Zorgen over de toekomst van de binnenstad

Zwolle – Volgens onderzoeken mijdt de burger massaal de binnenstad van Zwolle op zaterdag. Dat is voor de afdeling van Solidara in Zwolle onacceptabel. "Hier staat de toekomst van de ondernemers op het spel. Het college van B&W dient het probleem serieus te nemen en met concrete oplossingen te komen."

In de afgelopen jaren heeft het college van B&W  hard gewerkt aan het autoluw maken van de Zwolse binnenstad. Op veel plekken is dat een goede aanpak geweest, niet alleen om de overlast van auto’s te verminderen, maar ook om historische gebouwen en plaatsen tegen overbelasting en schade te beschermen. De leefbaarheid en veiligheid voor bewoners en bezoekers is toegenomen. Solidara constateert nu dat het college zich mogelijk teveel heeft gefixeerd op het autoluw maken van de binnenstad en de bereikbaarheid en belangenbehartiging van de ondernemers in het centrumgebied uit het oog heeft verloren.

Dat wordt ook bevestigd door een onderzoek waarvan De Stentor melding maakte, waaruit blijkt dat 45% van de bezoekers uit Zwolle en de regio de binnenstad vermijden op zaterdag. De burgers gaan liever niet winkelen in het sfeervolle hart van Zwolle. Dat vind Solidara zorgwekkend.

De problemen met bereikbaarheid stapelen zich op, zegt Solidara:– Tijdens een bezoek aan de marktkooplieden hoorde Solidara geluiden dat het aantal marktbezoekers terugloopt;

– In en rondom de binnenstad zijn op dit moment niet voldoende parkeerplaatsen;

  • De aanwezige parkeervoorzieningen zijn (te) duur en men moet vaak wachten op een plekje;– De ring om de binnenstad staat steeds vaker vol met file’s, een belasting voor de luchtkwaliteit en een aanslag op het geduld van velen;– Voor mensen met een beperking is het een hele onderneming geworden om even te winkelen;– De afstand tussen diverse parkeeraccommodaties en winkels is te groot.

Solidara is voor een autoluw Zwolle, maar niet als dat ten koste gaat van een ondernemend Zwolle. Bovendien, een autoluwe binnenstad verminderd niet het aantal gereden kilometers per auto.

Solidara stelt het college voor;1.   Stop met het autoluw maken van de binnenstad zolang er onvoldoende parkeervoorzieningen zijn geregeld;2.  Tref alternatieve maatregelen, zoals transferia, zodat mensen hun auto makkelijk kunnen parkeren en met het openbaar vervoer snel en gratis naar het centrum kunnen komen. Dat zal de parkeervoorzieningen en wegen rondom de binnenstad te ontlasten;3.  We stellen voor dat het college van B&W eerst zorgt voor voldoende nieuwe parkeerplaatsen alvorens parkeergelegenheden, zoals bij het voormalig postkantoor en bijvoorbeeld het Noordereiland, worden verwijdert;4.  Solidara stelt voor dat er meer plekken komen om te parkeren voor mensen die even kort willen winkelen. Blauwe zones, ook wel ‘shop en go’-zones genoemd, aan de noord- oost- zuid -en westkant zouden hiervoor een optie kunnen zijn;

5.  Ook voor mensen met een beperking moeten de mogelijkheden om naar de binnenstad te gaan overeind blijven.

Een bloeiende binnenstad is voor Zwolle van groot belang, Solidara ziet niet graag dat ondernemers wegtrekken omdat er te weinig omzet wordt gemaakt door het steeds maar dalende aantal bezoekers. "Het college dient dan ook niet alleen een autoluwe binnenstad als doel te nemen, maar vooral ook de bereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren."

Solidara hoopt op door het college te treffen acties, mede naar aanleiding van de door ons gesignaleerde knelpunten en aangereikte oplossingen.

Namens Solidara Zwolle,Corin Platel en Margriet Twisterling

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

61 gedachten over “Zorgen over de toekomst van de binnenstad”

  1. Volgens onderzoeken mijdt de burger op zaterdag massaal de binnenstad van Zwolle. Solidara heeft inzage gehad in die rapporten. Hebben ze in die onderzoeken ook gevraagd waarom de binnenstad gemeden wordt, en zo ja, WAAROM DAN.
    Is in vergelijkbare binnensteden dezelfde trend waargenomen of is het iets Zwols? Zijn er voorbeelden van andere steden waar die transferia populair zijn, of werkt dat nergens, want dan hoef je er hier ook niet aan te beginnen. Wie ’t weet mag het zeggen.

