Zwolle – Verkeerswethouder Janco Cnossen, tevens verantwoordelijk voor het Zwolse Binnenstadbeleid, geeft donderdag 18 februari officieel de aftrap voor de reconstructie van de Sassenstraat. De Sassenstraat wordt heringericht. Dat is mogelijk omdat de plaatsen voor betaald parkeren worden opgeheven. De verwachting is dat de straat daardoor aantrekkelijker wordt, onder meer voor winkelend publiek.
Belangrijke reden voor de herinrichting is dat later dit jaar de Sassenpoort wordt afgesloten voor rijverkeer. Na breed overleg in de stad is de unanieme mening dat de afsluiting de stad ten goede komt. Voor de gehele Sassenstraat is de verplichte rijrichting voor gemotoriseerd verkeer straks richting de historische stadspoort.De onderdoorgang van de Sassenpoort is straks alleen nog in gebruik voor voetgangers. In de nieuwe situatie kan gemotoriseerd verkeer langs de Sassenpoort de binnenstad verlaten. Fietsers kunnen langs de poort de binnenstad zowel in als uit.Voordelen van de afsluiting van de Sassenpoort voor gemotoriseerd verkeer zijn dat het monument dan niet meer beschadigd kan raken door (vracht)verkeer en minder snel vervuild raakt door uitlaatgassen. Bovendien wordt de verkeerssituatie voor ongemotoriseerde passanten ter plekke veiliger.
Wethouder Janco Cnossen zal tijdens een bijeenkomst in Gelagkamer Hoogh, aan de Sassenstraat 3 in Zwolle, donderdag tussen 15.00 -16.00 uur ingaan op de achtergronden van de werkzaamheden die de komende maanden plaats zullen hebben. De wethouder heeft voor ondernemers en omwonenden een aardig presentje, om de overlast vanwege de werkzaamheden de komende tijd wat te verzachten. De locatie en het programma voor de start van de werkzaamheden zijn uitermate geschikt om in beeld gebracht te worden.
De Sassenpoort verkeersvrij, dat is een heel goede beslissing. In Kampen zijn de drie stadspoorten al sinds mensenheugnis voetgangersgebied.
Ja Kampen, daar noem je ook wat. Dat is appels met peren vergelijken. Maar goed, beter dat de unieke poort nu beschermd gaat worden tegen verdere schade.