Zwolle – Kun je buspassagiers sneller laten in- en uitstappen en daardoor de reistijd verkorten? Op 25 november starten studenten Verkeerskunde van Windesheim, Ruben Janssen en Maxim Meijers op Windesheim een onderzoek hiernaar.
Als mensen net zo snel of misschien wel sneller met het openbaar vervoer kunnen reizen als met de auto, zullen ze er eerder gebruik van maken. Met deze aanname in hun achterhoofd onderzoeken Verkeerskundestudenten Ruben Janssen en Maxim Meijers hoe ze dit voor busreizigers het best zouden kunnen bewerkstelligen. Als het gaat om het verkorten van de reistijd, is het belangrijk om te ontdekken hoe je grote groepen passagiers het snelst kunt laten in- en uitstappen. Meestal stappen passagiers aan de voorkant in, stempelen hun strippenkaart af of kopen een kaartje en stappen aan het einde van hun reis vervolgens aan de achterkant uit. Met de komst van de OV-chipkaart kunnen passagiers zelf in- en uitchecken waardoor ze zowel voor- als achterin kunnen in- en uitstappen. De studenten gaan meten wat de snelste manier is.
Proef bij Windesheim en bij de lijndienst
Het onderzoek start op 25 november bij Windesheim. Medewerkers en studenten die op deze dag aan de meting meewerken krijgen de opdracht eerst volgens de traditionele manier en vervolgens door beide deuren in- en uit te stappen. Busmaatschappij Syntus heeft hiervoor een stadsbus ter beschikking gesteld. Naast de proef bij Windesheim gaan de studenten ook meten op twee verschillende lijnbussen. Eén waar je alleen aan de voorkant in- en aan de achterkant kunt uitstappen en één waar je zowel aan de voorkant als aan de achterkant kunt in- en uitstappen.
Met de resultaten van hun metingen willen beide studenten busbedrijven adviseren over regelgeving betreffende de snelste manier van in- en uitstappen.
Houd dan ook meteen rekening met de verschillen in OV-chip app.
Elke vervoerder mag zijn eigen app. kiezen en daaraan beveiligingseisen stellen Echter: hoe meer eisen hoe langer het in en uitchecken duurt. Dat betekent dat je bij bedrijf A meteen door kan lopen en bij bedrijf B een seconde de kaart voor de lezer moet houden. Zeker belangrijk bij je onderzoek dat in gedachten te houden!
Zonder OV-chipkaart, maar met een gewone strippenkaart zal het uitstappen in ieder geval het snelst gaan 8)
@ mark, op 23 november 2010 om 12:18
De OV-chipkaartlezers van Connexxion waren beduidend sneller en gebruiksvriendelijker dan die van Syntus!
Uitkomst van dit onderzoek laat zich makkelijk raden: bij massa’s is achterin instappen sneller. Maar waarom dan inchecken als er toch nooit wordt gecontroleerd?! Dat is de hoofdzakelijke reden waarom iemand voorin in moet stappen.
Bovenaan staat: kun je reistijd verkorten? Met de veronderstelling dat als het uitstappen sneller gaat, de reistijd korter is en het OV aantrekkelijker wordt. Als het toch om massa’s gaat, heb je te maken met scholierenvervoer en ik vraag me af of iemand die kan kiezen tussen auto of OV is niet liever gewoon rustig wil zitten i.p.v. een halve minuut eerder uit de bus.
Dan ben je uit de bus en dan? Dan sta je alsnog 10 minuten op het station omdat de bussen in Zwolle erg vaak te vroeg op het station zijn. De reis van deur-tot-deur zal er echt niet minder lang om zijn, hooguit iets soepeler en prettiger!
Maar ben benieuwd naar de uitkomsten. Zou mooi zijn als die hier gepubliceerd worden!
De uitkomst is eenvoudig, passagiers die inchecken hebben een X tijd nodig om in te stappen, passagiers die via de chauffeur een kaartje kopen hebben ook een X tijd nodig. Haal daarbij de congestievorming af die in zicht vormt wanneer iedereen door 1 deur naar binnen gaat en de uitslag is binnen. Vergeet ook niet dat het zwartrijden door het ongecontroleerd instappen toe zal nemen.
en dan blijkt dat het instappen idd sneller gaat, en daarmee de reistijd wordt verkort (?), en dus aantrekkelijker om gebruik van de bus te maken, en dan gaat dat idd gebeuren, en dan wordt het drukker, en dan duurt het weer langer om met z’n allen in te stappen, en dan …