  2. Zou het niet zo kunnen zijn dat de Zwolse binnenstad gewoon te klein is geworden voor het giga snel gegroeide aantal van 120.000 inwoners plus bezoekers uit de regio?
    Ons binnenstadje van 600 x 800 meter beslaat nog maar 5 % van het totale gemeenteoppervlak…
    We zijn toe aan een tweede, ruimer stadscentrum, bijvoorbeeld tussen de stad en de IJssel in…
    Dan kan het oude centrum met recht “Beschermd Stadsgezicht” worden

  3. Als ondernemer wil ik hier ook graag even op reageren.
    Parkeren binnen de stadsgracht is buitengewoon lastig. Daarnaast is een maximale parkeertijd van 1 uur voor veel mensen een uur tekort.
    Het Noordereiland, beide Q-Park’s en Emmawijk zijn lastig te bereiken omdat het verkeer al ruim vast staat bij de verkeerslichten.
    Het openbaarvervoer biedt uiteraard een oplossing, maar er is al zo vaak gemerkt dat de burger nou eenmaal lastig uit zijn/haar auto te krijgen is. Het afsluiten van de weg bij het kerkbrugje (Kerkstraat -Wilhemlminasingel) heeft het zoeken naar een juiste parkeerplek alleen maar lastiger gemaakt.
    Veel van mijn klanten (ook van buiten Zwolle) klagen over het lastig verkrijgen van een Parkeerplek.
    Zwolle heeft een geweldig mooie binnenstad waar we met z’n allen trots op mogen zijn.
    Uiteraard moeten we dat ook blijven.

    Het maken van een 2e winkelcentrum lijkt mij niet de juiste oplossing. In veel steden zijn soortgelijke projecten mislukt. In Alkmaar hebben ze dat bijvoorbeeld geprobeerd met het Europaboulevard. hopeloos mislukt, en heeft de gemeente (en dus hun inwoners) onwijs veel geld gekost.
    Een betere routing in het stadscentrum creëren lijkt mij een prima plan.
    Er staan nog de nodige panden leeg….

  4. Het Noordereiland, beide Q-Park’s en Emmawijk zijn lastig te bereiken omdat het verkeer al ruim vast staat bij de verkeerslichten.

    Wat heeft dit te maken met het autoluw maken van de binnenstad? Alle auto’s die Zwolle in willen, zorgen nou eenmaal voor ‘file’ richting centrum, ongeacht bijvoorbeeld de nieuwe pollers.

  5. Observer, ik denk dat we het niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit moeten zoeken. In alle binnenstadcentra wordt het beeld bepaald door dezelfde winkelketens. Daarmee win je het dus niet, maar zul je veel kleinere, aparte winkeltjes een plaats moeten geven, om te beginnen in de zijstraten. En natuurlijk alle makelaars, uitzendbureaus en andere niet-winkels het centrum uit (o.a. omdat deze zaterdag gesloten zijn…). Er wordt tegenwoordig in Zwolle toch aan stadsmarketing gedaan? Hoe kijkt die tegen het verhaal van Solidara aan; hoe wordt de doelgroep omschreven etc. En wat mij betreft: het gehele stadscentrum verschrikkelijk beschermen: niks plat of afbreken.

  6. Vanmorgen in De Stentor gelezen van Hans Borrel ???. Over de kleinere en gezellige winkels.Drama123 je hebt gelijk al die winkels die op zaterdag gesloten zijn hebben niets toe te voegen .De weekmarkten gaan ook al bere slecht.

  7. Moet het op zaterdagmiddag nog drukker worden in de binnenstad? Met een beetje mooi weer loop je nu al over de koppen, zo druk en zeker als het salaris net binnen is en/of de kinderbijslag.

    En inderdaad als de makelaarskantoren, uitzendbureaus en telefoonwinkels uit de binnenstad worden gegooid dan staat de halve binnenstad leeg.

  8. En inderdaad als de makelaarskantoren, uitzendbureaus en telefoonwinkels uit de binnenstad worden gegooid dan staat de halve binnenstad leeg.

    Scherp ASSENDORPER 😉

  9. Dan kun je al die lege panden mooi vullen met aantrekkelijke winkels. Neem bijv. de Sassenstraat, die zou dan weer de allure van vroeger (kwaliteitswinkels) kunnen krijgen.

