De lokale politieke partij Lev-06 heeft het afgelopen weekeinde kritisch gereageerd op de Nota Toeristisch Offensief. In deze nota beschrijft de gemeente hoe Zwolle bij de top 10 van aantrekkelijke grote steden kan komen.
Lev vindt de nota ambtelijk en abstract. De nota bevat te weinig originele ideeën en denkrichtingen. Verder wordt er in het stuk geen antwoord gegeven op de vraag: waarin gaat Zwolle zich onderscheiden van de rest? Tot slot mist Lev-06 de inbreng van Zwollenaren. Ondernemers lijken bijvoorbeeld helemaal niet betrokken te zijn geweest bij het opstellen van de nota.
Reactie Lev-06
Nota Toeristisch Offensief
12 februari 2007
Een nota, zo ambtelijk en abstract, is de dood in de pot. Ons grootste kritiekpunt op de nota: er wordt niet gekozen. Verder worden er te weinig originele ideeën en denkrichtingen geuit. Lev-06 mist in de nota gedurfde initiatieven van Zwollenaren en Zwolse ondernemers. Nergens in de nota blijkt dat ondernemers bij het opstellen van de nota betrokken zijn. Was de titel van het college-akkoord niet: ‘Samen maken we de stad’?!
Het geheim van Zwolle
De gemeente werkt aan een nota die als doel heeft het toerisme in Zwolle op een hoger niveau te brengen. In de nota staat als belangrijkste ambitie: “Zwolle verovert een plek in de top 10 van Nederlandse grote steden met het meest aantrekkelijke imago.”
Hoe aantrekkelijk zo’n ambitie ook klinkt en hoe nauw deze ook aansluit bij een prestatiemaatschappij, het is maar de vraag of de Zwollenaar daar op zit te wachten.
De nota meldt dat wat goed is voor de toerist, ook goed is voor de inwoner van Zwolle. Ook al twijfelen we sterk aan de juistheid van deze bewering, als ze klopt dan zou het de top 10-ambitie kunnen rechtvaardigen. Maar dan moet de ambitie wel tot een prettiger stad leiden. En die krijg je volgens Lev-06 niet door de toeristische initiatieven van andere steden te kopiëren. De nota waarschuwt dan ook voor meer van hetzelfde en roept op tot durf. Helaas zonder zelf veel durf te tonen.
Zwolle verdient lef!
Lev-06 gaat voor lef! Zeker als het de uitdaging betreft om onze stad nog aantrekkelijker te maken voor onszelf en voor alle toeristen, die we graag als gast in onze stad verwelkomen.
Lef tonen is gaan voor een toeristisch beleid dat de lijstjesmakers kopzorgen bezorgt. En lef is niet te doen wat alle andere steden al doen om in de top tien te komen. Lev mist de creatieve geest, die de toerist nieuwsgierig maakt naar het relatief onbekende Zwolle.
Ontdek het Oosters mysterie
Zwollenaren weten hoe mooi hun stad is en waarom. Als de toerist dat nog niet weet, daag hem uit Het Geheim van Zwolle te komen ontdekken. Vertel niemand wat Zwolle te bieden heeft – het is tenslotte ons geheim! – maar geef iedere toerist het gevoel dat hij wat gemist heeft als hij nog nooit in Zwolle is geweest. Met als gevolg dat de lage verwachting van de toeristen omslaat in blijde verwachting.
Kies en wees betrokken
Dat is direct het grootste kritiekpunt op de nota: er wordt niet gekozen. Ook worden er te weinig originele ideeën en denkrichtingen geuit.
Lev mist in de nota gedurfde initiatieven van Zwollenaren en Zwolse ondernemers. Nergens in de nota blijkt dat ondernemers bij het opstellen van de nota betrokken zijn. Was de titel van het college-akkoord niet: ‘Samen maken we de stad’?!
Sla je tent op in Zwolle-Kampen
Lev stemt in met het benadrukken van Zwolle-Kampen-Netwerkstad, zoals de nota doet. De optelsom van kwaliteit kan tot een sterker profiel leiden. Bovendien dwingt het ons tot een ruimere blik. Maar ook hier geldt: welke ondernemer gaat de uitdaging aan en organiseert een meerdaags arrangement voor beide Hanzesteden? Stel een keuzepakket samen voor verschillende doelgroepen, laat een boot over de IJssel naar Kampen varen, laat mensen nagenieten in de toeristentrein terug naar Zwolle…
Gemeente: daag ondernemend Zwolle uit met spraakmakende ideeën te komen en biedt dan daarvoor de voorwaarden!
De nota spreekt over goed georganiseerde stadsmarketing. Ook met dat inzicht is Lev blij. Zeker als die stadsmarketing in dienst staat van ondernemende Zwollenaren.
