Zwolle – De chocoladeletters van onze grote kindervriend zijn lang niet altijd kindvriendelijk tot stand gekomen… De StoereVrouwen vinden dat raar! Daarom hielden de Vrouwen, in samenwerking met Oxfam Novib ‘De Groene Sint actie’. Zaterdagmiddag gingen ze, gekleed in overals met fel roze paraplu’s en boodschappenmandjes en roze baretten, met een aantal kooplegers in steden door heel Nederland op zoek naar duurzame chocoladeletters en deden daarbij ook Zwolle aan. Vrijdag 27 november, komen ze weer samen om in grote getale naar de hoofdkantoren van deze winkelketens te trekken en daar vriendelijk om opheldering te vragen.
De Vrouwen marcheren over straat naar de volgende supermarkt…
Het StoereVrouwen Koopleger is een grote groep stoere dames die winkels bestormen op zoek naar duurzame producten. De zoektocht richt zich dit keer op duurzame chocoladeletters in het bijzonder. Zijn ze te vinden? Ja? Fantastisch! Nee? Dan vragen ze vriendelijk aan de manager of hij wil vertellen waarom niet. "Juist supermarkten hebben invloed op de chocoladehandel. En wat als de manager het ook niet weet? Dan gaan we wel naar het hoofdkantoor. Vragen we het daar toch even…" De StoereVrouwen bezochten in Zwolle de Jumbo aan de Veemarkt, De Lidl aan het Klein Grachtje en de C1000 in de Hogenkampspassage. Ze deelden aan de klanten kleine flyers uit met de mededeling dat eerlijke chocolade bijvoorbeeld door Verkade wordt gemaakt. De Vrouwen stellen dat supermarkten nog steeds voor 85 % aan oneerlijke chocoladeletters verkopen, en dat de winst naar de supermarkten gaat. De cacaoboeren krijgen volgens de Vrouwen veel te weinig betaald, met armoe en kinderarbeid als gevolg.
StoereVrouwen en Oxfam Novib komen juist in actie in deze Sinterklaastijd. De tijd waarin de winkels leeg gekocht worden. StoereVrouwen en Oxfam Novib zijn niet tegen consumentisme; maar vóór de intrede van meer duurzame producten op de markt.
Duurzame chocolade betekent dat deze gemaakt is van cacao afkomstig van boeren die hiervoor een eerlijke prijs betaald krijgen en die geen gebruik maken van kinderarbeid.
StoereVrouwen verenigt jonge vrouwen in hun strijd voor duurzame consumptie. Aangesloten vrouwen ondersteunen elkaar om hun eigen koopgedrag te verbeteren. Daarnaast gaat het platform met een ‘Koopleger’ de winkelstraten in om winkels te stimuleren om een groter duurzaam aanbod te verzorgen. Tot slot wil StoereVrouwen aan het brede publiek laten zien hoe modieus en glamoureus duurzame consumptie is. Onder het motto: ‘Verbeter de wereld, ga winkelen!’.
Oxfam Novib strijdt voor een rechtvaardige wereld zonder armoede. Door inzet van de Groene Sint rond Sinterklaastijd willen zij mensen bewust maken van de mogelijkheid om duurzame en fair trade cadeaus en snoepgoed te kopen.
pfffff gewoon promo dames van verkade>:(>:(>:(:(
Mijn eerste gedachte was de dames zijn ”een dagje uit met de stichting” :D;D
Prima actie,is niks mis mee om de consument bewust te maken van de verkeerde producten waar kinderarbeid mee gemoeid is.
Naar mijn mening is de actie tegen de NIKE voetballen ook een redelijk succes geweest en daar de fabricage door kinderarbeid terug gebracht wordt.Zo zijn er meerdere acties succesvol geweest.
een druppel op de gloeiende plaat, maar een zeer mooi en nobel initiatief.
Groene Sint Actie in Zwolle
Goed gedaan stoere vrouwen! Druppel op een gloeiende plaat?! Misschien maar het is nu in ieder geval wel onder de aandacht en mensen weten dat ze een keuze kunnen maken met hun portemonnnee.
Het is geen promo actie van verkade het is een GROENE SINT ft STOERE VROUWEN KOOP EERLIJKE CHOCOLADE / AWARENESSACTIE!!