Bushaltes

Door Dick Algra

|   Laatste wijziging

Foto: Peter Denekamp

Ik heb een aantal jaren mogen wonen in een huis dat op een hoek van de Tesselschadestraat stond. Daar reden decennialang twee buslijnen voorlangs. Toen nog lijn 1 en 2 genummerd en het waren exemplaren van Schutte Tours. Wie kende ze niet want “Een busse van Skutte, en lopen dat dutte”.

’t Gevolg van die acht keer per uur voorbijrijden was wel dat de plafonnière van de woonkamer eens in de paar jaar los was getrild en opnieuw vastgemaakt moest worden. Toch woog dat nadeel niet op tegen de voordelen. Want alle bussen in Zwolle kwamen in het centrum van de binnenstad op het Gasthuisplein samen, lekker makkelijk en dan door naar het station.

Nu lees ik dat er bushaltes zijn verdwenen, onder meer in de Wipstrikkeralllee, Tesselschadestraat, twee in Berkum, één in Zwolle-Zuid en eentje in Stadshagen. Waar die bushokjes stonden, rijden geen buslijnen meer. De haltes zijn dus vervallen, blijkt uit de lijnennetkaart van bussenvervoerder RRReis. Sommige bushaltes, zoals de Jofferenlaan, werden volgens de vervoerder weinig door reizigers gebruikt, schreef De Stentor.

Als ik het nu goed begrijp, vindt de vervoerder het gebruik van de buslijnen in die buurten te laag. Ik weet dat het provinciaal geregeld wordt, maar ik mag toch aannemen dat de gemeente bij de besluitvorming betrokken is geweest.

Als dat dan zo is, past dat dan bij de plannen van de gemeente om de binnenstad van Zwolle, laat ik het voorzichtig zeggen, ‘autoluw’ te maken? Een aantal jaren geleden moest er wat gebeuren aan de overal gestalde fietsen. Zomaar meenemen naar de winkelstraat waar je zijn moest, was niet meer de bedoeling.

Nu is de auto aan de beurt én worden de mogelijkheden om er met de bus te komen schraler. Om een voorbeeld te noemen: elke buslijn, als die de binnenstad al haalt, komt nergens binnen de stadsgrachten. Ik weet niet waar het gaat eindigen.

Of zou het echt de bedoeling van het gemeentebestuur zijn dat de binnenstad van Zwolle uitsluitend bestaat uit horecabedrijven en wat bewoners? Als er objectief of subjectief – kies maar – naar het terrassenbeleid wordt gekeken, gaat het er erg op lijken. Nog even en dan worden de voetgangers geweerd omdat ze overlast bezorgen bij de terrasgebruikers.

’t Klinkt absurd, ik ben het me bewust. Maar ja, enkel de horeca is te combineren met fiets- en autoloos. Want: “‘Ef ij de piep’n vol, mut ‘e met de bienenwagen!”

Foto 1
Bushaltes - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)