Verkeer en veilig voor behoud van de verkeersknip

Zwolle – Werkgroep Verkeer en veilig heeft het college van B&W laten weten de opheffing van de verkeersknip af te raden. Uit de ondanks uitgebrachte onderzoeksrapportage over de verkeersknip blijkt dat opheffing van de knip nauwelijks tijdwinst oplevert en veel nadelen kent. Bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid.

Opheffing van de knip betekent in de ogen van V&V ook breken met het eerder ingezette beleid om Stadshagen te ontwikkelen tot een autoluwe wijk, waarin de fiets een goed en volwaardig alternatief vormt voor de auto. Met dat beleid scoort de gemeente op het gebied van verkeersveiligheid en duurzaamheid. De onderzoeksrapportage van het onafhankelijke bureau Goudappel en Coffeng toont aan dat, dat beleid tot nu toe tot succesvolle resultaten heeft geleid. Maar liefst 63% van de verkeersbewegingen binnen de wijk, komt voor rekening van fietsers.

In de uitgebreide reactie van Verkeer en veilig wordt ook ingegaan op de gevolgde procedures. De werkgroep zegt het te betreuren, dat nooit een breed draagvlakonderzoek onder de wijkbewoners heeft plaatsgevonden, door een referendum of een enquête. Er wordt door voor én tegenstanders van de verkeersknip aangegeven dat zij voor grote delen van de wijkbewoners spreken, maar nergens is dat hard gemaakt. Ook vindt V&V de reactietijd te kort om de kwaliteit en kwantiteit van de reacties te waarborgen. V&V mist in een aantal gevallen de onderbouwing van gegeven argumenten en vindt de benadering van geluidshinder te formeel.

Verkeer en Veilig kiest dus niet voor een van de varianten. Wel kan ze zich vinden in de aanbevelingen van de onderzoekers om in elk geval met relatief bescheiden middelen de knelpunten te verzachten.

Brief naar B&W:

Zwolle, 16 maart 2011

Betreft: reactie onderzoek verkeersknip Stadshagen 2011

Geacht College,

Graag voldoet De werkgroep Verkeer en Veilig, middels deze brief aan uw verzoek te reageren op het onderzoeksrapport “Verkeersknip Stadshagen” van Goudappel en Coffeng.

Wij hopen en verwachten dat u op basis van het rapport en de reacties daarop, de naar onze mening enige juiste beslissing neemt, namelijk de knip handhaven. Wij adviseren u om naast voorstellen die wij in deze brief doen ook de  aanbevelingen uit het rapport over te nemen die tot doel hebben een aantal knelpunten in structuur te verzachten. Uiteraard onderkennen wij de problemen van personen die zijn aangewezen op het vervoer per auto binnen de wijk Stadshagen. De oplossingsvarianten wegen in onze visie echter niet op tegen de daardoor ontstane nadelen.

We noemen  onder meer:  

–         verlaging van het veiligheidsniveau;

–          aantasting van het woon- en leefmilieu met name door de toename van geluidshinder;

–          aantasting groene gebied, ingericht volgens de uitgangspunten van het Groenstructuurplan;

–        verlaten van het uitgangspunt om de wijk autoluw te houden;

–        afname van het fietsverkeer (nu 63% voor verplaatsingen binnen de wijk!).

In de planvorming is er destijds heel bewust voor gekozen dat het langzaam verkeer voorrang heeft en dat er kortere routes zijn voor de fiets dan voor de auto. Er is voor gekozen de hoofdroutes voor de auto zo veel mogelijk buiten de woonbuurten aan te leggen. Onder meer door deze keuzes, gemaakt bij het ontwikkelen van de wijk en herhaaldelijk bevestigd in de gemeenteraad, maken Stadshagen tot wat het is: een moderne en prettige woonwijk.

In het vervolg van onze brief zetten wij een aantal opmerkingen op een rij met betrekking tot:

–          de gevolgde procedure voor wat betreft de informatieverstrekking en reactieronde.

–          het onderzoeksrapport.

