Internethulpverlening bij De Kern

Zwolle – Op 26 januari 2011 viert De Kern, een instelling voor maatschappelijk werk en sociaal raadsliedenwerk en onderdeel van Dimence. de officiële opening van een nieuwe vorm van dienstverlening: Internethulpverlening.

logo_de_kern001.jpg

In aanwezigheid van de beleidsambtenaren van Zwolle, Kampen en Zwartewaterland, de cliëntenraad van De Kern en medewerkers die de hulpverlening zullen uitvoeren vindt de officiële opening plaats. Internet is in de huidige samenwerking niet meer weg te denken. We maken er gebruik van als we iets willen opzoeken, iets kopen of sociale contacten willen onderhouden. Online hulpverlening bij problemen is eigenlijk een logische volgende stap.  

de_kern_foto_poster_ihv_abeer_470.jpg

de_kern_foto_poster_ihv_james_470.jpg

Anoniem en Veilig
Online hulpverlening heeft diverse voordelen ten opzichte van de reguliere vormen van hulpverlening. Zo kan er 24 uur per dag gebruik gemaakt worden van de website www.stdekern.nl om een vraag te stellen of een probleem voor te leggen. Dit kan vanuit de vertrouwde omgeving thuis, maar bij wijze van spreken ook op elke andere willekeurige plek ter aarde waar een internetaansluiting beschikbaar is. Het stellen van de vraag kan volledig anoniem gebeuren, zelfs een eigen e-mailadres is eigenlijk niet nodig.  Ondanks de anonimiteit bij het stellen van de vraag, krijgt elke hulpvrager binnen drie werkdagen een persoonlijk antwoord. Als de hulpvrager opnieuw inlogt kan hij het antwoord van de hulpverlener lezen en zo nodig op het antwoord reageren.

Niet alleen voor jongeren
Bij de uitvoering van internethulpverlening maakt De Kern gebruik van een landelijk platvorm internethulpverlening door AMW instellingen. Dit platvorm is zowel gespecialiseerd in hulpverlening aan jongeren als aan volwassenen. Concreet betekent dit dat jongerenhulpverleners bij De Kern, met veel specifieke kennis over “jong zijn” in onze regio, de vragen van jongeren zullen beantwoorden. Uiteraard is het ook in de hulpverlening aan volwassenen van groot belang dat de hulpverleners van De Kern op de hoogte zijn van de locale situatie en van daaruit een goed advies kunnen geven.

Financiering
De provincie Overijssel heeft middelen beschikbaar gesteld voor het opzetten en uitvoeren van internethulpverlening bij problemen en praktische vragen.  De Kern was al bezig met het opzetten van deze vorm van hulpverlening, maar door de middelen van de provincie kon het project versneld worden uitgevoerd.Overigens onderzoekt De Kern of er in de nabije toekomst verdere stappen op het terrein van online hulpverlening gezet kunnen worden. Zo liggen er al ideeën om een chat op te zetten of zorgprogramma’s voor veelvoorkomende vragen en problemen te ontwikkelen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)