Rapport onderzoek Knip Stadshagen openbaar

Zwolle – De verkeersknip in Stadshagen houdt al een aantal jaren de gemoederen bezig in de wijk Stadshagen. Dinsdagmiddag maakte wethouder Piek de resultaten van het onderzoek bekend (Lees verder). De Centrumvariant komt het meest tegemoet aan de wensen om het omrijden tussen de beide delen van Stadshagen te voorkomen. Deze variant heeft negatieve consequenties.

knip_3.jpg

In 2007 heeft een klankbordgroep van mensen uit de wijk, ondersteund door de gemeente, een advies uitgebracht aan het College van B&W. Die klankbordgroep had een groot aantal suggesties voor verbeteringen, maar adviseerde ook om de knip vanwege de negatieve consequenties niet op te heffen. Het college en de toenmalige raad hebben dat advies overgenomen. Nadien blijft de knip onderwerp van gesprek. In het collegeakkoord van Zwolle 2010-2014 (PvdA, CDA, CU en VVD) is het volgende opgenomen: ‘Voor de verkeerssituatie in Stadshagen wordt in 2010 onderzoek gedaan dat gericht is op het weghalen van de knip. In dit onderzoek worden aspecten als draagvlak in de wijk, fietsveiligheid en de omvang van de investeringen meegenomen.’ De gemeente heeft Goudappel Coffeng BV gevraagd om dit onderzoek te doen en met een frisse blik te kijken naar de mogelijkheden voor Stadshagen zonder knip. Donderdagavond wordt in het Cultuurhuis van Stadshagen de uitkomsten van het onderzoek besproken.

knip_1.jpg

knip_6.jpg
De sluiproute door de parkeergarage…

Vanuit de wens om voor alle (toekomstige) bewoners van Stadshagen een veilige en leefbare wijk te realiseren, is destijds gekozen voor een autoluw centrum voor Stadshagen. Dit betekent dat het centrum vanuit iedere buurt bereikbaar gemaakt is, maar dat niet via het centrum met de auto van het ene deel van Stadshagen naar het andere deel kan worden gereden. Voor fietsverkeer, openbaar vervoer en hulpdiensten zijn verbindende routes binnendoor gerealiseerd waardoor de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Een deel van de bewoners van Stadshagen ervaart het omrijden met de auto als knelpunt. Bijvoorbeeld bij het met de auto halen en brengen van de kinderen naar school op weg naar het werk, moeten soms grote omwegen worden gemaakt. Er zijn ook andere voorbeelden denkbaar. Onderzocht is of en op welke manier een verbinding voor autoverkeer kan worden gerealiseerd tussen de wijkdelen aan beide zijden van Twistvlietpark/Oude Weteringzone met beperking van de nadelige effecten voor de omgeving. In voorgaande jaren zijn hier al de nodige onderzoeken naar gedaan en discussies over gevoerd. Eerder is besloten om geen doorsteek voor autoverkeer te realiseren. In het collegeprogramma zijn afspraken gemaakt om de mogelijkheden toch nog eens nader onder de loep te nemen en de gevolgen in kaart te brengen, zodat een zorgvuldige heroverweging mogelijk is.

Wat is onderzocht? In dit onderzoek is dankbaar gebruik gemaakt van alle inspanningen en analyses die in voorgaande jaren zijn gedaan. Waar nodig is dit materiaal aangevuld met kwantificeerbare informatie en zijn de voor- en nadelen systematisch naast elkaar gezet. Het onderzoek richt zich veelal op eerder onderzochte doorsteken, aanvullend zijn er nu ook gecombineerde varianten in kaart gebracht. De gecombineerde varianten spreiden de verkeersdruk over verschillende doorsteken. Beoordeling van de varianten

knip_5.jpg

Uit de beoordeling van de varianten komt naar voren dat aan alle varianten nadelen kleven:

– Variant Noord (Mastenbroekerallee en Neijenhuislaan) heeft de minste nadelen, maar ook minder voordelen. De effecten op de reistijd zijn hier bescheiden ten opzichte van de andere varianten. Deze doorsteek zorgt voor een logischere verkeersstructuur, waardoor de beleving van het omrijden minder wordt. De negatieve effecten betreffen de verkeersveiligheid en geluidhinder, maar deze zijn minder groot dan in andere varianten.

– Van de doorsteekvarianten bleek de Centrumvariant (Werkerlaan, Veldbeemdgras, Duiker en Belvederelaan) het meest effectief in het reduceren van de reistijden in Stadshagen. De doorsteek door het centrum heeft echter een verkeersaantrekkende werking. Dit resulteert in een drukke route door het centrum en de daarmee gepaard gaande consequenties op het gebied van verkeersveiligheid en leefbaarheid. De variant leidt bovendien tot een hogere verkeersdruk op de Frankhuizerallee.

– Variant Zuid (Drapenierlaan, Pottenbakkerstraat door het groen en over het en water richting de Twistvlietweg en de Van Bandijklaan) en variant Wetering (Mastenbroekerallee, Oude Wetering of Mannagras en Belvederelaan) bieden geen toegevoegde waarde ten opzichte van de Centrumvariant.

– Spreiden van verkeer biedt alleen in combinatie met de zuidelijke doorsteek een verkeerskundig toegevoegde waarde. Hiermee wordt de centrumroute en de Frankhuizerallee ontlast. De variant is echter ook de duurste en meest ingrijpende variant. Om de nadelen van de varianten te verkleinen is gekeken of dosering of selectieve toegang een mogelijke oplossing is.

Doseren
Wat zijn de (on)mogelijkheden van dosering in Stadshagen? De bestaande voorbeelden van doseren en selectieve toegang zijn niet vergelijkbaar met de situatie in Stadshagen. Het vooraf schatten van effecten op basis van ervaringen elders is daardoor lastig. Door de beperkte capaciteit van het doseersysteem zullen op piekmomenten wachtrijen voor het doseerpunt ontstaan. Dit zal de doorstroming van de bus verstoren. Op deze piekmomenten niet doseren (bijvoorbeeld alleen tijdens haal- en brengtijden van scholen) resulteert weer in nadelen (veiligheid fietsers, geluid, doorstroming bus). Bij doseren wordt bovendien de reden van de vertraging vaak niet begrepen, hetgeen kan leiden tot irritatie. Selectieve toegang (alleen met een pasje kan de doorsteek worden gepasseerd) is effectief. De procedure om te komen tot een ontheffingsregeling is echter complex en brengt in de exploitatie hoge kosten met zich mee, zowel incidenteel als structureel. Doseren of selectieve toegang lijken daarmee geen reële opties.

Conclusie
De Centrumvariant komt het meest tegemoet aan de wensen om het omrijden tussen de beide delen van Stadshagen te voorkomen. Deze variant heeft negatieve consequenties.

