Zwolle – In de nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 oktober zijn met goed gevolg de eerste vier staaldelen voor de nieuwe spoorbrug over de IJssel getransporteerd naar de bouwlocatie in Hattem. In totaal zullen tot medio januari 2010 circa twintig elementen worden aangevoerd.
Met de aankomst en montage van de eerste stalen liggers bereikt het bouwproces van de spoorbrug aan Hattemzijde een nieuwe fase. Alle betonnen brugpijlers zijn gereed. De bouw van het betonnen landhoofd, het gedeelte waar de stalen brug aansluit op de hoge zandterp, is in volle gang. Naar verwachting wordt medio januari 2010 de verbinding tussen het landhoofd en de eerste pijler over de Geldersedijk gemaakt. Vanaf dat moment rijdt het wegverkeer voor het eerst onder de nieuwe brug door. ProRail is voornemens om in november 2009 een informatieavond te organiseren om de inwoners van Hattem te informeren over de bouw van de Hanzelijn in hun gemeente. Spoorbrug over de IJssel Bouwcombinatie Welling/Züblin bouwt in opdracht van ProRail een nieuwe spoorbrug over de IJssel tussen Zwolle en Hattem.
De nieuwe rode brug is circa één kilometer lang en heeft een doorvaarthoogte van minimaal negen meter. Volgens planning rijdt na Pinksteren 2011 alle treinverkeer tussen Zwolle en Amersfoort v.v. over de nieuwe brug. De huidige hefbrug zal daarna worden gesloopt.
Eind december 2012 rijden ook de treinen van de Hanzelijn over de nieuwe brug. Hanzelijn ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.
Vorige week donderdag werden de laatste liggers geplaatst aan de Zwolse zijde van de IJssel. Daarmee is de IJssel daadwerkelijk bereikt, want ook de laatste pijler heeft nu een tweetal liggers er op.
De eerste brugdelen voor de Hattemse deel van de brug werden afgelopen zaterdagochtend vervoerd naar de bouwlocatie. Momenteel worden voorbereidingen getroffen om de liggers te plaaten op de pijlers.
Ook de eerste tekenen van de hoofdoverspanning beginnen zichtbaar te worden. Halverwege tussen de een-na-laatste pijler en de laatste pijler vanaf Zwolle gezien begint de overspanning de hoogte in te gaan. Daarmee begint nu duidelijk te worden wat de daadwerkelijke hoogte van de brug zal zijn.
Stefan Hanzelijn-Hattem.nl