Zwolle, stad van de (z)ingeving!
De nota signaleert terecht dat Zwolle een rijke geschiedenis heeft als het gaat om zingeving. Zingeving scoort hoog in de beleving van velen. Wie komt met verrassende ideeën, die onze stad op de kaart zet met de slogan ‘De Zwolse belofte? Het onlangs aangekondigde ‘Roots, Reli en Rage’ is een goede voorzet.
Buit je eigen kracht uit
De winst in toeristische aantrekkelijkheid zit niet in: iets beter doen wat een ander ook doet. De kern is veeleer authenticiteit. Oftewel doen waar je goed in bent, uitbaten waar je kracht en zelfvertrouwen liggen.
Het verbaast Lev dat evenementen als De Stad als Theater, Van Eigen Bodem en het Straatfestival niet expliciet genoemd worden in de nota. Met dit soort evenementen is het zaad al gezaaid voor een doorgroei naar (inter)nationale bekendheid. Als deze evenementen er al zijn, waarom dan op zoek gaan naar iets nieuws?
Zwolle, ko(l)kende stad
De nota noemt een aantal zaken, dat ondertussen bij Zwolle hoort: het water (welke stad heeft een grachtenstrand?), de natuur, het culinaire aanbod en zelfs Legoworld. Wat Lev betreft horen daar ook de groei van VU-Windesheim bij, de aanwezigheid van veel creatief en jong talent en de mogelijkheden die de verhuizing van de IJsselhallen biedt. Helaas geldt ook hier: het wordt wel genoemd, maar het creatieve idee is afwezig.
Zwolle kent vele geheimen en heeft voor elke toerist nog ongekende beloften in zich. Lev roept de gemeente op om met deze schatten een toeristisch offensief te starten en zo die dagtoerist naar onze mooie, spannende en mysterieuze stad te lokken. Een nota, die roept om durf, maar dat liever aan anderen overlaat, zal dat niet bereiken.
En wie – zoals de nota doet – zich al rijk rekent (toeristen brengen geld in het laatje), terwijl het werkelijke toeristische offensief nog bedacht moet worden, draait zichzelf een rad voor de ogen.
Samenvatting, concrete punten
Lev-06 is blij dat:
- de nota de mogelijkheden van Zwolle – Kampen – Netwerkstad benadrukt: samen staan we sterker
- de nota het belang van stadsmarketing, centraal toeristisch beleid en een gedegen organisatieopzet benadrukt; wat Lev-06 betreft gaat er bijvoorbeeld meer formatie naar de Stichting Evenementen Support Zwolle (SESZ)
- de nota zinspeelt op Zwolle als culinaire stad. Lev-06 geeft als suggestie “Zwolle, een ko(l)kende stad aan”, met ruimte voor een kookschool, gezonde snackbars en culinaire evenementen
- de nota zinspeelt op Zwolle als waterstad, met betere benutting van de grachten en de aanleg van een waterrecreatiepark. Verder is Lev-06, zoals bekend, voorstander van een zandstrand aan de gracht en muziekfestivals op het parkeerterrein aan de Wythemerplas.
- De nota zinspeelt op het thema Zingeving voor de netwerkstad Zwolle-Kampen. Er zijn op dit moment zelfs concrete plannen over een evenement (Roots, Reli & Rage) in september
Lev-06 mist nadrukkelijk:
- de (naderende) verhuizing van de IJsselhallen, en alle kansen die nieuwbouw biedt voor concerten, uitgaan en evenementen
- waardering voor het Ecodrome en een zienswijze op de toekomst
- erkenning van festivals als de Stad als Theater en Van Eigen Bodem als evenementen met een landelijke potentie
- het gebruik maken van / een appèl doen op de (jonge), creatieve talentvolle mensen in de stad. Dit sluit aan op de slogan van het collegeakkoord: samen maken we de stad
- een sterkere nadruk op het stimuleren van (markt-) initiatieven voor studenten
- de inzet van een grote partner als Windesheim om van Zwolle een echte (universiteits-)stad te maken
Lev-06 beveelt verder aan:
- in te haken op de populariteit en aantrekkingskracht van Legoworld
- af te zien van de nietszeggende slogan … in Zwolle
- de aanwezigheid van studenten en jong talent beter te benutten. Daag bijvoorbeeld het reclame- en vormgevingsbedrijf Stunned uit om een pakkende slogan en toeristische huisstijl te bedenken.
- de Ikea naar deze regio te halen, want zelfs een vestiging in Meppel vergroot de aantrekkingskracht van Zwolle voor dagtoeristen.
Bron: www.lev-06.nl