Ook de andere onderzochte varianten hebben eveneens negatieve consequenties en zijn bovendien minder effectief. Doseren of selectieve toegang hebben negatieve gevolgen, omdat respectievelijk de doorstroming van de bus in het geding is of de exploitatiekosten hoog zijn. De onduidelijkheden in de hoofdstructuur van Stadshagen kunnen worden tenietgedaan door duidelijke bewegwijzering en specifieke maatregelen op de betreffende kruispunten. Het is het de moeite waard om bij de realisering van de nieuwe buurten zoals De Tippe te onderzoeken of een aantal ‘weeffoutjes’ in de huidige verkeersstructuur van Stadshagen kunnen worden verzacht of weggenomen. 

De onderzoeksvraag die in deze rapportage wordt beantwoord volgt uit het Collegeakkoord: Hoe en op welke manier kan de knip opgeheven worden en wat zijn daarvan de consequenties? Hoe en op welke manier kan de knip opgeheven worden en wat zijn daarvan de consequenties? Er zijn verschillende manieren waarop de knip kan worden opgeheven. Hiervoor is gekeken naar doorsteekvarianten, welke een kortsluitende verbinding door Stadshagen realiseren. Ook is onderzocht of en hoe de verkeersdruk over verschillende doorsteken kan worden gespreid. 

Spreiden
Het principe spreiden biedt alleen in combinatie met de zuidelijke doorsteek een verkeerskundig toegevoegde waarde. Hiermee wordt de centrumroute en de Frankhuizerallee ontlast. De variant is echter ook de duurste en meest ingrijpende variant.

knip_4.jpg

Doseren
Wat zijn de (on)mogelijkheden van dosering in Stadshagen? De bestaande voorbeelden van doseren en selectieve toegang zijn niet vergelijkbaar met de situatie in Stadshagen. Het vooraf schatten van effecten op basis van ervaringen elders is daardoor lastig. Door de beperkte capaciteit van het doseersysteem zullen op piekmomenten wachtrijen voor het doseerpunt ontstaan. Dit zal de doorstroming van de bus verstoren. Op deze piekmomenten niet doseren (bijvoorbeeld alleen tijdens haal- en brengtijden van scholen) resulteert weer in nadelen (veiligheid fietsers, geluid, doorstroming bus). Bij doseren wordt bovendien de reden van de vertraging vaak niet begrepen, hetgeen kan leiden tot irritatie. Selectieve toegang (alleen met een pasje kan de doorsteek worden gepasseerd) is effectief. De procedure om te komen tot een ontheffingsregeling is echter complex en brengt in de exploitatie hoge kosten met zich mee, zowel incidenteel als structureel. Doseren of selectieve toegang lijken daarmee geen reële opties.

De Tippe Wanneer de verbinding met De Tippe wordt gerealiseerd in combinatie met de doorsteek Centrum of Noord, heeft dit een aantrekkende werking voor verkeer op de nieuwe doorsteken. De negatieve aspecten van de doorsteken, zoals de barrièrewerking, worden hierdoor versterkt. Combineren van de verbinding met De Tippe en een doorsteek in Stadshagen is dan ook een belangrijk aandachtspunt.

Aanbevelingen
Bij het onderzoek naar de mogelijkheden van de knip in Stadshagen hebben we als ‘verkeersdokter’ naar de structuur en de aanwezige knelpunten gekeken. We willen hierover het volgende meegeven:

– Los van de te kiezen variant, is het de moeite waard om het verkeersveiligheidsprobleem bij de kruising van de Belvederelaan en het Twistvlietpad aan te pakken.

– De onduidelijkheden in de hoofdstructuur van Stadshagen kunnen worden tenietgedaan door duidelijke bewegwijzering en specifieke maatregelen op de betreffende kruispunten.

– Het is het de moeite waard om bij de realisering van de nieuwe wijken zoals De Tippe te onderzoeken of een aantal ‘weeffoutjes’ in de huidige verkeersstructuur van Stadshagen kunnen worden verzacht of weggenomen.

knip_7.jpg

Uit de gesprekken met vertegenwoordigers van de klankbordgroep en de coalitie in Zwolle zijn diverse varianten naar voren gekomen. Een aantal varianten zijn reeds door de klankbordgroep onderzocht, andere varianten zijn niet eerder onderzocht. Op basis van verwacht draagvlak en ruimtelijke inpasbaarheid is een selectie gemaakt van meest kansrijke varianten. Er wordt een tweetal principes bekeken; enkele doorsteken en spreiden. Voor deze principes zijn meerdere varianten uitgewerkt.

Doorsteek
Het eerste principe gaat uit van het realiseren van een doorsteek in de bestaande structuur. Binnen dit principe zijn vier varianten onderzocht: – Noord; – Centrum; – Zuid; – Wetering.

Onduidelijke autostructuur
Door wijzigingen in de wijk- en autostructuur is er ten opzichte van de oorspronkelijke structuur een onduidelijke situatie ontstaan. Wanneer we naar de autostructuur kijken, zien we een viertal onlogische knikken in de structuur, zogenaamde weeffouten (rood omcirkelt). Bij deze weeffouten loopt de structuur niet door zoals de weggebruiker zou verwachten. De weggebruiker heeft daarom ook het idee dat aanzienlijk omgereden moet worden. In de huidige situatie wordt op enkele plekken dan ook met fluoriserende borden getracht de automobilisten de juiste kant op te sturen. De weeffouten spelen in de beleving van het omrijden een belangrijke rol.

Kenmerken huidige structuur

Omrijden met de auto
Vanuit de wens om voor alle (toekomstige) bewoners van Stadshagen een veilige en leefbare wijk te realiseren, is destijds gekozen voor een autoluw centrum voor Stadshagen. Dit betekent dat het centrum vanuit iedere wijk bereikbaar gemaakt is, maar dat niet via het centrum met de auto van het ene deel van Stadshagen naar het andere deel kan worden gereden. Voor fietsverkeer, openbaar vervoer en hulpdiensten zijn verbindende routes binnendoor gerealiseerd waardoor de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Een deel van de bewoners van Stadshagen ervaart het omrijden met de auto als knelpunt. Vooral bij het met de auto halen en brengen van de kinderen naar school op weg naar het werk moeten soms grote omwegen worden gemaakt.

knip_2.jpg

Directe routes op de fiets
Doordat de auto om de wijk heen geleid wordt is er in Stadshagen veel ruimte voor de fiets. Er is een goed fietsklimaat. Dit blijkt ook uit onderzoek van het fietsberaad: 63% van de verplaatsingen binnen Stadshagen wordt met de fiets gemaakt. Uit het zelfde onderzoek blijkt bovendien dat de fietsstructuur als logisch ervaren wordt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

109 gedachten over “Rapport onderzoek Knip Stadshagen openbaar”

  1. Best een aardig rapport, maar de aanbevelingen zijn wel erg zwak zeg. Politiek kom er maar in, benieuwd of ze nu nog zo hard zullen roepen om het opheffen van de knip. De nadelen (of kosten) zijn toch wel fors.

