Fors minder overtredingen Twistvlietpad

Zwolle – Op het Twistvlietpad in Stadshagen is het aantal bromfietsers dat te hard rijdt flink afgenomen. Na klachten uit de buurt heeft de politie extra gecontroleerd op deze tweewielersroute in de Zwolse wijk. Bovendien hebben bromfietsers die fors te hard reden een verkeersveiligheidscursus aangeboden gekregen. Op werkdagen is het aantal hardrijders teruggebracht van ruim een op de vijf tot minder dan 9 procent. 

Omwonenden en gebruikers van het Twistvlietpad gaven eerder aan door de hardrijdende bromfietsers op de route overlast en gevoelens van onveiligheid te ervaren. Gemeente en politie hebben daarom een plan van aanpak opgesteld om het aantal (snelheids)overtredingen terug te dringen. De politie heeft een aantal keren controle-acties gehouden op de route.  Bovendien heeft de gemeente in samenwerking met het Openbaar Ministerie en het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid Overijssel bromfietsers die fors te hard reden een verkeersveiligheidscursus aangeboden: jongeren die een stevige verkeersovertreding op hun bromfiets begaan, krijgen de mogelijkheid om in plaats van voor strafvervolging en een fikse boete te kiezen voor ‘Leerstraf 49cc’. Dat is een intensief programma met praktijklessen en groepsdiscussies. Een vernieuwende aanpak, omdat bewustwording centraal staat. In totaal hebben in Zwolle 19 jongens voor deze leerstraf gekozen. De aanpak is succesvol. Voorafgaand aan de politieacties is gemeten dat op werkdagen 22,1 procent van de bromfietsers op het Twistvlietpad de maximumsnelheid overtrad, en de gemiddelde snelheid was 24,5 kilometer per uur. Na de gezamenlijke acties was het percentage hardrijders gezakt tot 8,9 procent. De gemiddelde snelheid per dag was met 22,1 kilometer per uur ook lager.In de weekeinden voor de acties overschreed 11,7 procent van de bromfietsende passanten de maximumsnelheid, na het gezamenlijk optreden was dit percentage gezakt tot 10,1 procent.  

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Fors minder overtredingen Twistvlietpad”

  1. Bovendien heeft de gemeente in samenwerking met het Openbaar Ministerie en het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid Overijssel bromfietsers die fors te hard reden een verkeersveiligheidscursus aangeboden: jongeren die een stevige verkeersovertreding op hun bromfiets begaan, krijgen de mogelijkheid om in plaats van voor strafvervolging en een fikse boete te kiezen voor ??Leerstraf 49cc??.

    Ik mag hopen, dat ze die cursus (waarin ze alleen maar dingen “leren” die ze al hadden moeten weten voor het behalen van het rijbewijs) zelf mogen betalen!

  2. 24,5 km/h? Hmmm…. als ik hard fiets kom ik ook wel tot 22-24kmh… Dus vind die gemeten snelheid beetje laag. Maar er zullen zeker mongolen zijn die er veels te snel rijden. En als het druk is dan is 22kmh ook te snel, er rijden genoeg moeders met kinderen en zo breed is het niet. Mischien moet er naar de weg zelf ook eens gekeken worden, het is nu 1 lang recht stuk waar je als bromfietser ook lekker door kan gassen zonder obstakels.

  3. De gemiddelde snelheid was 24,5 km/uur. Dat zegt dus weinig over de topsnelheid.
    Ze mogen daar immers ook gewoon 30 km/uur (Als ik me niet vergis)

    Moet je met je je met de fiets ook aan de snelheidslimieten houden eigenlijk? Een snelheidsmeter is niet verplicht op een fiets…

  4. Klopt Plantje, ze mogen er 30 km/h

    Wat betreft fietsen, ja, die moeten zich ook aan de snelheden houden, tenminste, die van een 30-zone wel. Verder elke keer als er een rond wit bord met rode rand en een getal erop verschijnt, moet je je als fietser daar ook aan houden tot de eerstvolgende zijweg. Binnen de bebouwde kom mag een fietser in wezen dus zo hard rijden als hij wil zolang hij niet in een 30-zone rijdt of het genoemde bord passeert waarbij echter wel in acht genomen moet worden dat het veilig blijft en dus de fietser tot stilstand kan komen binnen de afstand die hij kan overzien.

    Bekeuring uitschrijven voor te hard fietsen (zoals bekeuring voor te hard rijden bij auto’s en brommers) kan niet, dan zal de politie een ander artikeltje moeten gebruiken bij het schrijven van een eventuele bekeuring, wat dan vast een artikeltje 5 zal worden ofzo.

    Dat een fiets geen (officiëel geijkte) snelheidsmeter heeft, zegt niets. Oudere brommers hoeven ook geen snelheidsmeter te hebben maar moeten zich alsnog gewoon aan de gestelde snelheden houden.

    (ik overtreed de snelheid ook nogal eens met m’n fiets op het Twistvlietpad maar haal zelden brommers of snorfietsen in terwijl ik toch doorgaans minimaal 30 op de teller heb (werkelijke snelheid) maar vanaf de brug wil het ook wel eens 40 of heel soms zelfs 50 zijn maar dan nog houd ik de brommers en snorfietsen niet bij, die gaan nog bruut veel harder)

  5. Bedankt WFvN! Ik had wel verwacht dat je hier een antwoord op zou hebben! 😉

    Ik kan me overigens best voorstellen dat met name op woonerven ook door fietsers de maximum snelheid nogal eens overschreden wordt!
    En inderdaad: zoiets zal dan onder artikel 5 vallen.

    ik overtreed de snelheid ook nogal eens met m’n fiets op het Twistvlietpad maar haal zelden brommers of snorfietsen in terwijl ik toch doorgaans minimaal 30 op de teller heb (werkelijke snelheid) maar vanaf de brug wil het ook wel eens 40 of heel soms zelfs 50 zijn maar dan nog houd ik de brommers en snorfietsen niet bij, die gaan nog bruut veel harder

    Volgens mij zijn er maar weinig brommers die zich aan de snelheid houden. Net als dat ze hun plaats op de weg niet kennen… Velen rijden binnen de bebouwde kom bij een inhaalverbod of doorgetrokken streep dermate aan het randje van de weg dat iedereen ze voorbij gaat.

  6. Wat betreft die plaats op de weg. Inderdaad, veel brommers op fietspaden (waar ze dus niet mogen komen in tegenstelling tot de brom-/fietspaden) en van die figuren die angstvallig dicht langs de rechter streep rijden ja. Momenteel is er werk aan het fietspad van Hattemerbroek naar Zwolle waardoor fietsers dus moeten spookrijden. En tja, dan moet ik ’s morgens dus tegen die stroom fietsen in worstelen. Dat doe ik dus mooi niet en neem de rijbaan en ga gewoon midden op de strook rijden. Dat scheelt heel wat rakelingse inhaalacties.

Reacties zijn gesloten.