Denk mee over uw streek- en stadsbus

Zwolle – Syntus Overijssel is gestart met de unieke openbaar vervoer formule Reiziger aan het stuur. Syntus Overijssel en de provincie betrekken hiermee de reizigers en inwoners uit Midden Overijssel bij de kwaliteit en inzet van openbaar vervoer in hun eigen regio. Tevens willen ze hiermee inzicht geven in de te maken keuzes voor het doorvoeren of wijzigen van het openbaar vervoer aanbod.

Inwoners en reizigers die een wens hebben voor het openbaar vervoer van Syntus Overijssel kunnen deze tot 1 april a.s. indienen via de website www.reizigeraanhetstuur.nl. Tot op heden zijn er al ongeveer 100 wensen ingediend. De ingediende wensen worden bekeken op praktische haalbaarheid door deskundigen van Syntus Overijssel en de provincie Overijssel. Wensen die in eerste instantie haalbaar lijken, worden op de website getoond en krijgen de status ‘in behandeling’ mee.

In de tweede ronde (na 1 april 2011) worden de goedgekeurde wensen verder doorberekend o.b.v. kosten en complexiteit. Realiseerbare wensen worden vervolgens inclusief de bijbehorende kosten opnieuw getoond op de website. Vervolgens brengt een speciaal ingestelde OV-stuurgroep hun stem uit op de wensen. De OV-stuurgroep bestaat uit inwoners uit de regio die zich hiervoor vrijblijvend kunnen aanmelden via de website van Reiziger aan het stuur. De ingediende wens(en) met de meeste stemmen start(en) mogelijk al op 1 september 2011 in de vorm van een pilot. Wanneer de pilot slaagt dan wordt de verbeterwens structureel opgenomen in de dienstverlening van Syntus Overijssel. Per jaar is er € 100.000 euro beschikbaar om deze wensen uit te voeren.

Ook mee beslissen over het openbaar vervoer?Syntus Overijssel is nog op zoek naar OV-stuurgroepleden en ideeën met betrekking tot het openbaar vervoer in Midden-Overijssel. Kijk voor meer informatie op www.reizigeraanhetstuur.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

9 gedachten over “Denk mee over uw streek- en stadsbus”

  1. Beste ideeën allertijden: laat die rotdingen niet op de rijbaan stoppen zoals bij WKC-Z, laat ze de hoofdstroom van het overige verkeer niet blokkeren (zoals stoplichtgedrag bij naderende bussen IJsselallee) en laat ze vooral niet zo stinken en gebruik kleinere bussen op tijden dat dat kan (ongeveer 90% van de dag), hou het vooral betaalbaar en laat ze niet bij start/stoptijden van school bij de school rijden (maar dan vlak ervoor of erna).
    Zo, anders nog iets? 😉

  2. @Me
    Weleens aan gedacht dat al die dingen die jij opnoemt juist zo zijn bedoeld?? Haalt de snelheid bij bepaalde mensen eruit. Lijkt me prima dat ze kleinere bussen inzetten, maar wie betaald dat? Denk dat het erg duur wordt (doorberekening aan klant) als voor elke 12 meter bus een kleinere bus ter vervanging overdag in de stalling staat.

  3. @MArk,
    Weet je wel wat het kost om bij mensen de snelheid eruit te halen omwille van wat?
    Wie haalt het in z’n bolle kop om de doorstroming van het verkeer stil te leggen omdat er iemand uit moet stappen – dan benje toch werkelijk niet van deze aardbol.
    En wat denk dat voordeliger rijdt: een kleine bus of zo’n grote. En ben je ook nog in de gedachte dat bussen slijten in de remise ofzo?

  4. Dubbele aanschafkosten?! Zo’n kleine bus is al snel te klein…gaan de scholen een uurtje eerder dicht: rijd je net met een met kleintje. Krijg je daar weer gezeur over.

    Wat wel handig zou zijn, is het aangeven van de actuele treintijden in de bus. Of bussen een leuke Zwolse naam geven:) De Peperbus:P, Eekwal, Librije… Of een actie met de locale supermarkt: geen voetballers, maar chauffeurs sparen, hah!

  5. Zo’n kleinere bus heeft een klein poosje op Westenholte gereden, toen het spekglad was… het was levensgevaarlijk en dat vonden de buschauffeurs ook! En ze zijn ZEKER NIET goedkoper, duurder zelfs in verbruik. Een rolstoelgebruiker kan er niet tot nauwelijks in, laat staan 2 kinderwagens.
    Nee, laat die kleinere bussen aub in de remise!!!

  6. De wetten van de bedrijfseconomie zijn Me kennelijk vreemd. Die oplossing betekent namelijk dat er ALTIJD 1 bus stil staat (en dus geen geld verdient). En wat is het duurste van de bus? Niet de prijs per kilometer aan onderhoud en afschrijving. Nee, het allerduurste van de bus is de chauffeur!
    Het levert geen besparing op om buiten de spits met kleine bussen te rijden. Het kost alleen maar extra kilometers ledig materieel-ritten om kleine bussen met grote bussen om te ruilen. En andersom. Dat dus 4 keer per dag vanwege de ochtend- en de avondspits.
    Nee, gewoon met grote bussen blijven rijden. Is bedrijfseconomisch echt het goedkoopst.

  7. Aha -dus als het duurste de chauffeur is, heeft een kleinere bus geen zin…Logisch dus dat de grootte geen invloed heeft 🙂 U heeft er verstand van kosten/economie merk ik wel 🙂
    Maar ik begrijp dat grootte nix uitmaakt. * gaat morgen gelijk SUV kopen *
    Tuurlijk maakt dat wel uit. En de bezetting van de bussen is precies bekend. En kijk eens in de bussen wat de bezettingsgraad is… Er is een tussenweg tussen de minicooper en de verlengde bus – snappie.
    En die extra ritten naar remise maakt niks uit – zeker niet op het aantal km’s dat zo’n bus rijdt.
    En afschrijvingskosten maakt echt wel uit – wanneer een bus afgeschreven is, is meer afhankelijk van het aantal km’s dat zo’n ding maakt dan de leeftijd. Dat de boekhouders graag anders rekenen is uitsluitend belastingtechnisch maar heeft niets met werkelijke besparingen te maken. En al helemaal niet met energie en emissie en geluidsbelasting uitsparingen.

Reacties zijn gesloten.