  2. Misschien een idee om de sluiproute door de parkeergarage wat beter aan te geven? Wie er echt langs moet neemt die moeite. En misschien kan de plaatselijk jeugd tegen kleine vergoeding wel kaartjes halen, hoef je de auto ook niet uit.
    Goedkoper en het stimuleert de plaatselijke economie.;)

  3. @Henkes: Ik heb geen ervaring met de sluiproute door de garage, maar ik geloof dat je die kaartjes gewoon de slagboom aan de ingang kan aanpakken en bij de slagboom bij het uitrijden weer invoeren (de eerste tijd is gratis). Je hoefde je auto dus ook niet uit. Dit is bij veel parkeergarages zo. Mocht ik er naast zitten dan moet iemand me maar verbeteren. 🙂

  4. Tjonge zeg, dan moet er dus wel 7 minuten gereden worden maximaal om de koters met de auto van de ene kant naar de andere kant van de wijk te brengen…. Sta dus 10 minuten eerder op en je bent op tijd…
    De fiets pakken is ook een goed alternatief… Kan je op de fiets je kids zonder frustratie naar school brengen en dan rustig naar huis fietsen en de auto pakken naar je werk… Kom je daar ook nog eens heerlijk rustig aan!
    Tssssss, waar hebben we het dus over.
    Zoals in het stuk ook drie keer of zo staat: het is de BELEVING van omrijden die het hem meestal doet….

  5. Ben het niet vaak eens met de VVD, maar hoop op een oplossing voor de barricades in Stadshagen. Gooi alle drie opties maar open! Die structuur zie je toch in elke (nieuwbouw-) wijk. Na een jaar weet je niet beter.

  6. @ Henk, heb de alternatieven nog niet bestudeerd maar reken maar dat de “gedupeerden” gaan steigeren. De knip ligt er al meer dan 10 jaar, dat gaat echt niet veranderen. Deze vracht met kosten maakt de VVD alleen maar omdat ze het vorig jaar beloofden. Ga jij anders donderdagavond ff heen, dan doe je hier verslag?

  7. @Dick:
    Dat was ook mijn gedachte: “ze hebben het beloofd, dus nu zal het er komen ook!”
    Wat mij betreft blijft die knip erin, want ik heb er meer nadeel van dan voordeel! De kern van Stadshagen blijft ook belangrijk, wat de mensen die in de meer buiten het centrum liggende woningen ook vinden! Bij hen voor de deur wordt het niet gevaarlijker als het centrum meer opengegooid gaat worden!

  8. Hey Dick: zullen wij twee dan gewoon donderdag gaan? 😀 (Als ik kon dan ging ik wel, maar helaas gaat het niet lukken)

  9. Gelukkig, hoef ik ook geen smoes te bedenken 😉

    Vorige keer dat ik bij een grote bijeenkomst was vroeg René de Heer (nu wethouder) me (nogal stiekum bij de uitgang) of ik niet in een Klankbordgroep wilde zitten. Natuurlijk ken ik de waarde van zo’n cluppie. Vroeg hem toen of ie niet iemand van zijn eigen achterban kon vinden….niet wat weer gehoord.

  10. Dick schreef:

    Vroeg hem toen of ie niet iemand van zijn eigen achterban kon vinden….niet wat weer gehoord.

    Vind je dat vreemd dan??

    De Heer constateerde dat je niet enthousiast was, en heeft hoogstwaarschijnlijk daarna nooit meer aan je hoeven denken.

  11. Dick die klankbordgroep zit je aardig dwars geloof ik.Heb je hier al vaak genoemd.Alleen reageren op WLZ is ook geen oplossing.Rene (stiekum bij de uitgang)??????Zo stiekum is hij niet en Wethouder pas op 14 Maart.Ben wel net als jij benieuwd hoe ze dit er door willen drukken .De stem van Swollwacht moeten ze wel binnen hebben gezien hun verkiezingsprogramma,maar ja de centen kunnen nog wel eens een grote belemmering zijn ..Het worden hete jaren voor Zwollywood

  12. Vreemd? Nee, niemand van de VVD wou natuurlijk.

    Hij vroeg mij juist omdat ik enthousiast een meelevend meedeed met de bijeenkomst en scherpe vragen stelde….Ja lieverd, dat heb ik van de ander die erbij was gehoord 😉

  13. Wichert, die klankbordgroep was een wassen neus….zoals wel vaker )gemerkt op het werk). Alles gebeurd van gemeenschapsgeld, dat zit mij dwars ja.

  14. Een Klankbordgroep hoeft toch niets te kosten,als dat zo is heb ik nog aardig wat pegels te goed.Zaterdag bij Stappie Dick???

  15. Marrianne: ik ben het volgens mij ook wel met je eens!

    Als je in Stadshagen wil wonen ga je in een autoluwe wijk wonen…dan moet je niet gaan piepen, dat je er met de auto niet doorheen kunt crossen.

  16. Hoezo zou dat raar zijn zusenzo?
    Als ik Marrianne goed begrijp ben ik het met haar eens. Maar het kan zomaar zijn, dat ik haar verkeerd begrijp en dat mijn toelichting eigenlijk helemaal niet in lijn ligt met wat zij stelt.
    Nee, dat is dus niet raar.

  17. Elke keer weer hetzelfde gezeik over de knip.
    Beloftes doen en dan niet nakomen.
    Heb ik speciaal hiervoor op de VVD gestemd !
    Mensen
    Elke wijk in Zwolle heeft een open struktuur, zodat je eenvoudig zonder te veel vreemde sprongen (Indien nodig met de auto) aan de andere kant van de wijk kan komen.
    Omdat hier destijds zo’n geitewollensokken wethouder zat, welke ook nog in stadshagen kwam wonen, zitten wij met de erfenis en ergenis van de knip.
    Ga eindelijk eens met de tijd mee, welke konstant veranderd, en gooi alle blokkades in stadshagen open.
    Je hebt dan ook niet dat iedereen door dezelfde sluisje moet, wat dan ook weer ellende en gezeur opleverd.
    Kunnen de slagbomen in de garage er ook weer uit, dus geen gezeur van niet stempelen of storing. dat systeem heeft ook wel weer de nodige duiten gekost, allemaal weggegooid geld.

  18. @buurman:
    En ook hiervoor geldt dat er dus wel naar eigenbelang wordt gekeken en niet naar wat je de ander (in dit geval de eigenaren van de woningen in en het winkelcentrum zelf!) aandoet!
    Gaat toch allemaal om eigenbelang?

    Ik ga dus niet voor de ander kijken en ik zeg wat het eruit halen van de verkeersknip betreft: ik wil dat niet.
    Ik heb wel gekeken naar wat de eigenschappen van deze wijk waren van te voren voor ik erin kwam wonen en ik heb bewust gekozen voor deze wijk (je bent het inderdaad met me eens Plantje! ;)) en als iemand hier komt wonen die daar niet naar heeft gekeken en die wel meer over het hoofd ziet waarschijnlijk… dan is dat zijn/haar pech!

