Zwolle – Voor jonge, startende ondernemers uit Zwolle en omstreken is er sinds gisteravond JongZakelijk: een laagdrempelig netwerk waarbij ‘elkaar helpen succesvol te zijn’ centraal staat. De officiële kick-off vond plaats in de businessclub van het Landstede Topsportcentrum. Tegelijk presenteerde Landstede het in 2012 op de locatie Dokterspad te openen Business-to-business center: een community waar onderwijs en bedrijfsleven zich met elkaar verbinden.
Zo’n zestig leden van JongZakelijk waren aanwezig bij de informele netwerkavond. Initiatiefnemer Bé Rigter, eigenaar van het Zwolse Promotiemateriaal- en Relatiegeschenkenbedrijf Be Promo, vertelde wat hij voor ogen heeft met het nieuwe netwerk: “Onze leden – inmiddels zo’n 170 – bepalen zelf wat voor netwerk ze willen. Bedoeling is om – in samenwerking met partners als de Kamer van Koophandel en Landstede – op een laagdrempelige manier kennis en ervaringen te delen. We doen dit onder andere via lezingen, workshops en onze site."
Ins en outs van sociale media
Met name die site is voor Rigter essentieel: “Bedoeling is dat leden elkaar via het – voor iedereen toegankelijke en daardoor transparante – forum van jongzakelijk.nl helpen.” Daarbij is de inzet van sociale media als LInkedIn, Facebook en Twitter cruciaal. Jos Veldwijk van VeldMerk gaf de aanwezigen daarom inzicht in de ins en outs ervan. Waar het bij veel ondernemers volgens hem bijvoorbeeld aan schort is de reactiesnelheid: “Snel reageren op een Twitterbericht is essentieel. Een voicemailbericht beantwoord je toch ook niet pas na een half jaar?” Viktor Luttikholt van Stop-contact liet de ondernemers nadenken over hun dromen en welke oplossingen zij hebben voor de problemen van hun klanten. Zelft zorgt hij ervoor dat ondernemers efficiënt kunnen communiceren met beursbezoekers.
Business-to-business center
Het gaat om studenten van de Landschappen Handel & Commercie, Vormgeving & Entertainment, Office & Management, Veilig & Beschermd en ICT & Technologie.
JongZakelijk