–          de keuze van Verkeer en Veilig.

  
De procedure. 

  –          Van diverse kanten is er op gewezen, dat de uitnodiging om naar de informatieavond te komen beter huis-aan-huis afgeleverd had kunnen worden. Wij sluiten ons aan bij die mening. Bovendien voegen wij eraan toe, dat eerdere inzage in het rapport de gesprekken op die avond meer diepgang had kunnen geven.

–          Verkeer en Veilig vindt de tijd om te reageren op het rapport nogal kort.  Het is voor belangengroeperingen zoals Verkeer en Veilig van belang dat zij kunnen overleggen en terugkoppelen met de achterban. Dat vraagt tijd. V&V is er niet van overtuigd dat de uitgeoefende pressie om snel te reageren lijdt tot goede reacties in termen van kwantiteit en kwaliteit.

–          De Werkgroep heeft niet kunnen vinden hoe de reacties van bewoners en belangengroeperingen worden meegewogen in het besluitvormingsproces. Er wordt alleen aangegeven dat B&W kennis nemen van de reacties. Wij vragen ons af of het aantal reacties van voor- of tegenstanders van opheffing van de knip een weegfactor vormt? En wat wordt er gedaan met argumenten die in het rapport niet aan de orde zijn gekomen?

–          De werkgroep V&V vindt het vreemd en onverstandig, dat in deze zaak, waar veel om te doen is geen grootschalig onderzoek onder de bevolking heeft plaats gevonden.  

Het onderzoeksrapport. 

De werkgroep Verkeer en Veilig  brengt de volgende vragen en opmerkingen naar aanleiding van de rapportage onder uw aandacht: 

–          de werkgroep mist in een aantal gevallen een onderbouwing van de cijfers. Welke berekeningsmodellen zijn er gehanteerd die leiden tot de cijfers over de te verwachten verkeersbewegingen met de verschillende vervoersmiddelen, inclusief openbaar vervoer?

–          hoe hard zijn die cijfers nog door de verwachte aanleg van de nieuwe Hasselterweg? Wij verwachten een toename van sluipverkeer uit de Zwartewatersteden als de Verkeersknip zou worden opgeheven. Hierdoor pakt de balans bij opheffing van de Knip naar onze optiek nog ongunstiger uit.

–          is, en hoe is er, gemeten of opheffing van de knip leidt tot vermindering van het fietsverkeer? Is er voor een eventuele vermindering van het fietsverkeer draagvlak in de coalitie?

–          het rapport zegt in de samenvatting, dat een deel van de bevolking het omrijden met de auto als knelpunt ervaart.  Niet duidelijk is om welk deel het gaat en of het knelpunt in dezelfde mate bij dat deel van de bevolking wordt ervaren. Even verder staat in inleiding dat het aspect draagvlak in het onderzoek mee is genomen. Nergens is echter te zien of en hoe het draagvlak voor verandering is gemeten. Het rapport refereert slechts aan gesprekken met vertegenwoordigers van de klankbordgroep en met de coalitie. Expliciet is aangegeven dat er een selectie van varianten is gemaakt op basis van verwacht draagvlak, niet van gemeten draagvlak.

–          het behoorde niet tot de opdracht te onderzoeken of de inzet van goede communicatie kan bijdragen tot een reëel verwachtingspatroon bij toekomstige – en begrip bij huidige bewoners.

–          veel ouders brengen hun jonge kinderen met de auto naar school. De verkeersdrukte daar leidt nogal eens tot gevaarlijke situaties voor kinderen, die lopend of op de fiets naar school gaan. Verkeerseducatie, verkeersmanagement en vooral ook de inrichting van de schoolomgeving spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van verkeersonveilige situaties. De onderzoekers verwachten dat het extra faciliteren van het autoverkeer richting scholen tot vier minuten tijdwinst kan opleveren. Door het autoverkeer te faciliteren zal echter ook de verkeersonveiligheid voor deze kwetsbare groep toenemen. De werkgroep kan zich niet voorstellen dat het College kiest voor toename van de onveiligheid. Zo’n keuze zou de geloofwaardigheid geweld aandoen, bijvoorbeeld  als het gaat om het uitdragen van doelstellingen met betrekking tot het project ‘Veilig op weg in het verkeer’. Een project waar de gemeente al veel scholen enthousiast voor heeft maakt.

