Zwolle/Meppen – Wethouder Cees Berkhout van Zwolle heeft op 6 augustus een werkbezoek gebracht aan de Stedenkring Zwolle-Emsland in Meppen. De Stedenkring zet zich in voor een snellere verbinding met Noord-Duitsland. Binnen enkele jaren begint de verdubbeling van de E233, die Noord-Duitsland driekwartier dichterbij moet brengen.
De Stedenkring Zwolle-Emsland is een samenwerkingsverband van een groot aantal gemeenten in Overijssel, Drenthe en de Landkreisen Emsland en Cloppenburg. Als nieuw lid van het presidium heeft Berkhout zich persoonlijk laten informeren over het werk van deze lobbyorganisatie. Volgens Jan Erik Bohling, voorzitter van de Stedenkring en tevens burgemeester van de Duitse stad Meppen, kan omstreeks 2014 de bouw van het bijna 85 kilometer lange traject beginnen.
De voorbereidingskosten voor de verdubbeling van de E233 tussen Meppen en Cloppenburg worden op zes miljoen euro geraamd. Drie miljoen daarvan wordt betaald met Europese subsidies. De Nederlandse staat en de deelstaat Nedersaksen willen 900.000 euro ter beschikking stellen. De Landkreisen Emsland en Cloppenburg en de Stedenkring Zwolle-Emsland betalen 400.000 euro.
Stedenkring Zwolle-Emsland?… nooit van gehoord.
Wat zou het ons opleveren dan? toerisme?…of handel???…we hebben immers geen enkel Zwols produkt om aan de Duiters te verkopen?
Of het moeten Zwolse balletjes zijn, maar dan is het voor die meneer Berkhout eerder een snoepreisje, of was het dat al? :):)
Wethouder Berkhout heeft een marketing opleiding genoten, hij weet vast wel hoe hij het varkentje moet wassen (verkopen).
@ikke, wat valt er te verkopen dan?…Zwolse Scania auto’s?…of Wartsila motoren?…die onedrnemingen hebben een allebei een hoog gekwalificeerde verkooporganisatie, die hebben meneer Berkhout niet nodig hoor, of gaat het weer om uitwisseling van elkaars volksdansgroepen? :):)
Misschien is wethouder Berkhout bijgepraat dat het karrenspoor dat door het centrum van Zwolle naar Hardenberg ligt beter met spoed omgelegd en verbreed kan worden voordat straks alle vrachtwagens daar in de file staan op weg naar het noorden van Duitsland.
@ikke,..Vrachtverkeer vanuit het centrum van Zwolle? ik denk dat het meeste vrachtvervoer vanuit de Marslanden en vanuit de Hessenpoort de A28 opschiet richting Emnmen, Meppen en desnoods tot Hamburg aan toe, maar inderdaad is deze weg nog steeds een karrespoor
Ik zou het dit jaar al wel fijn hebben gevonden als die vierbaansweg tussen Meppen en Cloppenburg er had gelegen. Dat zou behoorlijk wat tijd gescheeld hebben op weg naar Hamburg.