“Om u beter van dienst te kunnen zijn, hebben wij voor u een keuzemenu. Toets een 1 als…”. Volgens mij de meest gehoorde zin als je een bedrijf of instantie opbelt. Dat men ons daarmee beter van dienst is, daar geloof ik allang geen fluit meer van.
Nog zo’n zin met een hoog leugengehalte: “Al onze medewerkers zijn in gesprek, een ogenblik geduld alstublieft”. Ze zijn vast met elkaar in gesprek, maar niet met de mensen die ze beter van dienst willen zijn.
Laten we het maar gewoon hardop zeggen, zo’n computerstem bespaart simpelweg een aantal personeelsleden. That’s all! Want heb je een keuze gemaakt, theoretisch is dan een voorselectie gemaakt en moet je vaak minutenlang wachten.
Intussen word je dan ook nog om de minuut medegedeeld dat ook via de website contact kan worden gezocht. Waarom dat steeds herhaald moet worden is onbegrijpelijk. Want een goed advies wordt direct opgevolgd en hoeft niet tienmaal herhaald te worden. Om Balkenende eens te citeren: “Toch?”
Mijn lief is jarenlang de telefoniste van een groot bedrijf hier in Zwolle geweest. Haar doel was zo snel mogelijk de telefoon opnemen en omdat ze het bedrijf door en door kende, kon ze heel snel naar de juiste persoon doorverbinden. Sneller dan via een keuzemenu. Want daarbij wordt vaak ook nog verteld dat het gesprek kan worden opgenomen voor studiedoeleinden. Van de cursus ‘kluitje riet’.
Soms wordt het nog erger. Want dan worden we door het gebelde bedrijf of de instantie, meestal per internet, gevraagd hoe we het ‘contact’ hebben ervaren. Vaak wordt het een tevredenheidsonderzoek genoemd. Een eufemisme voor: hoe kunnen we nog meer besparen.
Misschien hebben we het wel aan ons zelf te wijten. Veel mensen, zo laat ik me vertellen, beginnen onvoorbereid aan veel telefoontjes. Dan gaat het te lang duren. Want vaak worden er zaken gevraagd waar we over moeten nadenken. Stel je die vragen per mail, ben je in het voordeel. Want tijdens het typen, net zoals bij het schrijven van deze column, kun je even stoppen, even nadenken, even iets opzoeken of iets alsnog verwijderen.
En je kunt tussendoor heel iets anders doen. Even overleggen wat we vandaag en morgen gaan eten, om maar eens wat te noemen. Kijk, dat is een zinnig keuzemenu.