gedaan moet worden kijk dan naar de tarieven van de parkeervergunningen van binnenstadbewoners,
    Het is crimineel dat deze mensen bijna 3 maal zoveel betalen dan de rest van Zwolle en met minder faciliteiten.
    Er is geen enkele reden voor deze discriminatie aan te voeren.

  15. het lijkt erop dat de vvd ervandoorgaat met een idee van de LWL. de heer lucht isal jaren van plan om de parkeertarieven te verlagen cq af te schaffen.

  16. Idee van Willem Lucht? Het is ook wel zo’n enorm uitgebreid en doordacht plan waar echt maar één persoon op kan komen…. Had je zoiets gezegd over de wat vreemdere plannen zoals die ehm… (afkorting weet ik niet meer dus zeg ik het maar in m’n eigen woorden) sexpas, dan was ik nog met je meegegaan dat het van WL gejat was maar in dit geval, nee. Zeker niet door de ‘auto-partij’

  17. nuanceren
    Als je de Beleidsrapportage goed leest (heb ik gedaan, omdat het maandag wordt behandeld) dan kun je lezen dat de nettomeevaller niet wordt bepaald door opbrengsten van parkeergeld, maar door het afkopen van de noodzaak om bij nieuwbouw een volgens de norm aan te leggen aantal parkeerplaatsen te realiseren (pagina 25 berap, een bedrag van 411.000 bovenop de verwachte 100.000). Ik ga daar mandag aandacht voor vragen. Gelet op de parkeerproblematiek is dit een onwenselijk fenomeen en het maakt ook dudielijk dat er op stedelijk niveau meer regie moet komen op het gewenste mobiliteitsbeleid.
    Over dit laatste lees ik weinig in de reacties. Tarieven zijn een instrument om de keuze thuis te beinvloeden. Neem ik de auto of pak ik de fiets of neem ik het openbaar vervoer.

  18. @John,
    Ik begrijp dat verhaal niet. Jij hebt het over het afkopen van de noodzaak tot het realiseren van parkeerplaatsen en verwijst dan naar de beleidsrapportage 2009.
    In die beleidsrapportage staat dan het volgende

    …In 2009
    worden de inkomsten verwacht van ?? 121.500 voor de rechtbank…, en ?? 389.408 voor de bankenlocatie…

    Hoe kan de gemeente (parkeer)inkomsten verwachten van gebouwen die gaan verdwijnen? Het is inderdaad duidelijk dat men 410.908 euro daar vandaan verwacht en niet uit parkeergelden. Maar hoe?

  19. Ze zouden in elk geval kunnen beginnen om de meest recente verhoging weer ongedaan te maken, dus terug naar 2 of 1 euro per uur, in plaats van 2,20 / 1,10 euro (een recent doorgevoerde prijsverhoging van TIEN procent).

    Verder zijn er heel wat parkeerplaatsen waar betaald parkeren op bepaalde momenten onzin is. Neem de parkeerplaats naast Popfront en Hedon, waar bezoekers bijvoorbeeld ook op maandag-, dinsdag- en woensdagavond tot 22.00 uur moeten betalen, terwijl de parkeerplaats bijna leeg is.

    Op veel plaatsen is parkeren op zondag trouwens wél gratis. Waarom kan het op zondag wél gratis?

  20. uitleg
    derk: sterk antwoord! Laat ik nou gewoon de tekst van de nota aanhalen!
    bernard: de regel boven het citaat dat jij aanhaalt luidt: “voor de opbrengsten voor compensatie parkeerplaatsen ..”. Daar gaat het om. Er zijn normen voor het aantal parkeerplaatsen dat moet worden aangelegd bij nieuwbouw van bijv. kantoorgebouwen. De verplichting tot dat aantal kan worden afgekocht (compensatie parkeerplaatsen).
    Met andere woorden: wel geld, maar geen parkeerplaatsen volgens de norm. Daar zal mijn opmerking maandag over gaan.,

  21. Ik probeer je, soms wat politieke, termen te volgen. Heb je het bijvoorbeeld over het belachelijk lage aantal parkeerplekken bij de ABN-toren? Daar had parkeergeld in gestoken moeten worden?