  10. Met de winkels en de nieuw te bouwen parkeergarage bij het Katwolderplein (voorm. Vogeltjesbuurt) en de brug naar het Rodetorenplein wordt de stad wel weer een stukje groter/bereikbaarder.

  11. LOL bernard, maar eerst het probleem van ASSENDORPER z’n parkeergarage oplossen dat is nl al een tijdje in gang en dat Katwolderplein is nog enkel op papier en maquette.

  12. Ja Derk, maar dat tijdje is al enkele jaren hoor. Ik lees ook dat de marktkooplieden klagen over de terugloop van marktbezoekers. Dat vind ik ook niet zo gek want de markt is ook niet zo goedkoop meer. De kwaliteit van onder andere het fruit laat ook te wensen over. Een doosje aardbeien kan al na twee dagen in de container. Dat was bij mijn plaatselijke groenteboer die helaas verdwenen is vroeger wel anders.

  13. Kan me nog heel vaag herinneren dat dat speelde.
    Heb even gezocht: Ik vind een bericht over die parkeergarage aan de Luttenbergstraat hier[/url]. De opening was in 2007 een jaar uitgesteld. En daarna werd het doodstil.

  14. Drama je hebt helemaal gelijk…het barst hier in de Zwolse binnenstad van de drogistenketens en telefoonwinkels, we kunnen een voorbeeld nemen aan de binnenstad van Deventer. daar vind je kunst, antiek, brocante, 2e hands boekenwinkeltjes designwinkels, handwerkshops door de hele binnenstad heen. En bij de VVV daar kun je routekaarten krijgen waarop alle antiek en kunstwinkeltjes kunt vinden. Ik kom er zeker 1 x in de maand voor een middagje scharrelen.

  15. Het was mij zelf nog nooit opgevallen dat mensen de binnenstad ‘massaal’ mijden. Op een gemiddelde zaterdag kan je toch over de koppen lopen in de diezerstraat.

    Parkeren heb ik ook nooit moeite mee, sta altijd op de parkeerplaats op de burg. van Rooijensingel. Lekker buiten de gracht en daardoor altijd plek en iets goedkoper.

    Als oplossing zie ik wel iets in het systeem wat ze in Groningen hebben: de citybus (vergelijkbaar met transferium). Auto parkeren op een parkeerplaats en dan voor max 2 euro met max 4 inzittenden in de bus naar het centrum. Kan je hier het parkeerterrein van de ijsselhallen niet voor gebruiken? (natuurlijk niet als er een evenement is). En als de ijsselhallen over een aantal jaren verhuizen zou je op die plek natuurlijk een mooie grote (gratis) parkeerplaats kunnen maken. (of is die plek alweer vergeven…?)

  16. Assendorper, vroeger? Mensen willen tegenwoordig aarbeien in de winter.
    Heb je ze een keer in de zomer gehaald en te lang in de fietstas laten zitten zoals een zeurkous klaagde bij de marktkoopman? Ja hallo zeg.

    En weten we nog dat er markt was in de sassenstraat? En markt op het bethlehemskerkplein en dat die markt moest wijken omdat de horeca daar terrasjes wilden op vrijdag? Veel ondernemers jawel marktkooplui ook, hebben afgehaakt! Zijn naar andere steden uitgeweken.

  17. Tja, ik rijdt vanaf Stadshagen tegenwoordig liever even naar Meppel (14 km via de korste route). Alle winkels die je nodig hebt (ook Hema, V&D en C&A) zijn hier gevestigd met aardig grote vestigingen zelfs. En parkeren midden in het centrum is geen enkel probleem en voor een betaalbare 60 cent per half uur!!! Als ik mijn auto een halve dag in Q Park zet ben ik al 11 euro kwijt, zoals ik laatst ontdekte! Gemeente Zwolle moet eens bij zichzelf te rade gaan en zich niet gaan meten met parkeertarieven in de grootste steden van het land. Zwolle prijst zichzelf volledig uit de markt!

