Nieuw miljoenenproject in stationsgebied van Zwolle, na ruim anderhalve eeuw krijgt Kamperlijntje overdekt perron

Het perron van het Kamperlijntje wordt overkapt.
Foto: Obbe Bakker/inzet: Studio Nauta

‘De kathedraal van Zwolle’, ‘groenste station van Nederland’, ‘een concurrent voor de Peperbus’, ‘een baken in de stad’ en ‘Paris proof station’. Een kleine bloemlezing van de woorden van bestuurders woensdag in het station van Zwolle bij de onthulling van de plannen voor de metamorfose van het treinstation. Aan de opknapbeurt hangt wel een prijskaartje, zo’n 20 miljoen euro waarvan ruim 6 miljoen moet worden opgehoest door Zwolse belastingbetalers.

“Het is absurd dat de lasten van Zwollenaren constant verhoogd worden en vervolgens een veel te duur en te ambitieus verbouwplan voor het station voorgeschoteld krijgen,” reageert Ivo Korst, bestuurslid van JOVD Zwolle. Wat hem betreft, is het van belang dat reizigers droog staan wanneer ze op hun trein wachten. Met de nieuwe plannen gaat dat in ieder geval gebeuren voor de reizigers tussen Zwolle en Kampen. Na ruim 160 jaar krijgt het perron van het Kamperlijntje uiterlijk in 2030 een overkapping.

De gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail trekken 20 miljoen euro uit om het station aan de centrumzijde te verbouwen. De winkeltjes bij de Oosterlaan maken plaats voor een houten toren die past bij de uitstraling van de nog in aanbouw zijnde houten loopbrug over de sporen naar Hanzeland. Voor de bouw hiervan is 27,6 miljoen euro uitgetrokken, omgerekend komt het neer op zo’n 210.000 euro per strekkende meter brug.

Het ontwerp van Studio Nauta voldoet aan de gestelde eisen van de opdrachtgevers: bouwen met biologische grondstoffen, hergebruik van bestaande materialen en het vergroten van de biodiversiteit. Volgens de ontwerper doet de houten toren denken aan een sfeervolle lantaarn die het station tot leven brengt. De nieuwbouw bij het station krijgt dan ook de naam Stadslantaarn.

Flora en fauna op het perrondak
Het perron van het Kamperlijntje krijgt een overkapping. Dat gaat ook gebeuren met het perron bij de Oosterlaan voor de treinen van en naar Emmen. De daken van de overdekte perrons worden volledig bedekt met groen waardoor er een gevarieerde flora en fauna ontstaat boven de hoofden van de treinreizigers. Ook wordt de nieuwbouw voorzien van zonnepanelen.

De liberale jongerenorganisatie JOVD Zwolle is verbaasd over de plannen. Zij maken zich zorgen over de lastenverhogingen voor Zwollenaren, zoals de recent aangekondigde plannen over de verhoging van parkeertarieven.

“Daarbovenop komen ook nog diverse gemeentelijke lasten zoals de afvalstoffenheffing, de ozb en ondernemers krijgen te maken met een zero-emissie zone waardoor zij peperdure elektrische busjes moeten aanschaffen,” concludeert bestuurslid Korst. “Vervolgens krijgen ze een veel te duur en té ambitieus verbouwplan voor het station voorgeschoteld.”

Lastenverhogingen voor inwoners
“Met een totaalplaatje van 20 miljoen euro gemeenschapsgeld is dit een plan wat ze alleen in de linkse bubbel van het gemeentehuis kunnen bedenken,” vervolgt Korst. “Een overkapping hoeft echt geen 20 miljoen te kosten.” De liberale jongeren maken zich zorgen over het gemeentelijke huishoudboekje. “We streven af op een financieel ravijnjaar in 2026,” vervolgt Korst.

Terughoudend zijn met grote projecten en verdere lastenverhogingen voor inwoners is volgens hem dan ook op zijn plaats. “Keer op keer blijkt dat het stadsbestuur de verkeerde prioriteiten heeft en de lasten voor Zwollenaren constant verhoogt om eigen hobbyprojecten te financieren in plaats van te knippen in de eigen ambtelijke organisatie.”

Naast de miljoenenkostende vernieuwing van het station en de bouw van de ‘loopbrug van 30 miljoen’ lijkt er sinds december vorig jaar ook voldoende steun te zijn voor de aanleg van een loopbrug over de IJsselallee. Daar hangt een prijskaartje aan van 9 miljoen euro.

Foto's 3
Impressie van de vernieuwing van het station aan de centrumzijde. - Foto: Studio Nauta
Impressie van de vernieuwing van het station aan de centrumzijde.
Foto: Studio Nauta
Nieuw miljoenenproject in stationsgebied van Zwolle, na ruim anderhalve eeuw krijgt Kamperlijntje overdekt perron - Foto: Studio Nauta
Foto: Studio Nauta
Het perron van het Kamperlijntje wordt overkapt. - Foto: Obbe Bakker/inzet: Studio Nauta
Het perron van het Kamperlijntje wordt overkapt.
Foto: Obbe Bakker/inzet: Studio Nauta

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)