Zwolle – Extra schermen op de transparante tussenwanden in de treinstellen, gele signaalkleuren op de vloer, een 1e klas compartiment met effen zwarte stoelen met houtkleurige armleuning en een achterwand in deze zelfde tint. Op de vloer een fietsmarkering in de vorm van een zwart vlak met een witte fietssticker, die aangeeft waar de fietsen mogen worden geplaatst. Een infobalie en in de gehele trein ronde jassenhaakjes. Dat is de uitkomst van de ontwerpsessie die vrijdag 15 oktober plaatsvond in Leeuwarden.
Nu het ontwerp definitief is vastgesteld, kan de bouw van de treinen officieel van start gaan en rolt de eerste trein medio september 2012 van de band. Een speciale afvaardiging uit de provincies Overijssel en Drenthe en de regio Twente was uitgenodigd om alle definitieve beslissingen te nemen over het ontwerp van de 14 gloednieuwe treinen die vanaf december 2012 op het traject Zwolle-Emmen gaan rijden. De opdrachtgevers en Arriva vinden het belangrijk om te luisteren naar de wensen van haar reizigers. Met deze activiteit willen de partijen betrokkenheid creëren bij de uitstraling van de nieuwe treinen en de aangeboden diensten.
Het definitieve treinontwerp van de nieuwe treinen is bepaald door een aantal belangrijke adviesorganen zoals het Regionaal Overlegorgaan Consumenten belangen Openbaar vervoer (ROCOV), het OV-consumentenplatform Drenthe, Reizigersorganisatie Rover, de Ouderenbond en de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (Ango).
Vervoerbedrijf Arriva start in december 2012 met de exploitatie van de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. Een jaar later, in 2013, start de vervoerder op het traject tussen Almelo en Mariënberg. De belangrijkste verbeteringen die worden doorgevoerd zijn:
-
op de lijn Zwolle – Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden;
-
de treinen op de lijn Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van eersteklas zitplaatsen;
-
de dienstregeling Zwolle-Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat;
-
op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen;
-
er komt een beter verbinding tussen Drenthe en Twente. Door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle-Emmen;
-
op alle treinen op de lijn Zwolle-Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dient zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie en kaarcontrole). Op de lijn Almelo-Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.
De provincies Overijssel en Drenthe en de regio Twente zijn verantwoordelijk voor de exploitatie van de Vechtdallijnen. Vervoerder Arriva heeft voor het traject Zwolle-Emmen 14 nieuwe treinen besteld. De treinen op het traject Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.
Ik kan niet wachten…wat mij betreft is het al 2012. Rij wekelijks dit traject en ik kan u verzekeren dat ik er nu niet echt blij van wordt. Die treinen alleen al… >:(
Wil je meerijden Heleen? Tot Meppel of soms tot Beilen?
Koko gaat niet verder dan koekange, dus laatste stukkie met de buurtbusse
Ga maar in de buurt van je werk wonen.
Tuurlijk woonruimte geen gebrek he 😛
Ik lees niets over toiletten! Komen die er nu wel in of worden ze stiekem weggelaten.
Sneltreinen die in de toekomst ook stoppen op Mariënberg? Dat geeft voor diverse reizigers zeker een voordeel.
Wat ik heb begrepen is dat ze de treinen uit Almelo in de toekomst bij Mariënberg willen laten doorrijden naar Hardenberg en er zelfs aan zitten te denken om voor die trein dan ook weer een station in Bergentheim te realiseren (gestopt in 1975).
beter dan die ouwe meuk die nu rijd 🙂
Ja.. het is toch belachelijk.. de prijs van nu betalen en in materiaal van 30 jaar oud zitten. Vorige jaar kwam er door de kozijnen heen sneeuw op mijn hand. Ik deed altijd een extra trui aan in de winter. Wat een koude treinen en wat een lawaai.
@ Eline, de treinen zijn Mat’64 treinen die er nu rijden. Komt dus uit 1964 en zijn dus 46 jaar oud!
Nog erger!!! Ik vind het al jaren belachelijk dat die treinen nog rijden. Hoezo prijs kwalitei verhouding bij de ns!? Als er geld was had ik na mijn stage in emmen kunnen blijvin werken. Maar ik twijfelde toen al of ik dat zou willen vanwege de reis. E de reistijd maakte me niet uit, maar die ouwe meuk wel.
De benaming mat 64 heeft te maken met het jaar waarin dit type treinstel is ontworpen. Op Zwolle-Emmen v.v. rijdt de laatste serie Plan V. Deze treinstellen zijn gebouwd in de periode 1974-1976.
Blijft nog steeds een oude bende dus.