  18. Arjann,halve dag parkeren is 4 maal 1 euro 20= 4.80 verdient 5.20.Mijn vraag is kun jij heen en weer rijden naar Meppel voor dat geld??Trouwens zijn er plekken waar je minder betaald aan parkeergeld Toch?/5 minuten lopen.Turfmarkt,Burgemeester van Rooyensingel.Emmawijk.Ik ben het wel met je eens dat zwolle op moet gaan passen met zijn tarieven.Wouter wat dacht je dat de ruimte van de ijsselhallen niet vol gebouwd zullen worden,als deze ooit verplaatst worden tenminste

  19. @Arjann
    Een betaalbare 60 cent per half uur? Dat is wel 1,2 euro per uur.
    Een halve dag, hoeveel is dat bij jou? Puur qua tijd gezien is dat 12 uur volgens mij. In Meppel betaal je 14,40 euro voor 12 uur parkeren, uitgaande van jouw 60 cent per half uur.
    Nou neem ik maar even aan dat je met een halve dag geen 12 uur bedoelt maar bijvoorbeeld 4 uur. In dat geval is Meppel wel 2x zo goedkoop als Zwolle.

    Hoe dan ook, de parkeertarieven vind ik ook wel tamelijk aan de zotte kant hier in Zwolle (ook al gebruik ik zelden de auto om naar de stad te gaan)

  20. @Wichert
    Tuurlijk is de kans groot dat die ruimte al verzegd is en volgebouwd gaat worden, het was ook maar als voorbeeld bedoeld. Het principe van de city bus spreekt mij gewoon erg aan en is zeer gastvrij voor mensen van buiten de stad die hier komen winkelen. Als dat in een stad als Groningen wel kan zou het toch ook in Zwolle moeten kunnen werken?

    Discussie over de tarieven kan de gemeente Zwolle vrij weinig aan doen, de duurste parkeergarages zijn nu eenmaal eigendom van Q-park en dat is een commercieel bedrijf met commerciële tarieven. De parkeergarages van de gemeente zelf (Emmawijk, Burg. van Rooyensingel of de turfmarkt) zijn een stuk goedkoper, maar liggen wat verderweg. Voldoende keuze lijkt mij…

  21. Volgens het onderzoek mijden mensen massaal de zaterdag in Zwolle.
    Volgens de mensen hier, merken zij daar niks van. Ik ook niet!
    Wat was dat voor een onderzoek? Gesponsord door de lokale middenstand? Met voorspelbare uitkomsten?

  22. Als wij al met de auto naar de stad gaan zetten wij hem meestal aan de ziekenhuiskant neer bij het kerkbrugje, of de burg. Rooyensingel, vind dat 2 plekken waar vandaan het uitstekend te doen is om te lopen, en de tarieven zijn daar prima.

  23. In Arnhem kun je ook prima met een busje vanaf het Gelredome naar de binnenstad.
    Voor maar ?? 2,50 per auto per dag kunt u parkeren en kunnen alle inzittenden van de auto (maximaal 4 personen) gratis reizen naar de binnenstad van Arnhem en terug. (zo vaak je maar met de bus wilt die dag)
    Is op zich een goede oplossing. Hoef je niet zo’n eind te sjouwen met je boodschappen. Echt niet duur. Weet niet hoe het zit als je nou met meer dan 4 personen bent.
    Kan dat hier ook niet vanaf het stadion?

  24. De parkeertarieven in de garages zijn inderdaad wel aan de hoge kant, daarom parkeer ik ook altijd buiten de gracht. Maar los daarvan ben ik toch hardstikke blij dat de binnenstad autoluw gemaakt wordt, vergelijk de huidige Grote Markt, Melkmarkt en Rodetorenplein eens met hoe het er vijf jaar geleden uit zag, wat een verbetering. Allemaal leuk en aardig dat je op de Nieuwmarkt middenin het centrum kan parkeren, maar het ziet er daar niet uit, terwijl het een plein met heel veel potentie is door de omliggende gebouwen.

    Hopelijk heeft de nieuwe garage aan het Katwolderplein als voordeel dat je niet meer in de file staat en dat je iets goedkoper uit bent dan in de Maagjesbolwerk garage. En mocht er op korte termijn nog weer ergens een garage nodig zijn? Dan stel ik voor dat deze onder het Ter Pelkwijkpark wordt aangelegd (ondergronds zodat het park kan blijven).

    Wat betreft het transferium, in Groningen is het een groot succes. Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats en busjes (25 persoonsbusjes worden hiervoor gebruikt). Bij het stadion is parkeerruimte zat en de afstand naar de stad is maar kort. Moet je alleen op vrijdag rekening houden met de wedstrijden.

