Eerlijk gezegd vond ik het een verademing de uitspraken van Barry Voorhorst, mede-eigenaar van de Kookwinkels van Oldenhof, te lezen in onze regionale papieren krant De Stentor. Zijn commentaar op de verkeersplannen van de gemeente Zwolle zal door velen herkend worden.
Met winkels in onder meer Den Haag, Maastricht en Amersfoort weet hij dat gemeentes het bestuurlijk moeilijk hebben met het maken van de plannen om het verkeer in de binnensteden te reguleren. Toch vindt hij dat het Zwolse beleid daar in negatieve zin bij afsteekt.
Barry maakt het parkeerprobleem heel visueel. Als je niet met je auto in de binnenstad mag komen, moet je, met je pas aangeschafte pannenset onder de arm, gaan wandelen naar daar waar je auto geparkeerd staat. Op de zogenoemde ‘parkeerhub’. Je ziet de overlast zo voor je. Tachtig procent van de kopers in Zwolle komt uit de regio! Dan gaan klanten buiten Zwolle hun koopheil zoeken.
Om Barry Voorhorst nog even te citeren: “Ik snap dat er een autoprobleem is, maar de balans is nu volledig zoek.’’ Die balans gaat wat hem betreft ook over de horeca: “Kijk naar de Sassenstraat: vroeger een chique winkelstraat, nu struikel je er over de terrassen op de stoep.’’
Ik lees daarna op dinsdag ook in De Stentor dat Elles Hetebrij het niet eens is met het besluit van de gemeente Zwolle, haar grote parasols op de Nieuwe Markt niet toe te staan. Met als argument dat ze vindt dat het “ondernemertjes-pesten” is. Waar ik me echt over verbaas, dat ze zich helemaal niet wenst bezig te houden met die parasol-problematiek want ze runt een horeca-team. Hoezo niet? Ze had zich er tevoren goed mee bezig moeten houden. ’t Is toch haar spaargeld, haar investering van 20.000 euro? ’t Was geen gemeentelijke opdracht.
“Het centrum is verworden tot een groot festivalterrein. Ik ben blij met horeca, cultuur, musea, maar het moet wel hand in hand gaan,” zo waarschuwt de heer Voorhorst. Als columnist weet ik uit ervaring dat je als je dit soort opmerkingen maakt, je op gevoelige horeca-tenen gaat staan. Zowel op die van de uitbaters als die van de klanten. Maar misschien wordt er meer naar hem geluisterd, vanwege zijn ervaring in de andere steden.
Als de winkels uit de binnenstad verdwijnen, wordt het er stiller en stiller, waarna de horeca er ook de brui aan geeft. Wedden?