  19. Eigenbelang Marianne ??

    Dacht het niet hoor.
    Moet ik medelijden hebben met mensen welke bewust in het winkelcentrumgebied zijn gaan wonen voor de RUST ??
    Denk even na voordat je zo’n rare opmerking schrijft.
    Als je bewust kiest om boven het winkelcentrum te gaan wonen, weet je dat daar altijd verkeer en mensen rondlopen welke geluid produceren.
    Je weet dat je kans maakt om groepen jongeren in de buurt te krijgen, welke dan weer hangjongeren genoemd worden, welke alleen maar rondscheuren op scooters en bier drinken.
    Wat te denken van die fijne bloemenkraam en oliebollentoko, waardoor je niet eens fatsoenlijk bij je fiets kunt komen om je boodschappen in je tas te doen.Heb je ze eindelijk in je tas, moet die kar weer met een omweg doordat die kramen er staan, tussen de geparkeerde auto’s door over de straat op de kop van de parkeerhavens teruggebracht worden.
    Zet die kramen aan de andere kant van het WC neer, waar ook de markt donderdags is.

    Zo, dat lukt lekker op …..

  20. Buurman…ik neem aan, dat je bedoelt dat het lekker opluCHt… Maar dat terzijde…
    Het gaat hier HELEMAAAAL niet om de mensen die in het winkelcentrum van Stadshagen wonen. Het gaat juist om de mensen die daarbuiten wonen (of zelfs niet eens in Stadshagen!)

    De klagers zijn de mensen die het winkelcentrum niet als short cut kunnen gebruiken.

    Persoonlijk vind ik dat ze prima de busbaan openbaar toegankelijk kunnen maken, want volgens mij maakt dat de boel niet onveiliger. Maar dan weer: er is ooit gekozen voor een knip. Ga je in Stadshagen wonen, dan accepteer je de knip.

    Tenslotte: er zijn wel ergere dingen in de wereld! 😉

  21. @buurman:

    Eigenbelang Marianne ??

    Dacht het niet hoor.
    Moet ik medelijden hebben met mensen welke bewust in het winkelcentrumgebied zijn gaan wonen voor de RUST ??
    Denk even na voordat je zo’n rare opmerking schrijft.

    Ik heb het niet over dat die mensen voor hun rust daar zijn gaan wonen, ik heb het over pure vernieling van de woningen die daar staan door verkeer dat daar niet hoort te rijden!
    Denk zelf even na voor je andere mensen nablaat!

  22. @Plantje:

    Persoonlijk vind ik dat ze prima de busbaan openbaar toegankelijk kunnen maken, want volgens mij maakt dat de boel niet onveiliger.

    Dat is zo: de bus scheurt er hier voor de deur dan misschien wat minder hard door, omdat er ook meer verkeer gaat rijden….>:(

  23. Het blijft zaak om in de gaten te houden wat de meest zinnige alternatieven zijn. Niet alleen omdat de grootste blaters aan het woord willen en na een paar jaar toch weer gaan verhuizen omdat het hen uiteindelijk toch ook weer tegenvalt dat die knip opgeheven is.
    Ik ben van plan te blijven wonen op deze plek en daarom wil ik best naar zinvolle alternatieven luisteren, maar niet meer naar dezelfde argumenten. Ik ben dan ook blij met de uitslag die dit onderzoek lijkt te hebben: gewoon zo laten en de pijnpunten alleen aanpakken en de mensen lekker voor gek blijven houden dat ze heeeeeel erg ver omrijden (wat dus kennelijk helemaal niet zo is!)…

  24. Ik ben voor het handhaven van de huidige situatie. Het opheffen van de verkeersknip vind ik geen goede zaak. De wijk is nu zodanig opgebouwd dat kinderen, fietsers en voetgangers veilig zich door de wijk kunnen begeven. De tijdswinst die het opheffen van de verkeersknip oplevert is m.i. minimaal en weegt niet op tegen de nadelige gevolgen van de verkeersveiligheid.

  25. Bericht door Marrianne, op 1 maart 2011 om 16:17
    @Bus:
    ik heb beide…. en een goede fiets!
    wat is je punt?

    Er is geen reactie meer teruggekomen, die was waarschijnlijk uitgel….;)

  26. Als iedereen nou eerst eens leert dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening. Je kan niet roepen “pak de fiets” als je de situatie van een ander niet kent. Je kan niet roepen “gooi open die bussluizen” als je de situatie van een ander niet kent.

    Er zijn voor- en tegenstanders, en dat is nou het mooie van een democratie, meeste stemmen gelden. Een hoop mensen hebben VVD gestemd om de knip eruit te halen, VVD is er mee aan de slag gegaan en als er genoeg gemeenteraadsleden (die wij zelf hebben gekozen) mee willen met de VVD, dan gaat de knip eruit. Zo werkt het nu eenmaal…

    Mijn mening? Ik heb er gelukkig sinds ik in Werkeren woon geen last meer van, plus dat als ik naar de andere kant moet, dan kom ik er wel, legaal of illegaal 😉

    Maar kom op, eerst mijn kinderen naar school brengen op de fiets en daarna terug naar huis om de auto op te halen… zal mijn baas blij van worden, ik red het nu al amper… Mijn probleem ja, maar daarom mag de knip van mij eruit…

  27. Morgen 17:00 – 19:00 Cultuurhuis …. inloopbijeenkomst, misschien maar eens ff kijken. Stadshagen is zwaar verdeeld over De Knip en ik heb nog niemand gehoord die graag dat extra verkeer voor zijn/haar huis langs wilde.

  28. Jammer van de kosten voor dit rapport.
    Dit had een ieder kunnen bedenken.
    Lijkt er op dat de beoorde voorkeur dadelijk zo veel reacties krijgt, met als resultaat, we doen niets.
    Had zelf een variant in gedachte.
    Werkerlaan, stukje veldbeemdgras, brug links over waar nu nog alleen fietsen over kunnen, tot tegen parkeerplaats.
    Dan moet er wel een betere en bredere brug komen, maar dit geeft minder overlast voor omwonende en de school. Huidige school aan parkeerplaast is tijdelijk. Tevens wordt je gedwongen rustig bij parkeerplaats te rijden. Mensen die nu denken dat het een doorgaande route wordt, zullen dit niet makkelijk kiezen en is het dus een oplossing zonder knip maar alleen op winkelen gericht.

  29. Stadshagen is verdeeld over De Knip ,Ik denk dat de tegenstanders wat meer van zich laten horen,maar het is duidelijk dat het meerendeel voor verdwijning is.Vanmiddag nog velen gevraagd bij Werkeren en in winkelcentrum ik schat in 20 tegen 80% voor.Doe zelf eens een onderzoek en dan niet alleen bij degene waarvan je weet dat hij of zij dezelfde richting kiezen dan jijzelf,heel nuttig

  30. Opheffen van de knip leidt tot veel meer risico’s voor fietsers naar scholen en sportvelden. Gewoon laten bestaan die knip. 1 minuut tijdswinst voor auto’s ten koste van fietsende kids? Onbegijpelijk idee in deze tijd.