  25. En wat betreft de leefbaarheid. Geen ‘kaboemkaboemkaboem’ auto’s meer terwijl je rustig loopt te winkelen op de melkmarkt of op een terrasje zit.

  26. In rotterdam betaal je 16 euro per dag parkeertarief voor je auto. als je m n week laat staan zoals verdieping kun je zelf wel uitrekenen wat dat kost. niet normaal meer!!

  27. Betaalde op parkeerplaats De Brink en tussen die goede computerzaak en AH Diezerpoort ultra weinig. Maar je moet dan wel gepast muntgeld hebben. Bij LeenBakker is het ook niet duur, maar owee als mensen een stukkie moeten lopen.

  28. Open deur: Succes van winkelcentra staat of valt met de waardering van de gebruikers; en er is geen standaard-binnenstadcentrum, en er is geen standaard-consument. Solidaridinges maakt zich zorgen, maar heeft nog niet aangegeven waarom (onderzoeksrapporten) de consument Zwolle’s binnenstad op zaterdag mijdt. En zo lang je dat niet weet (of wil zeggen), moet je volgens mij die redenen niet zelf gaan verzinnen.

  29. @ WFvN, op 29 januari 2010 om 09:53 😮 Wasmachines laat je toch bezorgen? Heb tegen 1e Kerstdag wel een eeuwigheid met gewichten voor zoonlief gelopen. Van de Kijkshop naar die comp.zaak. Maar dat kwam omdat ik de auto niet economischer her-parkeerde.

  30. @WFvN ; men neme een steekkarretje…moe’ lukke!;D

    En anders je vrouw met zo een ding midden op straat laten ‘stranden’ …genoeg zwolsche spierballen die haar wel een handje willen helpen…hulpvaardige mensen daar.

  31. @verdieping, dat was nog niks, als je naar een musical wil in scheveningen betaal je 18?? per UUR…en alle straten in de wijde omgeving zijn alleen parkeren voor vergunninghouders, dus linksom of rechtsom…het is allebei DUUR

  32. @QM: Waar zouden we zijn zonder de trein?
    Retourtje Scheveningen kost bakken met benzine, parkeren kost bakken met geld. In dat geval is het OV helemaal niet zo’n gek alternatief. Maar goed, offtopic.

    En nog meer offtopic:
    @Dick: uiteraard laat je een wasmachine bezorgen. Was ook gekscherend bedoeld. QM heeft het gelukkig beter door.
    Maar zeulen met gewichten lijkt me geen pretje. Dan wil je de auto wel graag dichterbij hebben staan.

  33. En als je dan toch met de auto naar Scheveningen wil, gewoon overnachten in het badhotel en auto parkeren.
    Eten en ’s avonds lopend naar de musical.

  34. @ QM, je beschouwing over dit draadje kan hier ook wel toch?

    18?? per UUR parkeren per uur? En de zeker niet goedkope musicallkaartjes? Schofterig! Kwalbert & Ome Joop lachen zich 3x in de rondte met hun VVD-lach.
    WF…in deze tijd is de trein geen heel goed alternatief…veel gedonder. Ook over de OV-pas. Met een gezin in de trein is ook duur!

    WF 🙂 Het bevalt mij zo uitstekend me van de domme te houden. Krijg je de mooiste reacties 😉
    Het hele stuk met die k…gewichten. Vroeg bij de Kijkshop om een zakje, ze zei dat dat niet kon. Kom je bekenden tegen die het gewicht zien….20 Kg ofzo. Natuurlijk nog wat oh-en. Stond bij Lise gewoon te zweten, ondanks de vrieskou. Daar kreeg ik van een alleraardigste, lieve en knappe vrouw een zak. Kwam vrienden van zoonlief tegen en was ultrablij dat ik Lakeside (waar ik tevoren wat had gekocht) de gewichten mocht stallen. Lopend de auto opgehaald en met de gevarenlichten naast de stadsmuur geparkeerd. Daar wat het niet zo ver naar Lakeside…

    On topic: Koesteren die stadsmuur en toebehoren!

  35. In Perth (australie) rijden kleine electrische busjes gratis vanuit de verschillende wijken om de 10 minuten richting stad. En uiteraard ook weer terug. Er kon een man of 15 in zo’n busje. Door middel van kleurcodes kon je zien uit welke wijk hij kwam.

