Einde van een vertrouwde plek: Leger des Heils sluit winkel en brasserie in Zwolle

|   Laatste wijziging

Na tien jaar valt zaterdag het doek voor de winkel en brasserie van het Leger des Heils aan de Dijkstraat. Voor bezoekers is het een bekende plek voor een kop koffie, tweedehands kleren en een praatje, maar voor deelnemers, vrijwilligers en medewerkers betekent de sluiting vooral het verlies van een vertrouwde ontmoetingsplek.

Volgens teamleider Sietske van Huffelen komt de sluiting niet onverwacht. Het huurcontract loopt af en de locatie krijgt op termijn mogelijk een andere invulling als onderdeel van een bredere gebiedsontwikkeling. “Het is een natuurlijk moment om te stoppen”, legt Van Huffelen uit.

De afgelopen jaren groeide de locatie uit tot veel meer dan alleen een winkel. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vonden er dagbesteding, vrijwilligers zetten zich in voor de winkel en bezoekers kwamen niet alleen voor een aankoop, maar ook voor een gesprek.

Praatjes bij de koffie

Vrijwilliger Gerda gaat dat misschien nog wel het meest missen. Ze werkt twee dagen per week in de winkel en zag hoe de locatie uitgroeide tot een vaste plek voor veel Zwollenaren. “Je bouwt een band op met mensen”, vertelt ze. “Klanten kwamen vaak terug en maakten een praatje. Dat ga ik echt missen.”

Ook medewerker Lia van der Vegte kijkt met gemengde gevoelens naar het naderende afscheid. Volgens haar bood de winkel structuur en rust aan veel deelnemers. “Het was een mooie plek waar mensen zich konden ontwikkelen en onderdeel waren van een team. Zo’n plek vind je niet zomaar opnieuw.”

Nieuwe invulling

Voor de deelnemers en medewerkers wordt gezocht naar een andere plek binnen het Leger des Heils. Een deel van de activiteiten verhuisde eerder al naar de Noorderkerk. Daar worden onder meer producten gemaakt die voorheen in de winkel werden verkocht.

Of er in de toekomst opnieuw een fysieke winkel van het Leger des Heils in Zwolle komt, is nog niet duidelijk. De organisatie onderzoekt verschillende alternatieven. Daarnaast worden op diverse plekken in Zwolle spullen verkocht die afkomstig zijn uit de winkel. Ook online verkoop en deelname aan markten behoren tot de mogelijkheden.

Van Huffelen benadrukt dat de missie van het Leger des Heils onveranderd blijft. “Voor ons staat het ondersteunen van mensen centraal. De winkel was daar een prachtig middel voor, maar uiteindelijk gaat het om de mensen achter de producten.”

Meer dan een winkel

Dat gevoel overheerst ook bij de mensen die de winkel jarenlang draaiende hielden. Onder hen François Lammers, die er al negen jaar actief is, en de vele vrijwilligers die bezoekers ontvingen met koffie en een vriendelijk woord.

Zaterdag gaat de deur voor het laatst open. Daarmee verdwijnt niet alleen een winkel uit het straatbeeld, maar ook een plek waar Zwollenaren elkaar ontmoetten, een praatje maakten en waar kwetsbare inwoners de kans kregen om mee te doen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)