Zwolle – Wat doet een onderzoeker eigenlijk, ontwikkelt hij bijvoorbeeld medicijnen? En kan een dokter een kind altijd genezen? Geïnteresseerd luisterden de leerlingen van de nieuwe Exact+ klas van het Meander College woensdagochtend naar de antwoorden van Paul Brand, kinderarts van de Isala klinieken en hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Prof. dr. Paul Brand was uitgenodigd door de Exact+ klas van de school om te vertellen over zijn werk als kinderarts en wetenschapper.
Zijn bezoek was onderdeel van Exact+: een vak dat dit jaar voor het eerst op het Meander College wordt gegeven. Het wordt gevolgd door leergierige eerste- en tweedejaars havo- en vwo-leerlingen die ruimte over hebben in hun programma en zich willen verdiepen in de onderwerpen die te maken hebben met biologie, wiskunde, techniek, natuurkunde, aardrijkskunde en scheikunde. Gijs Ploegmakers, docent Exact+, Natuurkunde, Techniek, vertelt: “Met dit vak willen we de interesse van leerlingen op het gebied van natuurwetenschap en techniek opwekken, stimuleren, verbreden en vasthouden.”
“We zijn het schooljaar begonnen met het thema ‘onderzoeken’. Hiervoor hebben de leerlingen tijdens een aantal lessen proefjes gedaan. Onderwerpen waren bijvoorbeeld uitdrogende aardappelen, dansende krenten, het bestuderen van de eigen handen, waarnemen aan het binnenste van een ei en dansende krenten. Voor de kennismaking met de praktijk hebben we een gastdocent – Paul Brand – uitgenodigd”, aldus Ploegmakers. Vooraf hadden de leerlingen een vragenlijst opgesteld. Aan de hand van deze vragen ontdekten de leerlingen wat de arts en onderzoeker zoal doet. Zo vroegen ze hem of hij wel eens een medicijn had ontwikkeld. Brand gaf aan hierbij betrokken te zijn, maar dan in de testfase. Ook wilden ze graag weten door wie hij wordt betaald en of hij zelf wel eens in een microscoop kijkt. En kan hij elk kind genezen? Dat blijkt onmogelijk. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een chronische, en dus ongeneeslijke ziekte, hebben. Een voorbeeld is astma, een chronische ziekte waarin Brand zich gespecialiseerd heeft.
Met het bezoek van Brand is het thema ‘onderzoeken’ afgerond. Hierna gaan de leerlingen zich verdiepen in ‘ontwerpen’. Hiervoor wordt nog een ontwerper gezocht. Ploegmakers: “Verder gaan we dit schooljaar nog aan de slag met de onderwerpen ‘licht & geluid bij een theatervoorstelling’, ‘dierverzorging/diergeneeskunde’ en ‘weerkunde’. Ook hiervoor zoeken we naar interessante locaties waar onze leerlingen buitenschools, in de praktijk kunnen leren en nodigen we gastsprekers uit.”