  31. RTV Oost maakt stemming:

    Na jaren van strijd hebben bewoners van de Zwolse wijk Stadshagen eindelijk de kans om de verkeerssituatie in hun wijk te verbeteren. Maar tijdens een informatiebijeenkomst donderdagavond in de wijk bleek dat de wijkbewoners dat nu toch niet meer zo graag willen.
    Auto’s moeten in de nieuwbouwwijk omrijden om van de ene kant naar de andere kant te komen. Dat stuitte veel bewoners tegen de borst. De gemeente Zwolle presenteerde daarom een viertal oplossingen zodat auto’s wel gewoon van de ene naar de andere kant kunnen. Nadeel van alle oplossingen is dat straten drukker worden en daarmee op een aantal plekken de veiligheid en rust in het geding komen. Tijdens de informatieavond gingen er dan ook opvallend veel stemmen op om de zogenaamde verkeersknip toch maar te handhaven.

  32. Weghalen knip leidt tot gevaarlijke situaties voor fietsers???
    Weet je wat ik een nu al bestaande gevaarlijke situatie vind….?

    Als je van Frankhuizerallee naar het winkelcentrum rijdt, kom je een oversteekplaats tegen voor fietsers, vlakbij het centrum. Heb je daar ooit tussen 08.000 en 08.30 uur gestaan met de auto? Fietsverkeer kan daar van 4 verschillende kanten komen. Soms fietsen daar de jongste fietsertjes helemaal in hun uppie op hele kleine fietsjes!

    Ik zou een STUK geruster zijn, als daar een verkeerslicht zou worden geplaatst!

  33. @Marcello: ik lees toch echt wat anders dan wat jij zegt over het ‘onderzoek’ van Wichert. Wichert heeft volgens mij gevraagd op andere plekken dan bij de bijeenkomst; jij stelt dat Wichert die getallen van de bijeenkomst heeft gehaald.

    @Eva:
    Het Twistvlietpad is één van de drukste (zo niet DE drukste) fietsroutes van Stadshagen. Ik meen te begrijpen dat jij mogelijk vaker ’s morgens naar het winkelcentrum moet?
    Moet je nagaan hoeveel ellende het gaat opleveren als de knip op die plek eruit gehaald gaat worden. Nog meer verkeer, nog meer ellende.
    Verkeerslicht? Moeten fietsers (en automobilisten!) zich daar wel aan houden. En als ze dat doen, de stroom fietsers is zo groot dat opstelstroken toch echt een probleem gaat worden.

    En ik ben bang dat dat deze ellende overal gaat ontstaan waar de knip ook maar opengebroken wordt. Ik dacht eerst dat via de dijk een mooie oplossing zou zijn. Alleen toch een paar problemen:
    1) te smal (maar dat valt mogelijk wel te verbreden alleen….)
    2) woningen aan de weg die ongetwijfeld niet zitten te wachten op al dat extra verkeer
    3) weer het Twistvlietpad met die massa’s fietsen die ’s morgens de dijk kruisen (het zou me niets verbazen dan het aantal fietsbewegingen op die plek op het drukste moment groter is dan het aantal autobewegingen op het drukste moment op de Mastenbroekerallee)

    Stadshagen is ontworpen als fietswijk. Handig is het niet inderdaad voor auto’s. Echter bestaat de situatie al jááááren en had je als koper van een woning kunnen weten hoe de situatie ervoor stond. Achteraf gaan miepen lijkt me niet helemaal de juiste manier.
    Ik heb bij het kiezen (12 jaar geleden) rekening gehouden met dingen. Ik heb mijn keuze om wel/niet te kopen ook laten afhangen van de situatie, waaronder de bussluis in onze straat die verkeer zou weren.

    Maar nu komt dus een stel pipoos lopen blaten over de knip en willen, omdat ze zelf te verd*md zijn om vooraf te inventariseren en nu ook te verd*md zijn om met hun luie reet in de auto een stukkie om te rijden, de knip opheffen over de ruggen van anderen (waaronder de mijne en die van mijn gezin (vrouw en kinderen))

    Als je zo graag in een autowijk wil wonen, ga lekker naar Zuid ofzo.

  34. Wfvn je vergeet toch ook wel een grote groep mensen,die niet uit luiigheid in de auto kruipen maar niet anders kunnen.Mensen die afhankelijk zijn van de auto of van hun zelf of van mantelzorgers en/of kinderen .Als je alles open gooit wordt de druk overal minder.Er zijn o.a senioren flatten gebouwd.De situatie zoals Eva die schetst is duidelijk ,daar zijn op bepaalde momenten van de dag gevaarlijke situaties met naar en van school halen van kinderen.Wat betreft mijn zgn onderzoek dat is gewoon een kwestie geweest op een paar dagen dat ik in Werkern moest zijn en dan ga ik in gesprek met mensen en dat heeft niets te maken met de inloop gisteren in het cultuurhuis.

  35. @ wichert 18:18 uur/WF 8:10

    ik schat in 20 tegen 80% voor

    . Spreek dagelijk ook veel Stadshagenezen/Stadshagenaren en Westenholtenaren die ook wel eens in ons mooie Stadshagen moeten zijn……ik schat 50/50. Maar nog belangrijker (want de politiek lijkt nu te beslissen, bijna zonder naar de enorme kosten te kijken)…..hoe ingrijpend is het alternatief? Bezwaamakenden: stijging overlast in het kader van
    – geluid
    – hinderwet
    etc. etc. hebben volgens mij een hele goede kans. Dus zou ik me al die comedy niet om de hals halen.

  36. Dick voor mij persoonlijk maakt het niets uit ,maar alleen als er in de wijk een hele grrote meerderheid is voor het verdwijnen dan zal de politiek daar naar moeten luisteren.

  37. @wichert
    Nee, zeker vergeet ik niet dat er mensen zijn die toch enigszins of helemaal afhankelijk zijn van de auto. Er zijn er echter ook genoeg die dat niet zijn.
    En dan heb je bij beide partijen zondermeer toch van die figuren die de auto pakken (al dan niet noodgedwongen) maar te beroerd zijn om een paar minuten om te moeten rijden.

    En dan heb ik het bijvoorbeeld over heerschappen als René de Heer maar nog heel wat meer mensen.
    Maar goed, die discussie is hier al vele malen gevoerd op WZ. Ruim meer dan de helft (en dan druk ik mijn nog zeer zacht uit) van de aangedragen ‘argumenten’ om de knip te verwijderen vind ik echt te triest voor woorden.

    Wat betreft je gesprek op Werkeren e.d., dat was mij wel duidelijk maar Marcello doet het overkomen alsof die 80%/20% op de bijeenkomst in het cultuurhuis werd genoemd.