  22. aan wie?
    Dat gaat naar de gemeente, vandaar de extra in komsten, verantwoord in de beleidsrapportage, die we maandag bespreken.
    Het aantal plaatsen dat wordt gerealiseerd is het resultaat van onderhandelen. Vaak speelt dan het mobiliteitsbeleid van de organisatie (in dit geval dus van ABNAMRO) een rol. Daarin stat dan wat de directie allemaal aan beleid gaat ondernemen om de medewerker uit te auto te krijgen. Als het puntje bij het paaltje komt, dus in de praktijk, dan werkt het niet en zit de buurt met de gebakken peren.
    Geldt ook voor Achmea. Daar hebben ze een stuk openbaar terrein aangelegd voor parkeren. Was dus niet de bedoeling.
    Daarom wil ik iets als een regiegroep op stedelijk niveau waarin alle grote werkgevers zitten, met de gemeente als regievoerder, om maatregelen te bedenken op stedelijk niveau om de werknemer minder voor de auto te laten kiezen.

  23. Vul eerst die leegstaande kantoorpanden incl de aanwezige parkeerplaatsen. Politiek laat zich veels te veel misleiden door de project ontwikkelaars en hun fantastische verhalen/cijfers.
    Het is toch voor de zote dat er leegstaande panden gesloopt worden en er vervolgens weer nieuwe gebouwen neergezet worden die nog niet eens voor 70% verhuurd kunnen worden? Ga nu niet beginnen dat het moest omdat de arbo eisen zijn. Aanpassingen zijn vaak goedkoper. Nu loopt er een bouwmaatschappij en een ontwikkelaar gniffelend weg met volle portemonee.

  24. tarievennota
    Ik heb gezocht naar stukken, waaruit blijkt dat het echt zo gaat. In de tarievennota 2009 is te lezen dat de tarieven voor het afkopen van de opgelegde parkeernorm worden verhoogd met 3.2%.
    Met andere woorden: daar zijn dus tarieven voor, en die hebben dus 411.000 meer opgebracht dan de verwachte 100.000.
    De opmerkingen van Derk gaan niet over dit punt en bovendien wordt er maar wat geroepen. Dat is overigens zijn goed recht.

  25. Het begint me eindelijk te dagen. Excuus voor mijn trage begrip.

    De projectontwikkelaars voor de nieuwbouw bij de rechtbank en de bankenlocatie zien het niet zitten om voor de benodigde parkeergelegenheid te zorgen en kopen dat dan af bij de gemeente wat dan die 4 ton oplevert. De VVD grijpt dit eigenlijk onterecht aan als argument dat de parkeertarieven dan wel omlaag kunnen.

    En dan kom jij met het voorstel van een ‘regiegroep’ die samenwerkt om kromme noodoplossingen (voor toch te weinig parkeerplaatsen omdat het de bedrijven eigenlijk niets interesseert) te voorkomen.

    Lijkt me een goed plan.

    En nog bedankt voor je geduldige uitleg.

  26. @ John,
    Waarom mogen bedrijven dit uberhaupt afkopen??? Zijn er meer van dit soort regelingen? Ik heb wat ideetjes;
    Voor 1000 euro een jaar lang te hard rijden
    Onbeperkt afval lozen voor 10000 euro
    Een rijksmonument slopen etc.
    Ik vind het maar raar. Als er niet aan die norm wordt voldaan geef je toch gewoon geen bouwvergunning? En wie zich er niet aan houdt moet een zodanig hoge boete krijgen dat niemand er bewust voor kiest en anders directie richting de nor.

    Doe je best John, maandag!

  27. bouwverordening
    Ik heb de onderliggende regelgeving gevonden. Voor de liefhebber.
    Bouwverordening 2008. Artikel 2.5.30
    Daarin wordt o.a. geregeld dat er ontheffing mogelijk is van het aantal plekken volgens de norm, maar dat daar dan wel een behoorlijk bedrag voor moet worden betaald.

Reacties zijn gesloten.