Laatste editie Van Eigen Bodem

Zwolle – Festival Van Eigen Bodem gaat dit jaar haar laatste editie beleven. Na 7 succesvolle jaren heeft de organisatie besloten dat 2011 de laatste editie van het populaire evenement zal zijn. 

Om het festival een waardig einde te geven is de organisatie op dit moment een unieke en intieme afsluiter aan het plannen waarbij de nadruk komt te liggen op “een ode aan …..”. De laatste editie van Van Eigen Bodem vindt plaats op zaterdag 9 juli aanstaande. In 2003 besloten een drietal enthousiaste Zwollenaren dat het tijd was voor een nieuw festival in de stad. Uitgangspunten: Een gratis toegankelijk festival in de openlucht voor iedereen, alleen muziek in de Nederlandse taal en het Nederlandstalige product weer op de muzikale kaart van Nederland zetten.

Nu 8 jaar later is een kentering in de Nederlandstalige muziek goed merkbaar. Waar het ‘notdone’ was om 8 jaar geleden een Nederlandstalige act op je festival te zetten naast Engelstalige acts (op een uitzondering zoals Blof daar gelaten) kan het in 2012 niet op voor de Nederlandstalige bands. Bijna alle grote festivals boeken net zo gemakkelijk Nederlands als Engels en het concept van Van Eigen Bodem krijgt grootschalige navolging. Voor de organisatie is dit de hoofdreden geweest tot de beslissing te stoppen met Van Eigen Bodem.

Het concept is uitgevoerd, succesvol gebleken en de doelstelling is behaald. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om een gratis toegankelijk festival te financieren. Waar aan het begin van de financiële crisisde sponsoring en de gemiddelde uitgave per persoon zwaar kelderden is nu de vervolgstap, het stoppen of decimeren van subsidies en fondsengelden, duidelijk voelbaar. De organisatie kijkt met grote tevredenheid terug op 7 jaar Van Eigen Bodem en kijkt vol verwachting uit naar de laatste editie. De laatste editie wordt een intiem festival met een waardige afsluiter en een zeer speciaal project, waarover snel meer.

De laatste editie van het festival Van Eigen Bodem betekent niet dat onze fans en bezoekers helemaal niet meer kunnen genieten van onze unieke insteek. Waar het festival stopt gaat de Nederpopprijs Van Eigen Bodem met volle kracht vooruit. Een nieuw fris bestuur is samen met (inter)nationale partners bezig een compleet nieuwe wending te geven aan deze unieke stimulering van de Nederlandstalige popmuziek. Via deze weg wil de organisatie dank zeggen aan alle vrijwilligers, bedrijven en fondsen die Van Eigen Bodem vanaf het begin mogelijk hebben gemaakt. Onze speciale dank gaat uit naar de gemeente Zwolle en haar werknemers die vanaf de eerste editie tot nu altijd volledig hebben meegewerkt en gedacht.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

20 gedachten over “Laatste editie Van Eigen Bodem”

  1. Hoeveel mensen kwamen hier ook weer op af? Rond de 30.000?
    Het zou beter zijn als we daar wat meer geld inpompen dan in een verbouwen van museum de Fundatie.

    Begrijp het besluit van de organisatie, wel erg jammer dat het de laatste keer is.

  2. @zwolleinthuus ; Alle hulde voor de opzetters van Eigen Bodem, maar ik vind dat dit soort jaarlijks eenmalige feestjes ook maar de Eigen Broek mag ophouden.
    En als overheid idd beter investeren in blijvende zaken als de Fundatie:)

  3. @ Drama, geldt dit wat jou betreft, dan voor ieder feestje, festival enz. die maar 1x perjaar wordt gehouden.
    Want dan zijn er heel wat feesten die ophouden te bestaan.

  4. @ingrid ; 13:00 wordt een keuze gemaakt tussen EB en Fundatie. Vandaar mijn reactie. Ook als overheid moet je keuzes maken, en dan gaan wat mij betreft zaken als musea (blijvend) boven feestjes.

  5. @ Drama,snapte wat je bedoelde maar waarom kunnen musea dan niet hun eigen broek ophouden. Ik persoonlijk ga regelmatig naar één van de festivals in de binnestad. Maar ben nog nooit bij de Fundatie binnen geweest.
    Snap wel doordat zij het hele jaar door open zijn, en zeker op dit moment de fundatie ook veel bezoeker van buiten Zwolle trekt. Maar het museum op de Melkmarkt is een plek die veel bezoekers minder trekt, en krijgen ook subsidie.
    Dus ook die houden zoals jij het zegt, niet hun eigen broek op.
    Ben bang dat we straks geen leuk zomers buiten evenement meer over houden.

  6. @ingrid ; ook het Stedelijk Museum Zwolle kan niet zonder vrijwilligers, sponsoren en andere activiteiten (vanavond jazz-concert). Wat de werkelijke beweegredenen van de subsidieverstrekkers zijn, weet ik ook niet.
    Voor wat de leuke buitenevenementen betreft; dat zal in deze tijden wel minder worden; vooral die gratis zijn (denk ik). Maar als er zogezegd te weinig in Zwolle te doen zou zijn, dan vind ik dat de horeca zelf het voortouw mag nemen, en leuke dingen gaan regelen, zoiets als Eigen Bodem.

