Zwolle – De botsing op 29 mei 2009 tussen een reizigers- en goederentrein bij Zwolle is veroorzaakt doordat de goederentrein door een rood sein is gereden. Dat blijkt een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).
Archieffoto
De inspectie zegt onder meer dat het gepasseerde sein onvoldoende opvalt. Bovendien staat het sein vrij kort achter een ander sein. Dat werkt verwarrend en bovendien is niet duidelijk wat het doel van dat sein is, schrijft de IVW. ”Dat sein kan dus worden opgeheven.” Meestal kwam de goederentrein zes tot twaalf minuten te vroeg in Zwolle aan. De afhandeling van die trein was niet eenduidig, machinisten konden daardoor ook in verwarring raken.
Eerder bericht 29 mei 2009:
Er is tenminste één lichtgewonde gevallen. De reizigers zijn inmiddels allemaal uit de trein. De locomotief van de goederentrein heeft de andere trein geschampt. Beide treinen zijn ontspoord. Volgens de politie zaten er melkproducten in de goederentrein. Het treinverkeer richting Amersfoort/Utrecht ligt stil. Hoe lang de stremming duurt, is niet bekend. Het treinverkeer richting het noorden rijdt wèl gewoon. Op de plek van het ongeluk is het spoor verbogen en is de bovenleiding kapot.
Meer dan 1.5 jaar later komen ze met dit deze conclusie????
Kon dat niet sneller, in die tijd kon er dus veel meer ongelukken gebeuren:'(:'(:'(
Tis niet te hopen dat ze niet altijd zo langzaam werken daar bij Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Dit is inderdaad extreem.
Moet je nagaan wat de kosten van zo’n onderzoek zijn.
@ Floris, gaan we ons dat nu bij alles afvragen wat gaat of heeft dit gekost. Wordt er niets onderzocht, en het gebeurt nogmaal, dan wordt er gezegd. Waarom is er toen geen onderzoek gedaan.
29 mei 2009???
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/5042194/Treinverkeer-ontregeld-na-botsing.ece
Artikel v die dag,met daarin de zin:
De treinen zijn met de zijkanten tegen elkaar aangekomen op het punt dat de twee sporen waarop de treinen reden overgingen in één spoor. De kans lijkt daarom aanwezig dat een rood sein door een van beide machinisten over het hoofd is gezien.
Maar 1,5 jaar later wisten ze het zeker…
Het was al bij mij bekent dat die goerentrein door rood reed. Maar op dat stuk is een verwarring kwa seinen. De maschinist is niet alleen de schuldige maar ook het gebeuren er om heen. Als je op het peron staat(1A) dan kan een spoor liever hebber zien dat het een wir war van alles is. De raad heeft ook gezegt dat het onduidelijk is kwa seinen.