De buitengewoon opsporingsambtenaren in Zwolle mogen tijdens hun werk kleine camera’s op hun uniform blijven dragen. Volgens de gemeente hebben de zogenoemde bodycams nut. De regels worden wel iets aangepast, omdat nu te vaak de aanleiding van een incident niet is vastgelegd. “Hopelijk krijgen boa’s in alle gemeenten camera’s.”
Na een stijging van incidenten waarbij boa’s uitgescholden of zelfs mishandeld werden, ging de gemeente Zwolle in navolging van enkele andere gemeenten eind 2022 overstag. Sindsdien mogen deze handhavers van de gemeente bodycams dragen. Aldus berichtgeving door De Stentor.
Van mij mogen ze dat. Maar als de reden “uitschelden en mishandeling” is dan heeft iedereen die wel eens een ander tot de orde roept, en dan in het bijzonder in het verkeer, ook het recht een bodycam aan te schaffen en te dragen.
Ik kan me niet voorstellen dat er onder de lezers van 1Zwolle op dat gebied geen ervaringsdeskundigen zijn. Roep bijvoorbeeld maar eens iemand, die je bijna van de sokken rijdt, na met: “Graag iets rustiger, ja?” Word je voor ouwe zak of erger uitgescholden en/of de dader komt dreigend terug.
Maar ja, naar wie moet je dan met je eigen camerabeelden? Is er wel iemand op het politiebureau of op het stadhuis die de tijd heeft om jouw beelden te bekijken en je klacht aan te horen?
Ik las ook over de overlast van bromfietsers op de Hanzeboog. Die mogen daar niet rijden, die horen over de Oude IJsselbrug naar en van Zwolle te rijden. Ze veroorzaken op die Hanzeboog door hun hogere snelheden vaak overlast en zorgen daar voor gevaar.
’t Probleem schijnt te zijn dat er niet of nauwelijks gehandhaafd wordt. De eerdergenoemde boa’s zijn erover door medewerkers van De Stentor bevraagd. Zij vertelden dat er door hen, de boa’s dus, zo’n driemaal per jaar gecontroleerd werd. En zo vertelden ze, door de politie tweemaal per jaar. Ik denk dan, vast niet meerdere uren per keer. Om het simpelweg te zeggen: dat schiet niet op.
Komt nog bij dat veel elektrische fietsen, om over de fatbikes nog maar te zwijgen, veel harder kunnen rijden dat de toegestane 25 kilometer per uur en dus in de categorie bromfietsen vallen. Kortom, het wordt meer dan hoog tijd om de regelgeving rond deze vervoerssector eens grondig ter herzien.
Moeilijk moet het niet zijn want, ’t is net als bij de voetbal, iedereen heeft er verstand van.