Zwolle – In een volle Dominicanenkerk aan de Assendorperstraat bracht Toonkunstkoor Caecilia woensdagavond de Matthäus Passion van Johann Sebastiaan Bach ten gehore. De Matthaus Passion vertelt het lijdensverhaal van Jezus, verbonden aan de veertigdagentijd in de aanloop naar Pasen.
Caecilia heeft de Matthäus voor de eerste keer uitgevoerd in 1918 en deze uitvoering paste dus in een bijna 100-jarige traditie. Koorleden, afkomstig uit Zwolle en omgeving, hadden onder leiding van dirigent Dick Dijk hard gewerkt aan een nieuwe intense uitvoering. Het koor werd daarbij aangevuld door de meiden van Meander Vocaal (het koor van het Zwolse Meander College), die de soprano in ripieno voor hun rekening namen. Het Orkest van het Oosten, hét symfonieorkest van en voor Overijssel en tal van solisten droegen bij aan een indrukwekkende uitvoering. Het geheel kreeg na het optreden een staande ovatie van de bezoekers.
Solisten waren:
tenor (evangelist): Ludwig van Gijsegem
bas (Christus): Frans Fiselier
sopraan: Roelien van Wageningen
alt: Harda van Wageningen
tenor aria’s: Joost v.d. Linden
bas aria’s: Pieter Hendriks
Het orgel wordt bespeeld door Theo Jellema en Gea Hoven, de viola da gamba door Nanneke Schaap.
Heeft de schrijver wel het hele concert bezocht? Ik vermoed van niet, anders zou hij wel iets over het bevreemdende einde van het concert hebben geschreven.
Vertel…
Het is niet nodig te beschrijven dat een verwarde man aan het einde op het podium wilde staan, en met zachte hand verwijderd werd.
helemaal mee eens dat heeft niets met het concert te maken.
Inderdaad admin, heeft hier niets mee te maken. Tis alleen maar vervelend voor deze persoon.
“Het geheel kreeg na het optreden een staande ovatie van de bezoekers.” Tja en daarna stroomde de zaal leeg in mineur en verwarring over wat er nu precies was gebeurd. Voor de aanwezigen die eerst in een sacrale stemming waren een behoorlijke anticlimax. Normaal komen de solisten minsimaal tweemaal terug voor een “staande ovatie”. Nu dus niet. Het gaat niet om een verwarde man vervelend in het nieuws te brengen, maar om wat het gebeuren deed met het concert. Ik heb niemand die erbij was gesproken die het daar niet over had. Lijkt mij daarom dus wel degelijk nieuwswaardig.
“Lijkt mij daarom dus wel degelijk nieuwswaardig.”
Op nieuwswaardig staat volgens mij geen maat. Ik waardeer een inhoudelijk verslag van de MP op dit blog (ben er zelf niet geweest), en krijg een indruk van het geheel. Ik zit niet te wachten op berichten over een verwarde man; en vind de keuze van de redactie om dat niet te doen ook juist.
Voor diegegen die er niet waren voegt dat toch niets toe?