Zwolle wil bijna 70 miljoen euro uittrekken voor twee nieuwe tunnels onder het spoor. Tijdens de bouw wordt een rijstrook van de IJsselallee een fietspad waardoor automobilisten daar van het gas af moeten. De maximumsnelheid wordt op een deel van de ringweg beperkt tot 50 kilometer per uur.
De Koggetunnel, de fietstunnel in het verlengde van de Koggelaan uitkomend op de Willemsvaart, moet volgens het stadsbestuur flink op de schop. De huidige tunnel maakt in de plannen plaats voor een bredere versie waar ook auto’s en kleine vrachtwagens doorheen kunnen. Aan weerszijden komen voetpaden, zodat oversteken niet meer nodig is.
Een nieuwe tunnel, die de naam Hanzetunnel krijgt, gaat onder de bocht van de spoorlijn tussen het station en de IJssel door. De Hanzetunnel komt te liggen tussen het braakliggende terrein naast de busbrug aan de Willemsvaart en Hanzeland. Aan de kant van Hanzeland moet een brug met wandelpad komen, zodat de geplande wandelroute langs het spoor doorloopt.
Volgens de gemeente zijn beide tunnels cruciaal voor een autoluwe Spoorzone. Door ze tegelijk te bouwen zijn ze sneller klaar, is er minder hinder voor het treinverkeer en dalen de kosten. Toch zullen fietsers en voetgangers anderhalf jaar moeten uitwijken. Een tijdelijk wandelpad met een fietsstrook over de IJsselallee moet uitkomst bieden; voor auto’s betekent dit versmalde rijstroken en een lagere maximumsnelheid.
Met het eerdere voorbereidingsbudget van 2 miljoen erbij komt het project in totaal uit op 70,3 miljoen euro. Daarvan betaalt Zwolle zelf 24,5 miljoen, de rest komt uit subsidies van Rijk en provincie. Voor onverwachte tegenvallers wordt nog eens 10 miljoen euro gereserveerd.
Als de raad instemt met de gevraagde 68,3 miljoen voor de uitvoering, volgt in 2027 de aanbesteding. Een jaar later moet de aanleg starten en in 2030 moeten beide tunnels klaar zijn. In dezelfde periode speelt nog een ander groot project: de aanleg van de parkeerkelder onder de Luttenbergstraat. Die straat gaat vanaf 2027 twee tot drie jaar dicht.