  7. @ Drama, dat het minder zal worden, daar ben ik van overtuigd. Maar ik zou er van balen, wanneer er in Zwolle geen enkel (gratis) festival meer gerorganiseerd zal worden. Heb over het algemeen de indruk dat de horeca hier in Zwolle niet zit te slapen. En regelmatig iets nieuws bedenken. Vind dat je dat niet altijd van de winkeliers kunt zeggen, volgens mij hebben we hier al vele jaren Blauwvingerdagen, waar niet echt variatie in zit. Verder zou ik niet echt weten wat zij organiseren.

  8. Het idee dat de horeca iets organiseert zou een top idee zijn maar volgens mij houden die niet zo van samenwerken.
    Je kan zwolle ermee nog meer op de festival kaart zetten door dit te doen, men zou een voorbeeld kunnen nemen aan Appelpop in Tiel begonnen in een trailer met wat bandjes en nu een weekend lang feest in heel Tiel mede door samenwerking van de horeca en gemeente met top acts EN GRATIS toegegankelijk zij trekken op dit moment 110.000 bezoekers. Misschien een idee voor gemeente en horeca om daar eens een kijkje te nemen.

  9. @ingrid ; die Blauwvingerdagen zijn ook elk jaar meer van hetzelfde (ik vind het niks, en begrijp ook niet waarom daar zoveel volk op af komt). Ben het met je eens over de winkeliers; maar om iets spraakmakends op te zetten moet je wel goed georganiseerd zijn (en daar wordt nu iets aan gedaan door BIZ in de binnenstad van de grond te krijgen: alle ondernemers betalen middels woz-belasting; die gaat in 1 pot, en daar kun je dan leuke dingen van doen). Voor Horeca-ondernemers lijkt me het gemakkelijke om iets te organiseren (Podium met terras; grotere kans op direct terugverdienen)

  10. @ Drama,
    Bij een Biz betalen niet alleen alle ondernemers maar een ieder die onroerend goed in de binnenstad heeft met uitzondering van woningen.
    Dus ook als je een garagebox in de binnenstad hebt.
    Een gemeente die ondanks de toch al hoge onroerend goed belasting de zaken niet op orde kan houden moet niet proberen door middel van door particuliere bedrijven geleide nieuwe bestuurslaag als een ondernemersfonds de kleine ondernemer nog verder uit te buiten.

  11. @ikke ; ik hoor en lees steeds meer mogelijke en onmogelijke varianten van de BIZ in de binnenstad; de verdeeldheid wordt er steeds groter; jammer. In het winkelgebied van Dieze is het al ingevoerd, en in Assendorp zijn deze week de stemkaarten verzonden. Ik zie het niet als extra bestuurslaag.

  12. @Drama,
    In Dieze heeft het nog niets gebracht, in Assendorp is het van een heel andere orde.
    Blijkbaar is een ondernemersfonds voor bestuurders en ambtenaren een doel terwijl het in de toelichting op de wet in de opzet een middel voor ondernemers hoort te zijn.
    Het commerciële belang van buitenstaanders heeft ondertussen democratisch gevaarlijke vormen aangenomen.

  13. @ikke ; Dieze niets gebracht. Als de aan lantarenpalen opgehangen bloembakken een direct gevolg zijn van de BIZ, noem ik dat positief; om nou bij elke “feestdag” een braderie te houden, vind ik niks, maar hoe ze het daar invullen mogen ze gelukkig zelf weten. De gemeente houdt achteraf een oog in het zeil, of er ueberhaupt wel wat met de centjes wordt gedaan.
    Als het straks in Assendorp van de grond komt (verwacht ik wel), gaat dat in een verenigingsvorm, een prima middel voor ondernemers.

    Wat bedoel je met: Het commerciële belang van buitenstaanders heeft ondertussen democratisch gevaarlijke vormen aangenomen?

  14. @Drama,
    Gelukkig heb je het door. De gemeente houdt toezicht op door ondernemers bijeengebracht geld. Dus verkapte belasting verhoging en de verantwoordelijkheden bij het ondernemersfonds leggen.
    De marketing managers van de ondernemersfondsen in Nederland zijn over het algemeen consultants van commerciële bedrijven of afgedankte werknemers van b.v. de Kamer van Koophandel die een eigen advies bedrijfje hebben opgericht.
    Het democratisch gebeuren bij bijna alle ondernemersfondsen is belabberd.
    Nergens in Nederland is tot op heden aangetoond, ondanks de verlepte bloembakken, dat een ondernemersfonds enige toegevoegde waarde voor de ondernemers heeft en dat is in principe wel de bedoeling van deze wet.

  15. @ikke ; we gaan on topic verder. Mijn eigen bodem is Assendorp, en ik zie de komende vereniging (90 ondernemers) als vervanger voor de huidige ondernemersclub (30 leden; wordt in feite opgeheven). Het lidmaatschapsgeld wordt vervangen door een belasting, die volledig wordt teruggestort in de nieuwe verenigingskas, en waar wij als nieuwe club volledig zeggenschap over hebben, (zonder marketing manager8)) Ik denk dat de transformatie hier wel gaat zoals het bedoeld is, en met het oog op de toekomst (o.a. integratie gebied van af te breken ziekenhuis Weezenlanden, ontwikkeling Spoorzone) zeer van belang is.

Reacties zijn gesloten.