–          in Stadshagen is fietsen een aantrekkelijk alternatief voor de auto, dat is uitgangspunt in de ontwikkeling van de verkeersstructuur. In dat kader vindt De werkgroep het jammer dat in het rapport, waar het gaat over reistijden binnen de wijk, geen vergelijking heeft plaats gevonden tussen rijden per auto en op de fiets. –          de onderzoekers hanteren voor wat betreft de geluidshinder de in de Wet Geluidshinder voorgeschreven normering. Op basis daarvan worden, rekening houdend met de verwachte verkeersbewegingen, getallen genoemd met betrekking tot het aantal geluidsgehinderde woningen. Deze formele benadering zal naar onze mening het draagvlak niet vergroten. Immers iemand die bewust een huis heeft gekocht op een plek waar weinig autobewegingen plaats vinden zal iedere toename van autoverkeer als hinderlijk ervaren. Wij pleiten in dit verband voor een meer op de situatie toegespitst onderzoek.

–          in het rapport worden de te verwachten globale kosten voor de infrastructurele werken voor de verschillende varianten in beeld gebracht. Wij begrijpen dat in de begroting geen rekening is gehouden met extra voorzieningen in verband met geluidsisolatie. Gezien de opgevangen geluiden in de wijk is het niet denkbeeldig dat ook planschade zal moeten worden uitgekeerd. De werkelijke kosten zullen dus aanmerkelijk hoger kunnen uitvallen.

–          volgens het Bestand Geregistreerde Ongevallen in Nederland is in bijna tweederde van alle fietsongevallen met doden en ziekenhuisgewonden sprake van een oversteekongeval. 80% daarvan valt binnen de bebouwde kom. Het is niet duidelijk voor welke maatregelen wordt gekozen om een veilige oversteek van fietsers op de nieuw in te richten kruispunten te garanderen. Adequate maatregelen om de verkeersveiligheid te behouden zal waarschijnlijk de reistijd van fietsers (maar ook van automobilisten) vergroten.   

De keuze van de Werkgroep Verkeer en Veilig 

Met in achtneming van de eerder opgesomde vragen en opmerkingen vindt De werkgroep dat de onderzoeksresultaten nu al voldoende argumenten bieden de knip te handhaven. Vooral de veiligheid voor (jonge) fietsers speelt bij die keuze een belangrijke rol. De Werkgroep ondersteunt de aanbevelingen met betrekking tot fysieke aanpassingen, zoals wegmarkeringen en bewegwijzering voor het autoverkeer. Verder doet De Werkgroep een dringend beroep de psychologische barrière, die de knip vooral lijkt te vormen, te helpen slechten door krachtige, positieve communicatietrajecten in te zetten voor huidige bewoners. Ook raadt De Werkgroep aan om toekomstige bewoners goed voor te lichten over en enthousiast te maken voor de keuzes die gemaakt zijn met betrekking tot de inrichting van Stadshagen.  

De Werkgroep kiest voor duurzame verkeersveiligheid, vermindering van milieuoverlast, woongenot en sociale veiligheid. Achtereenvolgende colleges hebben eveneens die keuze  gemaakt. Veel uitgevoerde werkzaamheden en de op stapel staande plannen op fietsgebied maken van Zwolle een gezonde en prettige woonwerkstad en bezorgen de stad een goed imago. Wij vragen het college vooral door te gaan op deze ingeslagen weg. In deze brief hebben wij een aantal vragen gesteld bij en naar aanleiding van het onderzoek. Wij zijn benieuwd naar uw reactie daarop.  

