Zwolle – ProRail en NS zijn een onderzoek gestart naar haalbaarheid van verdere uitbreiding van de perrontunnel van station Zwolle. De tunnel wordt momenteel al vernieuwd en van 5 naar 17 meter breed gemaakt. Onlangs uitte NS echter de wens om er ook winkelruimte in mogelijk te maken waarvoor een 47 meter brede tunnel nodig is.
Een verdere uitbreiding van deze tunnel zou volgens alle betrokken partijen nog eens een extra impuls voor het stationsgebied betekenen. NS heeft voorkeur voor extra winkelruimte in de perrontunnel omdat daar de meeste reizigers passeren. Zowel voor ProRail als NS speelt ook mee dat winkels bijdragen aan levendigheid op een station en daarmee ook aan sociale veiligheid.
Voor de winkelruimte wordt in de studie uitgegaan van tweemaal vijftien meter extra ruimte aan weerszijden van de reeds geplande 17 meter brede tunnel. Het totaal komt daardoor op 47 meter. Onderwerp van onderzoek zijn de technische haalbaarheid, de financiele gevolgen en natuurlijk de gevolgen voor de reizigers.
De werkzaamheden rond station Zwolle gaan gedurende de studie gewoon door. De capaciteit van het station wordt al uitgebreid voor de verwachte reizigersgroei mede door de komst van de Hanzelijn. Er wordt daartoe onder andere een vierde perron aangelegd en de sporen en wissels worden aangepast. Deze werkzaamheden kunnen los van de bouw van de tunnel plaatsvinden en lopen goed op schema. Oplevering staat gepland voor december 2012.
Momenteel wordt ook al gewerkt aan de nieuwe perrontunnel van 17 meter breed en die werkzaamheden gaan ook onverminderd door. Oplevering hiervan staat gepland in 2013 en ook dit loopt op schema. Om de nieuwe tunnel te kunnen bouwen is onlangs een tijdelijke traverse opgeleverd. Mocht het besluit vallen om de tunnel nog verder te vergroten, dan zal alleen dit onderdeel van het project meer tijd kosten en de traverse langer in gebruik zijn.
Ik zou hier niet willen werken. Nooit daglicht; lijkt me niet gezond.
Aub een trap aan het eind vh perron naar de oude spoorbrug of karnebeektunnel! Vlakbij fietsenstalling; veel sneller in Assendorp/Pierik en Zuid
@ bantega, hoe breed wil je de tunnel hebben???
Drama,
zoveel winkels waar je geen daglicht hebt, wat denk je van de media markt.
ik zeg doen:D
@klater ; daar zou ik nooit kunnen werken (heb geen verstand van die spullen), maar de hele dag geen zonlicht zien, in een bunker onder het spoor; neuh.
Drama Om bij de Mediamarkt te werken hoef je geen verstand van de producten te hebben, als je ze maar kunt verkopen. Een hele dag zonder daglicht lijkt mij ook niet te doen en ongezond.
nou nieuw plan dus: een Zwols Catherijne :D:D:D Ik ben voor!!! :D:D:D
Of je blij moet zijn met een Zwols Cathrijne is maar de vraag, ik wandel daar altijd zo snel mogelijk doorheen als ik in Utrecht bent.
En die sociale controle? Die winkels zullen wel sluiten om 20/21u? Juist na negenen wil je sociale controle hebben, overdag is het station druk genoeg.
@diezerpooorter; maakt me niet uit. Trap vanaf perron heeft fysiek nix met tunnel te maken (maar zal een deel vd reizigers daar wel weghouden, dus wat mij betreft mag die tunnel dan blijven zoals-ie is
Geen daglicht, centraal station Amsterdam, veel ziekenhuizen waar de kelderruimtes worden gebruikt etc nog nooit mensen over horen klagen of gehoord dat het slecht is. Ventileren doen ze wel.
Ach gut en dan denk even aan de onderduikers die…
@bantega: wat is het verschil om het hele perron af te lopen, vervolgens de brug over te gaan om bij de fietsenstalling thv van de van karnebeektunnel te komen. Of dat je de tunnel doorgaat en dan de oosterlaan afloopt om op hetzelfde punt uit te komen? Behalve dat dit heel veel geld kost?
Roltrappen installeren ook aub
1 April is toch pas over 2,5 week?