  38. Sensator:

    Stadshagen: strijd tussen auto en fiets
    door Francisca Muller. vrijdag 04 maart 2011 | 07:00

    ZWOLLE – “Het is gewoon de strijd tussen auto en fiets. En de sterkste wint. Dat zal de auto dus wel zijn”, stelde een bezoeker van de inloopavond over de verkeersknip in Stadshagen gisteravond droogjes vast.

    Een paar honderd wijkbewoners lieten zich informeren over het onderzoek naar een mogelijke doorsteek voor het autoverkeer zodat beide wijkdelen verbonden worden en kilometers omrijden tot het verleden gaat behoren. Een verkeersbureau heeft op verzoek van de gemeente de voor- en nadelen en kosten van diverse varianten onderzocht. Na de inspraak vanuit de wijk komt het college met een definitief voorstel.

    Bij de borden met uitleg over de diverse varianten ontstaan al snel levendige en soms felle discussies tussen voor- en tegenstanders van een verkeerskundige ingreep. “Laat het toch gewoon zoals het is en ga lekker op de fiets”, betoogt Martin Zwart. “We praten hier over een marginaal probleem, dat opgeklopt wordt door een aantal belanghebbenden. Ik vind het ongelooflijk dat dit onderwerp weer op de agenda is gekomen. Als je in deze wijk komt wonen weet je dat het een fietsvriendelijke wijk is. Een kwestie van je aanpassen.”

    Zwart ziet de bui al hangen; hij woont in een straat die deel uitmaakt van een mogelijke nieuwe verbindingsroute tussen beide wijkdelen. “Ik krijg dan vijfduizend auto’s per dag voor mijn huis langs. Je creëert dus weer nieuwe problemen:verminderde leefbaarheid en woongenot, overlast en planschadeclaims.” Hij krijgt bijval van anderen, maar ook tegenwind.

    Leo Berends, bewoner van het eerste uur, is dolblij dat het opheffen van de verkeersknip weer serieus in beeld is. “We praten hier niet over zomaar een wijk, maar een soort stad van 35.000 inwoners. Een wijk van werkende mensen die nu eenmaal voor een groot deel op de auto aangewezen zijn. Deze wijk heeft geen duidelijke structuur, dit kan niet meer in deze tijd.”

    Zijn voorkeur gaat uit naar het opengooien van bussluizen. “Zodat je een spreiding van het verkeer krijgt.” Ook de roep om een combinatie van varianten klinkt deze avond. Eén enkele doorsteek geeft veel te veel verkeersdruk op bepaalde routes, zo vinden bewoners.

    Voorzitter Marcel Span van de Fietsersbond in Zwolle voorziet dat het einde zoek is als er eenmaal een doorsteek komt. “Daar is de wijk niet op gebouwd. Om dan veilig fietsverkeer te garanderen heb je weer nieuwe aanpassingen nodig. En zo blijf je aan de gang.”

    ————————–

    Zie ook:
    Advies: breek verkeersknip in Stadshagen
    Eindrapportage Verkeersknip Stadshagen

    =================================

    Volgens mij morgen pas in de papieren Krant.

  39. Een wijk van werkende mensen die nu eenmaal voor een groot deel op de auto aangewezen zijn. Deze wijk heeft geen duidelijke structuur, dit kan niet meer in deze tijd.”

    Deze wijk heeft juist een héél duidelijke structuur maar niet die de automobilist graag wil zien. Echt waar, met de fiets is Stadshagen best goed te rijden. Alleen zijn er in de wijkdelen vaak van die irritante schuine op/afritjes maar die vallen uitstekend te omzeilen met de fiets door gewoon om te rijden en de hoofdfietsroutes te nemen. Dat kunnen automobilisten ook, alleen worden zij er niet extra bezweet van.

    Wat betreft dat op de auto aangewezen zijn. Het is maar net wat je wil geloven. Waar een wil is, is een weg. Voor de een een wat betere dan voor de ander maar elke keuze heeft concequenties.

    ‘Ja, maar 50 kilometer ga ik niet fietsen’. Misschien moet je dan dichter bij je werk gaan wonen? Misschien eens aan het OV denken? Misschien maar even beseffen dat op een grote afstand die paar minuten omrijden ook geen drama is?
    ‘Ja maar om in Zwolle Zuid te komen moet ik in Stadshagen eerst een enorm eind omrijden’. Met de fiets kan je ook uitstekend in Zuid komen, waarschijnlijk net zo snel, mogelijk nog sneller.

    Ik rijd in een niet gangbare fiets. Ik kan niet zomaar overal langs. Ik maak mijn woon-werk-route 10% langer dan met een normale fiets omdat ik de kortste route gewoonweg niet fatsoenlijk kan rijden. Keuze die ik maak en gevolgen die ik ervan moet dragen.

    Leuk feitje voor automobilisten: voor kleine afstanden (in ieder geval binnen 3 kilometer) binnen de stad is de fiets vaak een fors stuk sneller.

  40. Wij doen zowat alles op de fiets zelfs naar het karnaval vanuit Westenholte,scheelt toch gauw 3 munties per dag,de jas bij Cafe Bosch hangen even de stad verkennen (zonder fiets ) en dan in de vooravond weer op de fiets richting Zalkerdijk,ik verheug me er al op.
    Onderweg wel eens van die blikken van tegenliggers die denken wat zien die lui eruit,maar ach as ge maar leut hebt

  41. Ik ben dat hele gezeik over die knip een beetje zat eigenlijk, dan schreeuwen we willen de knip er uit, moet een onderzoek komen. Onderzoek komt, knip er uit is beter, dit is het plan. Hmmm k*t plan, we willen de knip er niet uit……

    Pffff….

  42. Eens, maar het is zomaar als inzet gebruikt voor de gemeenteraadsverkiezingen. Nu moet het (mag wel wat kosten in crisistijd) allemaal onderzocht en gepresenteerd worden…..gewoon over tot de orde van de dag…..en VVD stel je de volgende keer niet weer zo aan (met ons geld).

  43. Er hebben natuurlijk een paar ondernemers geklaagd en ja de VVD zegt er voor ondernemers te zijn. René de Heer, ik zie hem nog zo bedelen om mensen in de Klankbordgroep. Zijn (zeker niet altijd even) hardwerkende achterban wou niet, want had zeker geen tijd.

  44. Bericht door dick, op 4 maart 2011 om 13:26
    “Is NIEMAND er blij mee”, wordt zelfs door de voice-over gezegd

    Prutsers…. maarja, media…..

    Verder met jou met je commentaar dat de VVD zich niet zo aan moet stellen 😀

    Maar goed, zonde weer van het geld allemaal. Maar ik hoop dat de conclusie van het filmfragment betrouwbaarder is dan die uitspraak dat ‘niemand’ blij is met die knip.

  45. Bericht door dick, op 4 maart 2011 om 13:36
    Eens, maar het is zomaar als inzet gebruikt voor de gemeenteraadsverkiezingen. Nu moet het (mag wel wat kosten in crisistijd) allemaal onderzocht en gepresenteerd worden…..gewoon over tot de orde van de dag…..en VVD stel je de volgende keer niet weer zo aan (met ons geld).

