Zwolle – Het eerste deel van een extra spoorbrug over de Nieuwe Wetering is vrijdag geplaatst.
Vrachtwagens reden vrijdag af en aan met lange betonnen liggers. Met een grote hijskraan werden de liggers op hun definitieve plek gehesen.
Omdat het treinverkeer rond Zwolle groeit wordt het aantal sporen tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld. Zo kunnen er meer treinen bij Zwolle tegelijk aankomen of vertrekken. Ook hoeven treinen van en naar het noorden straks niet meer op elkaar te wachten. Dit spoortraject is momenteel nog een knelpunt.
Spoorbeheerder ProRail heeft besloten dat de oude stalen spoorbrug over het kanaal vervangen moest worden door een betonnen brug. Dit zorgt voor aanzienlijk minder geluid als treinen het kanaal oversteken. Het tweede gedeelte van de brug wordt binnenkort geplaatst. Dan ligt de extra brug met twee nieuwe sporen parallel aan de huidige brug. Treinen maken momenteel gebruik van de beide sporen op deze brug.
Onder de beide spoorbruggen komt ook weer een fietstunnel. Het momenteel afgesloten fietspad en de tunnel kunnen later dit jaar weer worden gebruikt.