Het stadsbestuur van Zwolle heeft eind vorige week het toekomstbeeld geschetst voor het gebied rondom de Peperbus en Eekwal. De plannen, genaamd Gebiedsvisie Zuidwestelijk Kwadrant, zijn naar de gemeenteraad gestuurd voor een definitief besluit. Als de raadsleden hun goedkeuring geven, verandert dit deel van de binnenstad in een autoluw en groener gebied waar het goed vertoeven is voor voetgangers en fietsers.
De nadruk ligt dan ook op meer ruimte geven aan wandelaars en fietsers. De straten worden anders ingericht door geleidelijk parkeerplaatsen weg te halen. Bewoners moeten hun auto dan parkeren in een parkeerhub buiten de stadsgracht. De kans bestaat dat de automobilist bijna een halve kilometer moet lopen voor de autorit kan beginnen. Dat leidt nu al tot onrust en protest bij een deel van de binnenstadbewoners. Zij vinden de afstand te groot. Waar deze parkeerplekken komen en hoe ze worden vormgegeven, is nog onderwerp van debat.
De straten in dit deel van de binnenstad worden voorzien van meer groen en er komt meer ruimte voor terrassen en culturele evenementen. Ook gaat de gemeente zich inspannen om de zichtbaarheid van de Ossenmarkt met de Peperbus, een toren die tot 2006 het hoogste gebouw was in Zwolle, te vergroten.
De bestaande historische straten, zoals de Kamperstraat en Eekwal, blijven belangrijk in de herontwikkeling. Vooral het aanzien en de zichtbaarheid van belangrijke plekken, zoals de Ossenmarkt met de iconische Peperbus, wordt vergroot. Daarnaast wordt in sommige straten rondom de Peperbus eenrichtingsverkeer ingevoerd of de rijrichting omgedraaid.
“De visie maakt duidelijk waar we naartoe willen: een gastvrije, groene en rustiger omgeving, waar bewoners en bezoekers elkaar beter kunnen ontmoeten, midden in het hart van Zwolle,” zegt wethouder Anja Roelfs. “Ik ben trots dat het niet alleen de leefbaarheid verbetert, maar ook bijdraagt aan een klimaatbestendige en toegankelijke binnenstad.”
Brug naar Eekwal afsluiten
Binnenkort legt het college van burgemeester en wethouders een voorstel voor aan de gemeenteraad over tijdelijke verkeersmaatregelen op de Eekwal. Wat nu al duidelijk is, is dat er wordt ingrepen om de hoeveelheid en snelheid van het doorgaande verkeer in te perken. De weg, die ooit is ingericht als busroute, nodigt volgens onderzoekers uit om te hard te rijden. Ook is er sprake van veel sluipverkeer.
Bewoners noemen daarnaast coffeeshop De Tulp in de Kamperstraat als een van de oorzaken van het drukke, gevaarlijke verkeer op de Eekwal. Zij stelden al eerder voor de Eekwal vanaf de Kamperpoortenbrug af te sluiten. Andere bewoners spraken onlangs hun zorgen uit tijdens een raadsdebat en gaven er de voorkeur aan om de Nieuwe Havenbrug af te sluiten. Welke brug het gaat worden is onduidelijk. De gemeenteraad gaat zich daar in 2030 over buigen.
Na de vaststelling van de plannen door de gemeenteraad wordt er de komende tijd gewerkt aan het ontwerp voor de inrichting. Daar is vermoedelijk een jaar mee gemoeid. De gemeente hoopt dat begin 2026 de eerste schop de grond in kan op de Ossenmarkt.