    Van welke partij was het plan om er een knip in te zetten?

    Als er in de eerste plaats geen knip in was gekomen was er veel meer geld bespaard dan dat er bespaard was als de VVD dit onderzoek niet had laten uitvoeren.
    Erg gemakkelijk om nu maar de VVD te beschuldigen van geld weggooien.

    Als het ook het idee van de VVD was om er een knip in te doen heb ik dus ongelijk met mijn punt en zal ik dat ook zeker toegeven!

  46. ‘Dat’ niemand’ was idd “een beetje dom” van RTV Twente…..of een beetje sensatiebelust. Hopen dat René de Heer als wethouder niet meer loze beloften gaat poneren.

  47. Maar Plantje, wat klopt hier niet aan dan?

    Er hebben natuurlijk een paar ondernemers geklaagd en ja de VVD zegt er voor ondernemers te zijn. René de Heer, ik zie hem nog zo bedelen om mensen in de Klankbordgroep. Zijn (zeker niet altijd even) hardwerkende achterban wou niet, want had zeker geen tijd.

  48. Het gaat mij er om dat er geschreeuwd wordt om een onderzoek, dat komt er, de uitkomst is knip er uit. Iemand bedenkt een plan en werkt dat uit, maar plan bevalt niet dus laat die knip er dan maar in zitten. Mensen hadden toch kunnen weten van te voren dat als die knip er uit gehaald zou worden het drukken gaat worden op bepaalde punten?

    Net als dat je een huis koopt in stadshagen en je weet dat die knip er is!

  49. @Plantje

    Als er in de eerste plaats geen knip in was gekomen was er veel meer geld bespaard dan dat er bespaard was als de VVD dit onderzoek niet had laten uitvoeren.

    Waar maak jij dat uit op? Welke kosten zouden zijn uitgespaard (los van het huidige onderzoek van de VVD) als de knip er op voorhand al niet geweest was? Ik meen te lezen dat je zegt dat de knip meer geld gekost heeft om aan te leggen dan een wat meer conventionele infrastructuur. Mogelijk dat ik dit verkeerd begrijp of mogelijk iets anders maar ik kan je dus niet volgen.

  50. @ Natascha

    Mensen hadden toch kunnen weten van te voren dat als die knip er uit gehaald zou worden het drukken gaat worden op bepaalde punten?

    Dit heb ik vorig jaar maart ook gezegd tegen die VVD-delegatie die bij mij aanbelde, onder aanvoering van Ivo Opstelten.

  51. Mensen hadden toch kunnen weten van te voren dat als die knip er uit gehaald zou worden het drukken gaat worden op bepaalde punten?

    Uiteraard maar als je een stel oogkleppen op hebt wordt het lastiger om wat breder te kijken

    Net als dat je een huis koopt in stadshagen en je weet dat die knip er is!

    En ook hier weer zo logisch als wat. Maarja………. Soms is logica ver te zoeken.

  52. Het is niet realistisch Derk…verwijdering.
    / kosten
    / toename verkeersdruk
    / allelei juridische procedures en beroepen op
    ° hinderwet
    ° geluidsoverlast
    en nog meer van die rijdende rechterT zaken.

  53. Dick het is onzin om Rene De Heer de schuld te geven met het argument dat er wel een paar ondernemers geklaagd zullen hebben.
    Ik weet uit ervaring dat ik in verkiezingstijd door mensen b.v in Werkeren bij ons op het biljarten de vraag kreeg .Ik wil wel op oe stemmen maar zeg eens eerlijk bij veur De Knip of tegen.Ik had in Stadshagen 98 voorkeurstemmen omdat ik tegen de Knip was en ben.
    Gooi open die handel we leven in 2011,maar dan ook helemaal

  54. @Natascha:

    Het gaat mij er om dat er geschreeuwd wordt om een onderzoek, dat komt er, de uitkomst is knip er uit. Iemand bedenkt een plan en werkt dat uit, maar plan bevalt niet dus laat die knip er dan maar in zitten.

    Wie heeft het over dat de conclusie in het onderzoek is dat de knip eruit moet? Want ik lees heel wat anders: ‘wanneer de knip eruit moet dan zijn er vele nadelen’ staat er in het rapport!

    Kortom: er wordt wat geconcludeerd, men is daar niet blij mee als initiatiefnemers van het onderzoek, dus gaan we maar een presentatie doen in de wijk, want dan zullen er wel mensen opstaan die protesteren.
    Die komen niet, want zoals ik het nu begrijp waren er meer mensen die tegen de verwijdering van de knip waren gekomen gisteren.
    Dus knip eruit gaat niet gebeuren. Logisch dus lijkt me!

    Wat betreft die uitkomst: :D:D:D
    Want ik wil die knip er niet uit. Niet als aanwonende en niet als fietser en ook niet als automobilist.
    Bevalt me prima dat het niet zo druk is in de wijk met automobilisten. Heel de omgeving (Hasselt en dergelijke) rijdt er nu omheen. Mooi toch? Hebben we dat verkeer niet ook nog hier door de wijk. Wat er ongetwijfeld wel gaat komen weer als de knip verwijderd gaat worden. En dan heb je naast het normale wijkverkeer dus ook dat verkeer nog eens voor je deur langsrijden… Nee, daar word je blij van!

  55. Wat betreft dat drukke punt bij de Wendakker en Twistvlietweg: daar wordt in het rapport ook een duidelijke aanbeveling over gedaan: aanpakken! Want gevaarlijk!
    Dat er hier wordt gesuggereerd dat de jongste fietsers onder ons er kennelijk niet op eigen houtje gebruik van mogen maken: dat vind ik echt een flauw argument! Die weg is er niet alleen voor de volwassene, maar juist ook voor de kinderen die moeten leren fietsen!

  56. @ Wichert, voor mij hoeft het dus niet. Vind de geldverspilling die er mee gepaard gaat ook jammer. Bovendien is er volgens mij geen redelijk alternatief. Redelijk betaalbaar en redelijk zonder veel juridische procedures. Want reken erop dat Nederlanders kunnen klagen als er iets (in hun ogen) negatiefs verandert in hun leefomgeving.

  57. Ben ook zeer zeker van plan om dat inderdaad niet zomaar over mijn kant te laten gaan, Dick!
    En dan moet je eens kijken wanneer er een complete straat komt klagen (lees: schadevergoeding komt eisen) bij de gemeente…

  58. Als ik me wel zou moeten verkleden voor carnaval, ging ik denk ik met een ouwe autoband om mijn hoofd en een hele grote schaar in de handen….De Knip symboliserend.

  59. Dit soort acties bedoel ik

    En dan moet je eens kijken wanneer er een complete straat komt klagen (lees: schadevergoeding komt eisen) bij de gemeente…

    tegen diverse wetten tegen diverse soorten van hinder.

