Zwolle – Donderdag is de kerstboom op de Grote Markt versierd met grote blauwvingerhanden van Zwolle Marketing om inwoners en bezoekers van de stad Zwolle kennis te laten maken met de geuzennaam van de Zwollenaar: Blauwvinger.
In de Middeleeuwen hadden de Zwollenaren een bijnaam voor de Kampenaren: Kampersteuren. De bijnaam voor de Zwollenaren was ‘blauwvinger’. Het verhaal vertelt dat Zwolle ten tijde van een wapenstilstand het klokkenspel, uit de Grote Kerk, te koop aanbood aan Kampen. De Kampenaren zouden hiermee akkoord gaan, mits zij mochten bepalen hoe het bedrag werd betaald. Op een dag kwam er een wagen vol met muntgeld: allemaal vierduitstukken en de Zwollenaren kregen blauwe vingers van het tellen van de koperen munten. Blauwvingers werd daarom de bijnaam voor de Zwollenaren. Zwolle Marketing maakt gebruik van dit authentieke en humorvolle verhaal en de elementen hiervan die nog steeds in de stad voorkomen, zoals de blauwvingerdagen, het blauwvingerkoekje, het lied “ik ben een swollenaar” voor de promotie van de stad Zwolle. Met als doel Zwolle beter vindbaar en zichtbaar te maken.
FOEI!!!! Ik word helemaal leip van die zogenaamde co-producties overal in de stad. Vandeweek nog de Groene Kerstmarkt op Doepark Nooterhof hier met reclame voor wel 10 bedrijven. Nu dit weer. Volgend jaar Mac hamburgers in die kerstboom?? Ik vind dit zeer lelijk!
en daarbij komt dat de uitleg slechts een van de vele verhalen is…
FOEI! is trouwens een mooie , passende uitdrukking. Foei!