Zwolse marktkooplui zetten zichzelf in de markt

Zwole – De Zwolse markt gaat zichzelf in de markt zetten. Vijf enthousiaste marktkooplieden hebben het initiatief genomen om de warenmarkt in de stad stevig te promoten. Burgemeester en wethouders van Zwolle ondersteunen de inzet van de nieuwe stichting van de initiatiefnemers. Alle marktkooplui gaan bijdragen aan de promotie-activiteiten voor de markt.

08-07-2009_regenachtige_start_eerste_blauvingerdag_1.jpg

Met een aanpassing van de marktgeldverordening dragen alle marktkooplui straks bij aan de promotie van de markt. Door een ophoging van de wekelijkse marktgelden met drie euro per kraamhouder komt er voldoende draagvlak en financiële armslag om de markt ‘in de markt te zetten’. In andere gemeenten werkt dat systeem al. De gemeente biedt de Stichting Promotie Zwolse Markten ter ondersteuning de website www.zwolsemarkten.nl  aan: daarop zijn in de toekomst onder meer de promotieactiviteiten voor de Zwolse markt terug te vinden.

De warenmarkt is in Zwolle een belangrijk onderdeel van het wekelijkse leven in de binnenstad en in de wijken. Een bruisende economie is een van de onderwerpen waarop burgemeester en wethouders inzetten de komende jaren. De warenmarkt kan daar zeker aan bijdragen. Door de economisch mindere tijden en door andere ontwikkelingen is het goed dat de marktkooplieden door promotie en samenwerking in bredere zin de markt zelf een impuls willen geven. Dat sluit ook goed aan bij het streven van de gemeente om partners in de stad te ondersteunen bij het beter en mooier maken van Zwolle.

De gemeenteraad moet zich nog uitspreken over de aanpassing van de marktgeldverordening ter promotie van de Zwolse markt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Zwolse marktkooplui zetten zichzelf in de markt”

  1. De link komt binnenkort aldus de stentor!

    Neem een voorbeeld aan de markt in Groningen en
    Deventer.

    Vismarkt is er niet meer.
    Teveel kleding van hetzelfde laken een pak.Rommeltje.
    Veel marktkooplui zijn gestopt vanwege de leeftijd, er zijn geen opvolgers.
    Veel zijn vertrokken richting Duitse grens daar zijn de markten beter.
    Sinds de markt niet meer in de Sassenstraat en op het Bethlehemskerkplein staat is er ook een geen zak meer aan.
    De Biomarkt is ook gehalveerd.
    Enz enz, het lijkt wel of de gemeente de markt op wil doeken.

  2. Zusenzo De gemeente wil juist de markt een nieuwe impuls geven.
    Daarom heb ik al eerder vermeld dat ze niet alleen marktkooplui dit moeten laten regelen.Jij komt b.v al met een paar argumenten die kloppen.Teveel hetzelfde.Geen opvolgers,waar overigens de gemeente niets aan kan doen.Markten richting de duitse grens is volgens mij ook al wel minder geworden.Ik weet nog toen de Duitse muur viel hoeveel Nederlandse kooplui hun markt in Nederland verruilden voor Duitse markten.Na een paar jaar was het grote vedienen gebeurd en waren ze hun plek (terecht) hier kwijt.Biomarkt heb ik het zo wie zo nooit zo in gezien .Kleine armoedige kraampjes voor een heel klein publiek.Er zijn plaatsen waar de markten er geweldig uitzien en met mooie uitstraling .Daar is Maastricht voor mij het beste voorbeeld van.Wat een vismarkt geweldig.En de voorzieningen.Je ziet geen stroomkabel over de vloer en al het vuil wordt prachtig afgevoerd.Ik kijk overal met heel veel belangstelling omdat ik zelf 36 jaar marktkoopman ben geweest.Er moet een commissie komen met vertegenwoordigers uit de gemeente ,marktkooplieden,trouwe bezoekers en city -centrum.Het zal een hele klus worden om iedereen dezelfde kant op te laten kijken.Heb jaren in diverse commissies gezeten in diverse plaatsen,maar om de kooplui zelf al tevreden te stellen is al een hele moeilijke opgave.Je wilt niet weten hoe belangrijk de plaats is waar je staat.Dat de markt niet nog verder achteruit mag gaan is duidelijk,maar de mentaliteit van veel beginnende kooplui is ook niet om over naar huis te schrijven.Veel te gemakkelijk blijven ze weg,dan door het weer ,dan weer te lange vaknties.Al die lege plekken is een doodsteek voor het hele gebeuren.

  3. Dankje Wichert,

    maar door het terrassen beleid ging het Bethlehemkerkplein ook van de kaart.
    Nieuwe impulsen hebben we nodig.
    In Amsterdam is er een markt die door de kooplui wordt geregeld a je bent er en te vaak niet ben je je plek je plek kwijt. Mensen moeten op je kunnen rekenen.

Reacties zijn gesloten.