    Jij en jullie straat zullen ook wel niet de enigen zijn. De Knipcomedy eigenlijk moet je er gewoon om lachen…..na 11 jaar slingeren ze het zo weer op de politieke agenda. Waarom al die tussenliggende jaren nixxx gehoord?

  60. Bericht door WFvN, op 4 maart 2011 om 13:56
    @Plantje

    Als er in de eerste plaats geen knip in was gekomen was er veel meer geld bespaard dan dat er bespaard was als de VVD dit onderzoek niet had laten uitvoeren.

    Waar maak jij dat uit op? Welke kosten zouden zijn uitgespaard (los van het huidige onderzoek van de VVD) als de knip er op voorhand al niet geweest was? Ik meen te lezen dat je zegt dat de knip meer geld gekost heeft om aan te leggen dan een wat meer conventionele infrastructuur. Mogelijk dat ik dit verkeerd begrijp of mogelijk iets anders maar ik kan je dus niet volgen.
    [/quote]
    Nou…ik denk dat het uitdenken en construeren van de knip inderdaad meer geld heeft gekost dan conventionele infrastructuur.
    Daarnaast zijn er al zo ontzettend veel discussies enz geweest over de knip. Dat heeft ook zeer veel geld gekost!
    Ik haal het enkel aan, omdat ik het kinderachtig vind nu de VVD te verwijten iedereen op kosten te jagen door er een onderzoek naar te laten doen.

    Helemaal los daarvan blijf ik vinden, dat je je moet verdiepen in een woonomgeving voordat je er een huis huurt of koopt. Als je in Stadshagen woont en leeft wéét je dat de knip er is en kies je daarvoor!
    Maar dit lijkt allemaal zeer goed te vergelijken met mensen die in hun eigen straat drempels willen en alle “hard rijders” vervloeken, maar zelf wel over andere woonerven crossen ver boven de maximum snelheid en zonder rekening te houden met kleine kinderen!

  61. De knip is in de tijd dat ik hier in Zwolle woon al regelmatig bediscussieerd. (In ieder geval wel op dit weblog) En dat was echt al een hele tijd voor de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar.

  62. Scherp Dick,

    Je hebt komkommertijd en je hebt verkiezingstijd, twee momenten van vreemde berichten.

    Jij bent trouwens ook een potentiële klant om zwaar het haasje te worden als de knip wel opengebroken zou worden. Maar dat wist je ongetwijfeld al.

  63. In de politiek is het al die tussenliggende jaren rustig geweest, het was geen item…..11 jaar na dato Plantje: tuurlijk krijg je dan allerlei procedures. Denk ook wel in onze straat.

  64. @Marrianne (moest nog ff terug scrollen of het nu 1 of 2 r’en waren;))

    Een uitkomst is toch niet speciaal een conclusie? Aan de uitkomst kan je wel een conclusie verbinden maar dat heb ik volgens mij niet echt gedaan. En ik heb niet gezegd dat de uitkomst is dat de knip eruit MOET. Het is volgens mij slechts een advies.

    Wie heeft het over dat de conclusie in het onderzoek is dat de knip eruit moet?

  65. @Natascha:
    Je zei dat de uitkomst is dat de knip eruit moet…

    de uitkomst is knip er uit

    Ik nam aan dat je dat als conclusie eruit trok…
    Wat betreft onze namen: ik kan je de hand schudden, want terwijl ik je naam tikte, moest ik ook even over mijn bol krabben 😉

  66. Ik l;ach me gek om die VVD met dat schandalig dure rapport, ze hebben van alles beloofd,. maar kunnen die belofte nu niet waarmaken. Betaald de VVD de onderzoekskosten uit eigen kas even terug aan de gemeente? Al die jankerds die te beroerd zijn om hun kinderen met de fiets of lopend naar school te brengen moeten hun mond houden. Ze hebben allemaal boter op hun hoofd, met een noodgang door een parkeergarage (geen doorgaande weg) rijden is normaal, maar ach en wee roepen nu blijkt dat de oplossing voor deze nepproblematiek wellicht meer verkeer door hun straat betekent…..Zo lust ik er nog wel een paar. Hebben al die mensen niet vantevoren nagedacht in wat voor wijk ze gingen wonen? Lijkt me dat dat inderdaad onvoldoende gebeurd is. Ik heb al een brief naar de eigenaar van het winkelcomplex gestuurd met het verzoek om een tijdvertraging in te bouwen voor wat betreft het afstempelen van de parkeerkaartjes, zou een mooie oplossing zijn. Een parkeergarage is er om te PARKEREN en niet om er gehaast doorheen te crossen. Ik neem de volgende verkeersovertredingen vrijwel dagelijks waar (ik woon in het appartementencomplex boven het winkelcentrum); 1) Veel te hard rijden 2) Geen voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad in de parkeergarage 3) Tegen de rijrichting inrijden 4) Auto dubbel parkeren op plekken waar dat niet mag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zou me gek lachen als de politie daar eens ging bekeuren. Zijn we gelijk van al dat gezemel af van al die luiwammessen die te beroerd zijn om op de fiets te stappen. De Zwolse VVD heeft dezelfde poltiek bedreven omtrent dit onderwerp als ook in Den Haag; SYMBOOLPOLITIEK, net als de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km per uur op de Afsluitdijk……zucht!

  67. Bericht door Marrianne, op 4 maart 2011 om 22:11
    @Natascha:
    Je zei dat de uitkomst is dat de knip eruit moet…

    de uitkomst is knip er uit

    Ik nam aan dat je dat als conclusie eruit trok…

    Is het nu helder? Het maakt mij persoonlijk niet zo veel uit, in de Wipstrik heb ik er geen last van, maar dat eeuwige gezever terwijl die knip er al jaaaaaren zit;)

  68. @stadshagenees

    Ik weet niet of je ze wel eens gezien hebt maar het schijnt zelfs dat sommige mensen zó gruwelijk lui zijn dat ze 1) te beroerd zijn om om te fietsen 2) te beroerd zijn om om te rijden en daarom door de parkeergarage gaan maar 3) ook nog eens te beroerd zijn om zelf de kaartjes om te zetten tot uitrijkaart en laten hun kind naar boven en beneden sprinten om de handeling te laten verrichten.

    Volgens mij is die hele knip in eerste instantie niet handig dat hij ooit aangebracht is. Maar het ding ligt er nu eenmaal en het gejammer is grotendeels meer een mentaliteitsprobleem dan een werkelijk probleem.

    Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen, welke mensen en waarom ze massaal (moet haast wel massaal zijn gezien het vele geklaag over de knip) van de ene kant van de knip naar de andere kant van de knip moeten. Mijn gevoel zegt me dat het grotendeels toch echt alleen het ‘rij-maar-door-en-neem-de-kortste-route’-verkeer is in plaats van bestemmingsverkeer.

    Net als die 130 km/h op de afsluitdijk die je aandraagt. Man, wel 47 seconden tijdswinst!! Echt, toppie van het kabinet.

Reacties zijn gesloten.