Hoogachtend, namens het bestuur,  

Marcel Span  Voorzitter

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

31 gedachten over “Verkeer en veilig voor behoud van de verkeersknip”

  1. Voordat ik inhoudelijk iets zou willen zeggen, heb ik twee vragen:
    uit hoeveel mensen bestaat de werkgroep eigenlijk en
    hoe (demografisch) is de samenstelling van de werkgroep (bv voornamelijk 40-plus of uit een bepaalde straat of politieke partij etc)?
    Dat vind ik leuk om te weten zodat de drijfveren wat duidelijker worden.

  2. ik juich het promoten van de fiets van harte toe. Er wordt te weinig gefietst tegenwoordig. het straatbeeld van tegenwoordig bestaat voor het merendeel uit scooters.

  3. @Etage; Fietsen a la.
    Maar Stadshagen is overal zo verschrikkelijk ver vandaan…
    Das voor kleine kinderen veel te koud, zo lang achterop.

  4. @Eva:
    Waar is het te lang vandaan?
    Ik ben in no-time in Westenholte, ik ben in no-time in het centrum. Ik kan (als de bediening in de winkel meevalt) binnen een half uur van thuis via een winkel in Zwolle centrum tot thuis doen inclusief dus een boodschap in het centrum van Zwolle.
    Met kinderen gaat dat heel wat langzamer natuurlijk en ga je het absoluut niet in die tijd doen. Maar toch. Sommigen vinden 100 meter lopen ver, sommigen vinden 30 kilometer fietsen normaal. Sommigen vinden een paar kilometer omrijden met de auto ver. Alles is relatief en subjectief.

    Zo ook deze:
    En zo koud? Dat geldt maar een beperkte periode van het jaar wat ook op te lossen is op verschilende manieren:
    – warm aankleden
    – kind in een fietskar zetten

    Voor jou (mogelijk jouw kind) een probleem. Mijn kinderen vinden het doorgaans geen punt.

  5. Marcel Span, de voorzitter van de Werkgroep Verkeer en Veilig die met dit advies komt, is tevens voorzitter van de Fietsersbond in Zwolle.

    Wat een verassende uitkomst dus…

    Volgende keer de voorzitter van de Autobond in Zwolle het onderzoek laten uitvoeren, kijken wat er dan uitkomt…

    Wat een giller!

  6. Je moet het verkeer bij de bron aanpakken, niet door de infrastructuur te belemmeren door b.v. de knip…
    Je moet de mensen ZELF aanspreken op hun gedrag. De chaos bij de scholen komt puur omdat mensen te lui zijn de fiets te pakken om hun kinderen weg te brengen!
    Tevens wordt de kans op ongelukken met kinderen op de fiets later GROTER omdat ze te weinig in het verkeer hebben deelgenomen. Laat die kids jong op de fiets wennen aan het verkeer!
    Nu wordt er trouwens alleen gekeken naar verkeer binnen de wijk waardoor mensen die BUITEN de wijk moeten zijn het haasje zijn als de knip blijft… tevens wordt er naar reistijd gekeken. Hoeveel bezine wordt er nu extra verstookt omdat mensen moeten omrijden?

  7. De verkeersgroep in Stadshagen is een werkgroep die opgericht is door een oproep in het wijkblad te plaatsen een aantal jaren geleden, dus waar iedereen die erin had willen komen zich voor had kunnen opgeven en volgens mij kan dat zelfs nog steeds.
    In mijn ogen een groep die goed advies kan geven aan de gemeente.

  8. Je moet de mensen ZELF aanspreken op hun gedrag. De chaos bij de scholen komt puur omdat mensen te lui zijn de fiets te pakken om hun kinderen weg te brengen!

    Helemaal eens, en daarbij moet dan wel opgemerkt worden dat wanneer je dat dan doet als burger je een grote bek kan krijgen, en wanneer de politie controleert het een poosje goed gaat en het daarna weer een puinzooi wordt… Kortom: Knip graag houden, anders wordt dit nog erger!

  9. niks knip houden, dat is hetzelfde als verkeersdrempels op de snelweg aanleggen om de automobilisten tot langzamer rijden te dwingen… is dat de manier tegenwoordig? De mens faciliteiten afpakken/niet geven zodat ze die niet kunnen misbruiken?