    Misschien iets voor Zwolle, de grote bussen afschaffen en kleine gratis busjes door de wijken heen. Tevens vanaf afrit Zwolle Noord (of hessenpoort) en afrit zwolle zuid gratis pendelbussen ri centrum.
    😀

  36. Wouter nu ben ik het met je eens er moeten klantvriendelijke dingen georganiseerd worden,of dat nu zoals in Arnhem of zoals in Groningen is maakt niet uit maar het zijn goede alternatieven.

  37. Treinen is helaas geen optie, moet je vanuut ’t achterhoekse wel heel vroeg in de ochtend vertrekken, en hopen dat je die ene bus per uur net niet mist;D;D;D, om nog maar te zwijgen van het inhuren van een oppas voor een hele dag en avond, daar zijn de prijzen van entree tickets peanuts bij…:P

  38. Zeer goede ervaring met gratis pendelbussen…in de zomer cabriobussen in de plaats grenzend aan heerlijk wijde stranden[/url]
    Maar daar heb ik het ook al eens met Gretha over gehad.

  39. @Drama123

    Ik wil je wel even uit de droom helpen, maar het is al jaren bekend dat de waardering en de toestroom richting het centrum van Zwolle afloopt.

    Ik ben in 2000/2001 bij de KvK al betrokken geweest bij een grootschalig onderzoek naar de toestroom richting diverse winkelcentra en de oorzaken van geconstateerde verschuivingen.

    In deze onderzoeken kwam ook al naar voren dat de aantrekkingskracht van het centrum van Zwolle op bezoekers vanuit Zwolle alswel vanuit de regio terugliep. De meest prominente redenen hiervoor waren het parkeerbeleid en de bereikbaarheid van het centrum.

    Het is ook vrij kort door de bocht om te stellen dat je hier of daar nog wel een goedkoop plekje weet, waarbij je maar een paar minuten moet lopen. Want het is maar afhankelijk vanuit welke kant je komt, hoelang je erover doet om dat plekje te berijken, of dat plekje dan toevallig vrij is en als deze vrij is waarom zou dat dan zijn?

    De bereikbaarheid van het centrum van Zwolle wordt gewoon steeds slechter en parkeren moeilijker. Een nieuw winkelhart is mijn inziens geen oplossing omdat deze nooit dezelfde uitstraling zal krijgen als het centrum.

    Ook ben ik geen voorstander van transferia. Ik ken vele transferia en weinig succesvolle. Mensen hebben er geen behoefte aan en mensen daartoe dwingen is mijn inziens onverstandig, omdat uit de huidige terugloop van het aantal bezoekers blijkt dat ze een alternatief hebben.

  40. Sweet, transferia hoeven van mij ook niet. Gebruikte het enkel als voorbeeld van hoe ze in Zeeland touristen paaien. Op zaterdag word er bij ons regelmatig gebruik gemaakt van een retourtje (toch?) voor een Euro.
    Kun je nixxx van zeggen dacht ik. Druk zat idd op zaterdag.

  41. @Sweet. Bedankt. We zijn dus nu 10 jaar verder, en ’t schiet dus niets op. Ben benieuwd wat er allemaal de komende 10 jaar niet gebeurt.

  42. Dick is al jaren niet meer met de bus geweest, zo te lezen.
    Transferia’s zijn altijd een succes als jij er komt en wanneer kom jij er? Juist als iedereen er komt.
    Binnenkort 1000 parkeerplekken minder op het Noordereiland, 400 uit de binnenstad en in de schil rond de binnenstad alleen nog parkeervergunningen.
    Onder druk van de bekende projectontwikkelaar komen er geen openbare parkeerplaatsen onder het nieuwe project taxicentrale en ook niet onder de rechtbank en de nieuwe parkeergarage op de katerdijk laat i.v.m. de krediet crisis op zich wachten.
    Het verkeer staat in de veerallee iedere donderdagavond, vrijdagmorgen en zaterdagmiddag in file om de stad te bereiken.
    De Gemeente Zwolle was al jaren op de hoogte van deze problematiek maar dacht met enige kunstgrepen het probleem op te lossen.
    De grote ellende gaat nog komen.

  43. @drama123

    Wat er wel of niet gebeurt is aan de gemeente. Die moeten visie en lef tonen en kijken wat in het belang is van de burgers.

    Momenteel (al langer dan 10 jaar) zit de gemeente vast in een tunnelvisie die gedomineerd wordt door transferia en de wil van projectontwikkelaars.

    Ik vind ook dat Solidaridat het punt terecht aanvoert echter ontbreekt de creativiteit in de oplossing.