  10. Marcel Span, de voorzitter van de Werkgroep Verkeer en Veilig die met dit advies komt, is tevens voorzitter van de Fietsersbond in Zwolle.

    Wat een verassende uitkomst dus…

    Volgende keer de voorzitter van de Autobond in Zwolle het onderzoek laten uitvoeren, kijken wat er dan uitkomt…

    Wat een giller!

    MAFFIA praktijken

  11. Pas maar op! Invasie van de fietsers 8)

    maar ach, ooit als de benzineprijzen de pan uit rijzen (doen ze nu al, maar het kan nog erger), dan gaan we lekker fietsen op 6-baans snelwegen. Geen auto meer te bekennen dan.

    Maar mooi dat auwtomobilisten zo zeer bewust denken aan het milieu (lees: denken aan hun eigen portemonnaie die ze zelf leegtrekken aan de steeds maar stijdende brandstofkosten). Laat maar stijden die brandstofkosten, lost dat knipprobleem vanzelf op.

  12. @Freddie: Op een snelweg leg je inderdaad geen drempels. Dat zou gewoon te dom zijn voor woorden. Een snelweg is bedoeld om veel verkeer snel door te laten stromen.

    Maar helaas zijn er altijd mensen die niet alleen de snelweg als snelweg willen gebruiken maar ook andere wegen als zodanig willen gebruiken (zoek de analogie)

  13. ja fietsen is de oplossing, edoch “en passant” kanik mij er scheel aan ergeren. je hebt van die fietsende torpedo’s waar iedereen voor moet wijken. Die fietsende sigaren die een half fietspad in beslag nemen en met een noodgang voorbij razen.

  14. En als die knip wordt weggehaald en iedereen rijdt er door, wat is dan de tijdwinst? Of staat iedereen dan muurvast en gaan ze toch nog “omrijden”.
    😉

  15. nou goed dan…over de samenstelling en drijfveren van de werkgroep zal ik weinig horen, behalve de doelstelling “lawaai maken” en da’s gelukt.

    De hele discussie verkeersknip is weer een mooi staaltje van gevolgbestrijding pur sang. Is er een wijkonderzoek gedaan naar wat nu de redenen zijn om de auto te pakken? Ik neem aan dat de grote pieken liggen rond start en eindtijden van de scholen, ” even de kinderen wegbrengen en dan naar het werk” of “het regent” etc.

    Wat is nu de reden dat de scholen incl kinderdagverblijven (behalve die voor een bijzondere doelgroep) niet in staat zijn om intern (de dis-locaties) of MET elkaar (ook scholen kunnen toch wel samenwerken?) te kijken naar de geografische (her)verdeling van leerlingen? Er is namelijk sprake van een behoorlijke scheefgroei de afgelopen jaren, misschien is dit het moment om e.e.a. recht te trekken.
    Als een instantie of iemand hier een regierol in zou kunnen hebben om dit te bewerkstelligen, dan kan je mogelijk (onderzoek is nog steeds nodig maar alsjeblieft NIET door zo’n duur bureau) aan oorzaakbestrijding gaan werken. Bijkomend en besparend (financieel + rolberoertes) gevolg is dat de knipdiscussie behoorlijk neutraal kan worden afgesloten.
    Ach ja……..zzzzzzzzzz, gr Arjan

  16. @Kniphater: geen probleem, doe ik elke dag al. Ik zou zeggen: neem je eigen advies ter harte. Er zal een wereld voor je open gaan.

  17. @Dick: dus nog heel wat tegenstanders van de opheffing van de knip met (net als vele anderen) zeer heldere argumenten die eigenlijk allemaal op hetzelfde neer komen.

  18. M.a.w als je tegen de knip bent, word je uitgenodigd om in het bestuur plaats te nemen. Dus de club van di.mistro is tegen. Lekker onafhankelijk. Maar dat was sowieso de insteek niet van deze groep.

Reacties zijn gesloten.