  44. @ ikke: wel goed lezen, ga zelf idd niet. Maar elke zaterdag gaat er wel minimaal 1 gezinslid met de bus naar de stad. Vroeg me af wat het kostte voor een retourtje. Zonder tegenbericht ging ik van een Euro uit. Soms kan het ook zondag’s begreep ik. Het bevalt ze uitstekend en jammer dat dat niet mag van je.
    Dit begrijp ik niet

    Transferia’s zijn altijd een succes als jij er komt en wanneer kom jij er? Juist als iedereen er komt.

    weer een mening verkeerd uitgelegd

    transferia hoeven van mij ook niet. Gebruikte het enkel als voorbeeld van hoe ze in Zeeland touristen paaien.

    Bovendien heb ik gepocht op het goedkoop partkeren in Zwolle op sommige genoemde plekken.

    Denk je wel dat het ooit lente wordt?

  45. @ Sweet, is dit een aanname of een feit

    Momenteel (al langer dan 10 jaar) zit de gemeente vast in een tunnelvisie die gedomineerd wordt door transferia en de wil van projectontwikkelaars.

    Wat is de oplossing dan?

  46. @Dick,

    Het is een constatering, wanneer er naar de (ingezette) ontwikkelingen kijkt rond het centrum. Diezerpoort, Maagjesbolwerk, Parkeerplaats Dijkstraat, Noordereiland, Willemsplein en recent de aanpassing op het pve van de taxicentra.

    Niet 1 van deze ontwikkelingen heeft geleid of zal leiden tot een verbetering van de parkeermogelijkheden.

    Parkeerplaatsen worden verwijderd, nieuwe parkeerplaatsen blijven onbezet of leiden tot verkeers-infarcten. En alle te plannen parkeerplaatsen worden gekoppeld aan wonen, winkels en/of andere multifunctionele faciliteiten en vormen dus alleen een belang voor het te ontwikkelen project.

    Kortom parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het centrum worden gesloopt, terwijl er geen vervanging voor wordt gebouwd.

  47. @Dick

    De oplossing is altijd complexer dan 1 actie. Herschikken van ruimte is er wellicht 1 van, echter als je alle ruimte volbouwd dan valt er weinig te herschikken en we hebben het ook niet over een tekort van 20 plaatsen.

    Ik kan hier een oplossing geven, maar dat blijft een mening en geen beleid. Dit neemt niet weg dat ik hierover wel ideeën heb. Ik vind het echter spijtig dat de gemeente niet creatiever is dan een transferium en een multifunctioneel complex.

    Ik vind wel dat de gemeente in moet grijpen, voordat het te laat is en er geen ruimte blijft voor parkeren.

  48. De oplossing: parkeren onder de stadsgracht.
    1e Onbeperkt uitbreidbaar.
    2e Kost geen openbare ruimte op de begane grond welke grond voor betere doeleinden gebruik kan worden.
    3e Vanaf iedere invalsweg te bereiken en uitgangen binnen de stadsgrachten.

  49. Natuurlijk is het op zaterdag moeilijk te parkeren; het is nu eenmaal onmogelijk of veel te duur om genoeg parkeerplaatsen aan te leggen voor één middag in de week. Dat is niet alleen in Zwolle zo, maar geldt voor vrijwel alle steden van vergelijkbare grootte.
    Voor Zwollenaren is er overigens een goed alternatief: fietsen. Duizenden Zwollenaren hebben dat al ontdekt, nu de middenstand nog.
    Je zou je wel kunnen afvragen hoeveel geld (en afbraak) Zwollenaren ervoor over hebben om meer parkeergelegenheid te scheppen voor mensen die in de regio zijn gaan wonen, waar ze veelal veel minder WOZ betalen.

  50. Misschien dat het huidige winkelaanbod in Zwolle er ook nog mee te maken heeft. Voor een stad met 120.000 inwoners en een verzorgingsgebied dat over de 200.000 gaat is het aanbod wel erg mager.

  51. Dominic schreef: “Voor een stad met 120.000 inwoners en een verzorgingsgebied dat over de 200.000 gaat is het aanbod wel erg mager.”

    Ben het daar helemaal mee eens; ketens zijn volop aanwezig, maar speciaalzaken ontbreken.
    Daarnaast wonen in Zwolle veel jongeren. Zij zijn eerder geneigd via internet te kopen.

Reacties zijn gesloten.